בתשובה לאייל אלמוני, 08/10/09 14:16
תלות בגיאוגרפיה 526939
לצערי אין לי נתונים סטטיסטיים. על זה אני שואל.

אני מסכים שעקיפה על קו לבן היא פעולה מסוכנת יותר. אבל היא פחות אגרסיבית. נהג כזה פועל בחוסר אחריות פלילי, אבל הוא לא מנסה ''לחנך'' נהגים אחרים באלימות.
תלות בגיאוגרפיה 526955
אני חושב שאנחנו נתקלים שוב ושוב, בדיון הזה, בשאלה הסמויה "מה זו תוקפנות בנהיגה", ובהעדר הסכמה, מנהלים דו־שיח של חרשים. מכיוון שאין לנו גישה למחקר המקורי, אין לנו ברירה אלא להגדיר את זה בעצמנו. ניסיתי לגבש איזה ניסוח שמתאר את האינטואיציה שלי, אבל הוא יוצא משפטיסטי להחריד. ובכ"ז:

"תוקפנות על הכביש היא פעולה שמבוצעת ביודעין על־ידי משתמש בדרך, על־מנת לגרום למשתמש אחר לתאונה, או סיכון לתאונה, או לגרום לו לסטייה, האטה, או עצירה, או למנוע ממנו מלקבל זכות קדימה שמגיעה לו על־פי חוק או מנהג, או לגרום לו פחד, בהלה, או עלבון, או לגרום לו לאי־נוחות כגון זו שנגרמת על־ידי צפירה או סנוור ממושכים, או איום באחד מאלה. למרות זאת, פעולה אינה תוקפנות אם מטרתה למנוע תאונה מיידית, אפשרית או ממשית.

תוקפנות אינסטורמנטלית מתבצעת במטרה לקבל זכות־קדימה או נתיב פנוי. תוקפנות עוינת מתבצעת למטרה אחרת, כמו ענישה, נקמה, חינוך, או שעשוע."

לפי ההגדרה הזו, עקיפה על קו לבן היא לא תוקפנות (למרות שהיא מסוכנת ולא חוקית) כי היא לא מנסה לפגוע באף־אחד ספציפי. אבל אם אני הולך־רגל ויורד למעבר חציה כדי לאלץ טור מכוניות לעצור ולתת לי סוף־סוף לעבור, זו כן פעולה תוקפנית אינסטרומנטלית (למרות שחוקית) כי אילצתי משתמש אחר בדרך לעצור על־ידי איום בתאונה, כדי לקבל זכות־קדימה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים