בתשובה לצחי בר, 12/10/09 12:09
מסגרת למוסר ומשפט 527221
משום מה למדינה (דרך המשטרה ובתי המשפט) מאוד אכפת אם אני לא חוגר את עצמי כשאני לבד במכונית או אם אני מרעיל את עצמי בחומרים מסויימים (דוקא עם רעילות נמוכה יחסית).
מסגרת למוסר ומשפט 527227
למדינה אכפת אם אתה חוגר חגורת בטיחות, גם כשאתה לבד, בגלל שהתוצאות של אי חיגרת חגורת בטיחות עולה למדינה (חברה) הרבה כסף, כנ''ל עם הרעלה עצמית.
מסגרת למוסר ומשפט 527228
נו, אז למה אסור לעשות ביטוח מוגדל ולא לחגור חגורת בטיחות?
מסגרת למוסר ומשפט 527231
כי זאת דרישה של טרולים שאין להם זכות קיום בלאו הכי.
מסגרת למוסר ומשפט 527262
טוב, לא ממש הבנתי מה היה כל כך רע בשאלה שלי, היא היתה נראית לי חידוד הגיוני לשאלה. או למה צחי לא הגיב בשמו.

אבל אין ספק שזה היה עלבון ולכן על פי הצו הקטגורי כמו שמיקי הסביר אותו מדובר בפעולה לא מוסרית, עכשיו אני משער שניתן לתרץ אבל אני די בטוח שהצב לא חשב על הצו. (חחח יצאה לי שנינות בלי כוונה).

האמת היא זוהי אכן אחת הבעיות של הצו הקטגורי כי אנשים לא נוהגים לחשוב על מעשים כל כך פעוטים במונחים של מוסר.

אם נביא דוגמה אחרת (שגם קצת תסביר את העמדה שלי) על פי ההלכה מותר לגנוב פחות משווה פרוטה (או אם אתם רוצים לקיחת משהו פחות משווה פרוטה ממישהו לא נקראת גניבה) על פי ההגדרה של צחי החוק מוסרי כי זה שמדי פעם מישהו יגנב שווה פרוטה לא יגרום להתמוטטות החברה.

אולם המדרש מספר שבדור המבול אנשים ניצלו את הפירצה כדי למוטט עסקים, היו מגיעים המון אנשים ולוקחים כל אחד פחות משווה פרוטה מדוכן מסוים וכך הדוכן היה קורס כלכלית. עכשיו מכיוון שאנשים עשו זאת מה שאמור היה לקרות הוא שהחוק ישתנה ומעכשיו לקיחת פחות משווה פרוטה תהפוך להיות לא מוסרית.

ומילה אחרונה על קאנט: לפי ויקיפדיה קאנט טען שאם רוצח שואל אותך איפה מסתתר הנרצח אתה חייב להגיד לו את האמת.
ביהדות יש לזה שם,זה נקרא להיות צדיק על חשבון אחרים.
מסגרת למוסר ומשפט 527263
הדפדפן מציג באופן אוטומטי את הכינוי הרגיל שלי (צב מעבדה).
פשוט שכחתי לתקן לשם הכותב.

אולי אתייחס מאוחר יותר, חייב לצאת.
מסגרת למוסר ומשפט 527233
גם כשאתה לבד אתה יכול להתנגש בעץ.
מסגרת למוסר ומשפט 527234
אבל זה לא עולה למדינה כסף, הביטוח משלם.
מסגרת למוסר ומשפט 527240
בסופו של דבר גם זה עולה כסף. אזרח שמבלה במחלקות שיקומיות עולה למערכת הכלכלית סכומי עתק ולא תורם לה כלום. אזרח בריא עובד ותורם.

אבל, כמובן, הסיבה האמיתית שלמדינה אכפת היא שרוב האזרחים מאמינים שלא טוב שאנשים גורמים לפגיעה בעצמם, ושלגיטימי למנוע מהם לעשות את זה.
מסגרת למוסר ומשפט 527242
האמת בתור בן אדם ציני שלא ממש מאמין שיש דבר כזה מדינה נראה לי שיש עוד סיבה. שר התחבורה רוצה להראות השגים, אחד מההשגים זה מעט הרוגים או פצועים קשה בתאונות דרכים והחוק הספציפי הזה עוזר לו.(האמת זאת גם נראית לי הסיבה שהמדינה נלחמת בדו''ג).
מסגרת למוסר ומשפט 527247
יש מספיק חוקים אחרים שמיועדים למנוע מאנשים לפגוע בעצמם ולא מועילים לאף שר כדי לסתור את הטענה שלך. חוץ מזה, אם מה ששר התחבורה רוצה הוא להקטין את מספר הנפגעים קשה בתאונות והחוק הזה עוזר לו אז אני בעד.
מסגרת למוסר ומשפט 527248
האמת, גם אני.
למדינה חשוב רק הכסף? 529688
אני לא חושב שישנה או היתה או תהיה חברה אנושית כה תועלתנית. לא תוכל להסביר את כל המוסדות והחקיקה ללא רגשות וערכים.
מסגרת למוסר ומשפט 527235
זה כי אתה גר במדינה פטרנליסטית. אני ממליץ על ניו-המפשייר כמודל לאיך מדינה צריכה לתנהג.
מסגרת למוסר ומשפט 527245
משהותי במקום לא זכור לי שמותר להשתמש שם בסמים קלים (או קשים).
מסגרת למוסר ומשפט 527446
אבל מותר לרכב בלי קסדה/לנסוע בלי חגורה.

בשביל סמים תאלץ לנדוד להולנד (חוקי למעשה אך לא להלכה).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים