בתשובה לנועה ו, 26/05/10 12:22
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543896
אני לא חושב שזה נכון. לדוגמא, במוסקבה וכללית ברוסיה בכלל, לא היו יהודים במאות ה-‏15 עד ה-‏17. זה לא הפריע לאידאולוגיה אנטישמית להיות נפוצה ביותר.

בתופעת האנטישמיות יש רציפות היסטורית מאז העולם העתיק ועד ימינו. רציפות כזאת לא נמצאת ביחס לכל מיעוט אחר. אבל הסברי אד-הוק תמיד נוכל למצוא אם אנו מצמצמים את הפרספקטיבה שלנו. פעם זה בגלל שהיהודים עשירים, פעם זה בגלל שהם עניים ומפגרים. פעם זה בגלל שהם לא משתלבים, פעם זה בגלל שהם כן משתלבים. פעם זה בגלל שאין להם מדינה, פעם בגלל שיש להם מדינה. ההסברים משתנים, ורק האנטישמיות נשארת.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543898
תומר פרסיקו ראיין לאחרונה את פרופ' אילן גור זאב בעניין: http://tomerpersico.com/2010/05/23/gur_zeev_intervie...
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543899
מרתק.

באמת יכול להיות שהכיוון לחיפוש לא צריך להיות מדעי החברה אלא מדעי הרוח. הכיוון הזה מחייב איזה שינוי מחשבתי, כי במקום לדבר על בני-אדם כבסיס לחברה (ליברליזם אינדיבידואליסטי) או על קהילות כבסיס לחברה (קומוניטריאניזם), אנחנו מדברים על ''רעיונות'' שעומדים בבסיס החברה. זה נשמע מהותני מדי, אבל אולי מצדיק קריאה בראש פתוח.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 543919
מעניין. האם נראה לכם שאפשר לסכם את התשובה לשאלה בכך ש"האנטישמיות החדשה" (של השמאל / "הפרוגרסיבים", לא האיסלם) מקורו באכזבה מהמודרנה והנאורות המערבית, ושאת שורשיה של הנאורות המערבית המאכזבת אפשר למצוא ביהדות?

כלומר,
1. השמאל מאוכזב מהמודרנה והנאורות, שהביאה עוולות רבים
2. מקורה של המודרנה המערבית במונותאיזם היהודי
3. לכן היהדות אשמה בעוולות שהביאה המודרנה
4. לכן השמאל מתעב את היהדות. כלומר, לכן השמאל העולמי אנטישמי.

זה מסביר את האנטישמיות של כמה אקדמאים (כמו חומסקי, למשל) או גם של פוליטיקאים (כמו צ'אבס, למשל)?. אני לא משתכנע שזה מסביר חלק משמעותי מהתופעה העולמית.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546888
סבתו של חבר טוב נפטרה, ועקב כך אני‏1 קיבלתי בירושה את כל כתבי ז'בוטינסקי‏2, הואיל ולא נמצאו קופצים עליהם (באמת שאני לא מבינה למה).
ז'בוטינסקי, מתברר, בקיא למדי ברדיפות המיעוטים במזרח אירופה, ולא רק את היהודים רדפו.
יש לו מאמר שלם‏3, שבו הוא מתאר, איך הפולנים, שבעצמם מדוכאים ע"י הגרמנים, מדכאים מצידם את האוקראינים (והוא כמובן מתאר בדיוק איך).
יוצא מזה, שהואיל ואנחנו מאוד קרובים אצל עצמנו, ובקיאים בעיקר בהיסטוריה שלנו, ורואים בעיקר את סבלותינו, אנחנו לא מודעים לעמים האחרים ולסבלותיהם שלהם. וזה די הגיוני וטבעי.
אלא מה, במקום שבו לאוקראינים בעיות רק עם הפולנים ועם הרוסים, כי היו אוקראינים בשליטת פולין ובשליטת רוסיה, ליהודים היו בעיות עם האוקראינים, הפולנים, הרוסים, הגרמנים, הצרפתים, הפינים, ולמעשה בכל מקום שבו הם חיו. לו היו אוקראינים בכל מקום, והם היו מתעקשים לשמור על זהותם האוקראינית ולא להטמע לחלוטין בבני המקום, היתה תנועה אנטי-אוקראינית רחבה בכל העולם.

1 למעשה, אבא שלי קיבל. כך שגם יש לי את כל כתבי ז'בוטינסקי, וגם אני לא צריכה למצוא להם מקום על המדף.
2 שמשון, אגב, אחלה ספר.
3 אם תרצו, אבדוק איזה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546895
גם כשהיהודים ניסו להיטמע הייתה אנטישמיות, אבל מה שנזכרתי בו לאור התגובה שלך הוא הבדיחה הישנה:

"אחוות עמים כיצד? נוטשים הפועל ההונגרי, הפועל הפולני, הפועל הרוסי והפועל הגרמני את חילוקי הדעות ביניהם, ויוצאים יחד לפרוע ביהודים".
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 546902
אני מעדיף את הנוסח הזה.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560510
3 לא מצאתי אותו ב: http://benyehuda.org/zhabotinsky/
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560569
כמה פרטים נוספים על ההערה התמוהה:
1940#נפטרו [ויקיפדיה]
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560570
לא ירדתי לסוף דעתך.
חשבון דמים עם היוונים? עם *היוונים*? 560572
לא כל כתבי ז'בוטינסקי מצויים באתר בן-יהודה.
המאמר דנן שמו Homo homini lupus, והוא עוסק בשנאת מיעוטים. הוא מתחיל ביחס לשחורים בארה"ב, עובר ליחס לפולנים ע"י הגרמנים, דרך היחס הפולנים לאוקראינים, ומכלה ביהודים.

הוא נמצא בכרך "אומה וחברה".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים