בתשובה לגיל, 26/10/09 12:42
דיאלוג 528894
אני מסכים שיש כאן מתח מעניין. ואני מסכים גם שיש קשר (מעצבן!) בין תלות כלכלית לבין אינטימיות. קשרים בין בני-אדם הם הרבה יותר יומיומיים ופרוזאים מהאופן האידיאליסטי שאנחנו רגילים להתבונן בהם.

מצד שני, אין לי ספק שתלות כלכלית נוגדת את החופש האנושי וגם - בהקשר שלנו - את חופש המחשבה והפעולה. מכאן נובע לכאורה שבד"כ שאינטימיות וחופש מוציאות זו את זו. אבל אנחנו יודעים שזה לא בדיוק כך. החופש האנושי הוא עניין מורכב, ולפעמים דווקא הכפפה של העצמי לחוקים היא זאת שיוצרת את העצמי האוטונומי והחופשי (ושוב: אחרי המעשים נמשכים הלבבות, שלא לדבר על המסורת שאומרת שציות לחוקי התבונה הוא החופש מיצרים ומאורעות קונטינגנטים). בקיצור, מסובך לי מדי העניין הזה, ואני לא מצליח לנסח תגובה סבירה.
דיאלוג 528907
לא נורא, יהודה הלוי הצליח.
דיאלוג 528908
אנא פרט.
דיאלוג 528911
''עבד ה' הוא לבדו חופשי''
(לצערי זה יעזור לך לנסח רק את חציה השני של תגובתך)
דיאלוג 528915
צפריר דורש נימוקים.
דיאלוג 528916
מי שטוען טענה יפה לו שינמקה כדת וכדין; אני רק הוספתי ציטוט שכוחו יפה תמיד. אבוי לו להלוי אם הוא נזקק לי כסנגור.
דיאלוג 528917
גם שכ"ג טען טענה יפה (תגובה 528899). זה לא עזר לו.

לדידי, אינך צריך להביא נימוקים. ניכרים דברי אמת.
דיאלוג 528919
תודה. ברשותך אפרש היתר חריג זה כתקף לגבי לכלל הדיונים באייל, ואשתמש בו בשעת הצורך. כמו כן אתה רשאי להמשיך להפליג בהגיגיך ללא הפרעות נוספות מצדי.
דיאלוג 528921
עבדי זמן עבדי עבדים הם – עבד ה' הוא לבד חופשי.
על כן בבקש כל אנוש חלקו – חלקי ה', אמרה נפשי.

דיאלוג 528922
הנה השיר באדיבות פרוייקט בן-יהודה:

עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –
עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:
עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ
"חֶלְקִי אֲדֹנָי!" אָמְרָה נַפְשִׁי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים