דעה של מורה 5362
לא, אני לא מורה, אבל אני מדבר בשם מורה...
חושבני שהכותב והמגיבים עד עתה עשו זאת מנקודת מבטו של התלמיד בלבד. יש גם נקודת מבט נוספת, והיא נקודת המבט של מערכת החינוך.

ראשית, מטרת בחינות הבגרות היא קביעת רף השוואה שווה לכל התלמידים במדינה. אחרת, תלמידי רמת אביב יקבלו יתרון נוסף על תלמידי ירוחם (למשל) מאחר והאוניברסיטה תשאל היכן למדת בנוסף למה הציון שלך...

שנית, מטרת מערכת החינוך היא לא רק מתן ידע אלא גם מתן כלים ללמידה. מי שלמד היסטוריה, למשל, יוכל ללמוד את פס"ד האחרון בבג"ץ יותר טוב מאשר מי שלא קיבל הרגלי לימוד. שינון ? כן, שינון. אבל רובינו צריכים כל הזמן לשנן את מאגר הידע במקצוע שלנו ולא רק להבין. כולנו יודעים ששלוש כפול שש זה שמונה עשרה ולא בונים את החישוב בעומדנו מול דוכן הירקות בשוק...

שלישית, באשר לשיעור בעלי הבגרות. נכון, כ- 40% מבני השמונה עשרה זכאים לבגרות. אבל !!! כ- 80% מהילדים בעלי 12 שנות לימוד וזה הרבה בהשוואה עולמית.
מקורות ההפרש ? חלקם ילדים שלא השלימו וישלימו בעתיד באקסטרני כשיהיו בשלים יותר. חלקם בבתי ספר מקצועיים אבל קבוצה גדולה מאוד לומדת במערכת שמבחני הבגרות לא מעניינים אותה- בתי הספר החרדים. הם לומדים חומר אחר ואינם ניגשים לבגרות. להערכתנו, מדובר בכ- 25% מכלל הילדים בארץ. כעת הנתונים נראים פחות גרוע, נכון ?
תגובה ליוסי המורה 5367
תרשה לי לחלוק על דבריך, ולומר שמטרת קביעת רף ההשוואה זו מטרה שולית מאוד. המטרה העיקרית (שלא מושגת) היא פשוטה מאוד: ידיעת החומר. כדי שנהיה מדינה מתקדמת, ולא פרימיטיבית כמו שבטים נידחים באפריקה.

בקשר לאחוז הזכאים לתעודת בגרות, צר לי לומר שהנתונים שלך לא נראים מעודדים יותר. האחוז הנמוך, 41 לא נובע מתלמידים חרדים אלא בעיקר מתלמידים שלא מצליחים לעבור את בחינת הבגרות. יכול להיות שזה משום שאין להם זיכרון טוב, רקע משפחתי-כלכלי טוב וסיבות נוספות שמשרד החינוך לא ראה לנכון, או לפחות לא הצליח לפתור.
עובדות מתוך מערכת החינוך 5377
מבין בוגרי 12 שנות לימוד בבתי הספר החילוניים הרגילים שיעור ההצלחה הממוצע עולה על 70% והדבר בדוק על מספר גדול של בתי ספר
בית הספר הוא בית סוהר 5386
במקום ללמד את התלמיד איך ללמוד נכון המוסד המכונה בית ספר:
כולא את הילדים בצפיפות בלתי נסבלת בשעות הבוקר.
מכריח לעשות שיעורי בית על חשבון זמנם הפנוי .
מכריח את את התלמידים לשנן חומר שמשעמם אותם ולצטט את דעת הסוהרת המכונה מורה.
מדכא את החשק ללמוד לדוגמה ילדים לפני בית הספר שואלים שאלות אחרי ההגעה לבית הספר רובם מפסיק לשאול.
לא מתאים לתלמידים ששונים מהממוצע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים