בתשובה להאייל האלמוני, 07/01/04 12:56
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 532399
לפי הכתבה הבאה, כאשר יורם טהר לב כתב את "הדרך אל הכפר", הוא כתב אותו במיוחד עבור רבקה זוהר, תוך שהכוונה היא לכפר פקיעין, מתוך ידיעתו כי זוהר היא בת למשפחת זינאתי.

ייתכן כי הוא כמו רבים אחרים טעה.
אך, יורם טהר לב, הוא גם אדם מאוד שורשי, וגם ידען גדול.
בנוסף נראה לי כי "בבוהמה" מאוד קל להם לברר, וסביר כי הידע שלו מבוסס.

מתוך ynet:
ומהי אותה "הדרך אל הכפר", בה פסעה רבקה זוהר למילותיו של יורם טהרלב, ולצליל הלחן של נורית הירש? "מדובר בכפר פקיעין, שבו גרה משפחתה של רבקה זוהר, שבעבורה נכתב השיר", מספר טהרלב.

בראשית שנות ה-‏80 עלה שוב ושוב לכותרות סיפורה של רבקה זוהר, החיילת בעלת קול הזמיר מלהקת חיל-הים, שהלכה והידרדרה. ב-‏1985 פגשה אותה נורית הירש בניו-יורק, כשהיא שרה באחד ממועדוני הלילה בעיר. הירש שכנעה את זוהר לבוא לישראל ולשיר בפסטיבל, ואף כתבה לה מנגינה ושלחה אותה ליורם טהרלב.

"רציתי לכתוב משהו שיתאים לחזרתה של רבקה לארץ, אל עברה", נזכר טהרלב. "ידעתי שהיא בת למשפחת זינאתי, המשפחה מפקיעין שמעולם לא גלתה מהארץ. החלטתי לכתוב דווקא על המשפחה הזו, על הסמל הזה, שרבקה זוהר היא חלק ממנו".

05.09.2004, ynet, "איך שיר נולד", ראובן וויס
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 613649
מתוך ויקיפדיה העברית, בפסקה הערות שוליים: "בניגוד לשמועה הנפוצה, אין לה זיקה למשפחת זינאתי שישבה בפקיעין מאז ימי בית שני;‏. מוצאה במשפחת זינתי אחרת שמקורה ברבאט שבמרוקו, שבניה הגיעו לחיפה באמצע המאה ה-‏19. ‏את השמועה יזם האמרגן אברהם דשא (פשנל). כך סיפרה זהר בתוכנית הטלוויזיה "בנות" ב-‏2007".‏
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 613699
למעשה, גם הסיפור של "משפחת זינאתי החיה בפקיעין מאז ימי בית שני" - לא אומת מעולם. זוהי משפחה שגם היא ממרוקו, אולי גרה בפקיעין זמן רב (אולי מאז המאה ה-‏18 או ה-‏19), אבל עניין הבית השני הוא "לפי המסורת המשפחתית"‏1, ולא מחוזק בתעודות או בממצאים ארכיאולוגיים. אישית, נראה לי שהסיפור נוצר בנסיבות תיירותיות (תיירות פנים-ישראלית), שעליהן עיקר פרנסתם של בני המקום.

1


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים