בתשובה לשוקי שמאל, 14/02/10 15:42
וגם סלינג'ר נפטר היום 535755
לא דיברתי על תרבות הגלובליזציה ולא על השפעת התרבות האמריקאית על *כל* העולם. ציינתי שעבור ישראלי, סאלינג'ר (למשל) נגיש יותר משלום עליכם (למשל) וגם בעצם מהתרבות העברית של אותה תקופה - בני דורם של עגנון וביאליק.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535761
את שלום עליכם(?), עגנון וביאליק מלמדים בבתי הספר. גם את מי שלא מעוניין. אין יותר "נגיש" מזה.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535763
נגיש פירושו לא כל מה שאפשר לקרוא (אחרת גם יצירות הודו, סין ויפן הוא נחשבות כנגישות) אלא מה שקרוב יותר להוויית חיי הקורא.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535768
זה בכלל לא בטוח, כהנחת יסוד, שספר שמתאר הוויה קרובה לחיי הקורא מתחבב עליו יותר. לפעמים אפילו להפך. דוגמאות לא חסרות (שלא מעולם הפנטזיה), מ"אלה קארי הילדה מלפלנד" דרך "שרה גיבורת ניל"י" ועד "הלב".

יש בספרות משחק משתנה של קרבה והרחקה: ילד תל אביבי יכול ליהנות מ"עיר קטנה ואנשים בה מעט", כיוון שחלק מהעונג הוא המוכרות והקירבה. לעומת זאת, כשהוא קורא את "לובנגולו מלך זולו", העונג שייך לתחושת החידוש, ההרפתקה וההיפתחות הרגשית והפיזית לעולם, כמנגנון של צמיחה מנטלית. זו פשוט חוויית קריאה שונה.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535770
לא דיברתי על התחבבות. קורא יכול לאהוב יצרות יידיות יותר מיצירות אמריקאיות אבל האחרונות יותר דומות להוויית חייו ולכן קרובות אליו יותר.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535776
ואני אמרתי שלא תמיד מה שדומה להוויית החיים (=קרוב גיאוגרפית וכרונולוגית), קרוב יותר רגשית.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535764
יש. את התרבות האמריקאית אנחנו יונקים מהטלוויזיה.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535767
אבל לא את היצירות הספציפיות שארז הזכיר.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535799
נכון שמזמן לא קראת את שלום עליכם? אני ממליץ על "שיר השירים". נסה ותהנה (רענן ונגיש לא פחות ממסתורי הזן והרכיבה על אופנוע).
וגם סלינג'ר נפטר היום 535800
לא נכון. קראתי את התרגום החדש של דן מירון לטביה החולב. ספר טוב מאוד אבל לא רלבנטי להוויה הישראלית.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535801
השאלה אם הוא פחות רלוונטי מ'איגוד השוטרים היידים' של מייקל שייבון.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535802
כן כי הוא מדבר על הווייה אמריקאית (גם אם חלופית).
וגם סלינג'ר נפטר היום 535805
זה כבר מרחיק לכת. ספר שכולו עוסק בהוויה *יידישאית* חילופית, שבמקרה היא גם אמריקאית, יותר קרוב אליך מספר המתאר את המקור, או מספר המתאר הוויה אמריקאית של תחילת המאה (מוטל בן פייסי החזן?) ומה על ספרים מהודו, מפורטוגל, מיוון, מספרד?

לא, לא קונה את זה. זה נשמע לי כמו בחירה אידיאולוגית גרידא, לא כמו שאלה של 'מרחק' ו'קרבה'.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535809
איגוד השוטרים היידים כנראה קרוב יותר לצ'נדלר ואלמור ליאונרד מאשר לשלום עליכם.

(לא קראתי מספיק שני הסוגים כדי להיות בטוח)
וגם סלינג'ר נפטר היום 535810
איגוד השוטרים דומה יותר לאיזק באבל מאשר לשלום עליכם.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535813
ובין איזאק באבל לתרבות הישראלית יש לדעתי יותר פער מאשר בין שלום עליכם לתרבות הישראלית.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535819
מענין מה יגידו רוסופילים.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535814
מבחינת צורת הסיפור אתה צודק חלקית, מבחינת החברה המתוארת לגמרי לא.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535815
החברה המתוארת היא עירונית, אלימה ומנוכרת, מלאה בפשע ושחיתות. ברור לי שיש נקודות דימיוןגלויות וחבויות לשטעטל, ובכל זאת, סיטקה מזכירה לי את לוס אנג'לס.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535843
בלוס אנג'לס פחות קר. אם כבר היא מזכירה קצת את מיניסוטה ב''פארגו''. אולי אני צריך כבר לסיים את המאמר לאייל שאני כותב על ''איגוד השוטרים''.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535899
לא התכוונתי למזג אוויר, אבל עכשיו אני מחכה למאמר שלך.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535941
אל תבנה על זה, אני כבר עובד על זה שנתייים ואני עדיין כותב על בירוביז'ן.
וגם סלינג'ר נפטר היום 535913
בדיוק. מדוע שמישהו ירצה לבחור במשהו ע"פ מידת קרבתו אליו בזמן או במקום, אלא אם רצה מראש לבחור בו? ואיך מחליטים מי קרוב אלינו יותר, הראפרים של דטרויט או הלויים במעלות בית המקדש?
וגם סלינג'ר נפטר היום 535803
טוב. נראה שגם דן מירון מסכים איתך, עם הטביה הקטנוני שלו (ללמדך שהקשר בין טביה לטוביה הוא כקשר שבין אותלו לאיתיאל).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים