בתשובה לצב מעבדה, 04/01/10 8:39
גישה מצויינת 532823
הרעיון, כפי שאני מבין אותו, הוא לא לפרק את הנושא הלימודי לפרקי זמן קצרים של חמישה דקות, אלא לטפל בשיבושי לשון כמו שמטפלים ביבלית כשאין מעדר או חמרי הדברה. כמדומני שההצלחה תהיה דומה.

לא כל כך חשוב לאבין את כל הלוגיקה הדקדוקית של מילה מסוימת. חשוב להבין את כללי השפה שבה אנחנו משתמשים, ובהקשר הזה שיבושי ועיוותי הלשון כבר מטופלות מאליהם.
גישה מצויינת 532825
אני חושבת שמעבר לפיסת ידע, מה שמרכיב שליטה טובה בשפה הוא גם האהבה אליה או האהבה לשפות בכלל, הסגנון הכללי שבו מדברים מסביב, ''חוש'' מולד לשפות שקיים ברמה האישית, ועוד גורם שחשבתי עליו אבל שכחתי כרגע.
עצות לחיים, גזרי והדביקי על המקרר 532830
זכרי: אם לא היית מספרת על הגורם ההוא ששכחת, לא היינו יודעים עליו בכלל והיינו חושבים שאת זוכרת הכל.
גישה מצויינת 532834
כללי שפה שונים מהכללים של משחק המנופול או תקנות התעבורה בכך שהם לא הומצאו, אלא גולו. חוקרי-השפה עוקבים אחר דובריה, ומנסים לזהות בה חוקיות ותבניות. מסקנותיהם הם "חוקי הלשון", והם דומים יותר לחוקי טבע מאשר לחוקי הכנסת בכך שהם אינם ציווים, אלא תיאורים תמציתיים ומופשטים של תופעות נצפות.

התוצאות אמנם מעניינות, אבל אני לא רואה רציונל חזק מאחורי הטענה שחשוב להבין את כללי השפה. הם לא חשובים. אם כבר, חשוב "לדבר נכון" - כאשר את צירוף המילים "לדבר נכון" מבינים בקונטקסט תרבותי\מעמדי\אסתטי, ולא כאמידה בסטנדרטים שמציב איזשהו קודקס מקודש.

בכל חברה "בני תרבות" מדברים באופן מסויים, ואני רואה את המשימה של הפיכת ילדים לבני-תרבות כאחד מתפקידיה של מערכת החינוך (באמצעות חיברות מתאים והקניית ידע והשכלה). כך שלימודי לשון דומים יותר ללימודי נימוסים והליכות מאשר ללימודי מתמטיקה, ועל פניו, נראה שהתוכנית הזו חותרת בדיוק לשם. אני בעד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים