בתשובה לאינקוגניטו, 14/12/09 19:08
הערה פרשנית קצרה 531286
לא יודע אם זה המענה הנבון.
המשפט הזה נכתב לפני כמעט 1000 שנה, ואף אחד שקורא אותו היום לא באמת מייחל שמשהוא רע יקרה לגויים, כולל יהודים דתיים. זה לא חשוב מה היתה כוונת המשורר.
בסופו של דבר, החגים והאתרים הדתיים בארץ הם גם בעלי חשיבות לאומית ליהודים חילוניים, ואין בכך פסול. אנחנו גם אכן יותר מסורתיים ממדינות מסויימות, וגם בכך אין פסול (גדעון לוי בחר את אחת הכי פחות דתיות, והסיק שאנחנו קרובים יותר לאיראן. מבריק).
אני לא רואה טעם בהתייחסות לשאלה האם עם שלם הוא חשוך יותר או פחות בשל יחוס קדושה לבווארי בן 80, לאתר ארכיאולוגי, או לתאריך לידתו של יהודי מבית לחם. זוהי פשוט גזענות דתית מהסוג הישן. בוודאי שאין להתמודד איתה ע"י הטענה ש"גם ההם חשוכים", זוהי טענה פסולה. חוץ מזה, הרי מר לנדוור היה באותן מדינות פעמיים (בעשר השנים האחרונות בלבד!) וראה שלא כך הוא.
הערה פרשנית קצרה 531287
בכלל, כל מושג החושך הזה הוא מגוחך. מה זה ענינו של מישהו אם אנשים מיחסים סגולה כזו או אחרת לאוביקט מסוים או מקיימים איזשהו טקס; אם הם מרגישים איזו התעלות כתוצאה מזה או איזה חוסר אם הם לא עושים את זה אז שיעשו. אם כבר, אז הם חשוכים יותר או פחות בגלל הדרך בה הם מתנהגים כלפי אחרים, ובתחום הזה הנאורות לא הוכיחה שהיא הצליחה לשפר את רמתם המוסרית של בני האדם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים