בתשובה לדובי קננגיסר, 30/05/00 12:52
תגובה לדובי 5363
אין טוב יותר מדוגמא אישית שלי: היסטוריה ואזרחות אלה שני המקצועות האהובים עלי. במשך השנה, המקצועות נלמדים באופן די חפיף. המורים לוקחים את ספר הלימוד, וכמו גננת בגן ילדים מסבירים אותו לתלמידים. הרבה לא יוצא מזה. רוב התלמידים "חורשים" את הספר ביומיים שלפני הבחינה - מצליחים בבחינה יפה, אבל המטרה העיקרית - ידיעת החומר בחיים לא מושגת. נחשוב רגע - המטרה הראשית של הבגרויות היא שהתלמידים יהיו בעלי ידע כללי בסיסי וידעו את הדברים האלה בחייהם. שלא יהיו בורים. אם זאת הצורה בה לומדים את החומר, ולאחר מכן מיד שוכחים אותו אין טעם לשיטה הזאת. אינני איש חינוך ואינני פסיכולוג. מתפקידו של משרד החינוך להציע חלופות לשיטה הנוכחית ולא מתפקידי. אך בכל זאת כתלמיד, ישנם כמה רעיונות אותם אפשר ליישם: הרעיון הראשון הוא בחינת "אנסין" כפי שמתבצעת באנגלית - ואכן בודקת ידע ולא זיכרון בעל-פה. גם תלמיד שילמד ערב הבגרות רשימות מילים באנלית, לא יצליח במבחן אם רמת האנגלית שלו אינה טובה. כנ"ל גם בבתי ספר דתיים בגמרא - נבנחנים בחינת אנסין שמראה על יכולות התמודדות עם טקסט תלמודי שנרכשו במשך שנות הלימוד. שיטה נוספת, טובה יותר לדעתי, היא עבודות. עבודות בדיוק ממחישות את כוונתי. את העבודה עושים עם ספרים פתוחים, מקורות ידע בלתי מוגבלים - ואני חושב שעבודות מראות במאה אחוזים את רמת ההשקעה והידע במקצוע. כמובן שבעבודות אין לחץ זמן, לא צריך סופר זיכרון כדי להצליח, ואפשר לומר שהבדיקה היא אובייקטיבית לחלוטין. בימים אלו נודע לי לשמחתי, על פרוייקט בין-תחומי במשרד החינוך, שפועל כניסיון בכמה בתי ספר בארץ. התלמידים באותם בתי ספר אינם נבחנים במקצועות: אזרחות, הסטוריה, ספרות ומחשבת. במקום כל אלה, ציונם נקבע על-פי עבודות שעשו במשך כל שנות התיכון. הרשו לי להוריד את הכובע בפני משרד החינוך. אי אפשר אפילו להשוות את זה לרמת הבגרויות.

בנוגע לדבר השני שדובי התייחס בדבריו, על כך שציוני התלמיד צריכים להינתן ביחס ליכולתו, דיברתי על מצב שלצערי אני לא רואה איך אפשר לתקן אותו, כל עוד אנחנו חיים בחברה תחרותית. כן, אני אכן חושב שגם תלמיד חלש שממצא מאה אחוזים מיכולתו, זכאי ללמוד באוניברסיטה לא פחות מתלמיד חזק בעל ציונים גבוהים שמקבל את הציונים בקולת רבה. זה לא כישלון של מערכת החינוך, אלא של החברה בה אנו חיים .
אינני רוצה שיובן מדברי שאני בעד הנמכת רף הסטנדרטים. אחוז הזכאים צריך להעלות ע"י שינוי השיטה לשיטה מתאימה יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים