בתשובה ליובל נוב, 16/06/10 14:23
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546087
שמעתי פעם שבבדיקה של ציוני התלמידים הסתבר שעל אף העובדה שצילג נחשב בעיניהם למרצה מצטיין, הציונים של אלה שלמדו אצלו לא עלו על של אלה שלמדו אותם קורסים אצל מרצה אחר. אם זה המצב אז מרצה מצטיין משפיע לטובה על חווית הלמידה אבל לא על איכותה - ואם כך הוא אז אני מבין את הנהלת הטכניון שלא טרחה להשקיע ברמת ההוראה.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546088
לא יודעת איך זה בטכניון ובתארים הריאלים, אבל אצלנו אצל כל מרצה היה מבחן אחר. כלומר, אצל שני מרצים שונים לדיני קניין (נניח) היו שני מבחנים שונים, והציונים נורמלו אצל כל אחד מהם בנפרד (כך שהממוצע, תיאורטית, אצל מרצים שונים צריך להיות דומה בלי קשר לרמת הלימוד או לרמת הסטודנטים)
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546089
בטכניון יכולים שני מרצים ללמד במקביל קורס (כך שהסטודנטים יכולים לבחור את השעות המתאימות להם יותר) ולכתוב יחד את המבחן. אין רישום נוכחות, כך שבפועל סטודנטים יכולים להרשם למרצה אחד ולשמוע דווקא את השני (ורבים עושים זאת כאשר הקבוצה של המרצה הפופולרי מתמלאת), אבל כיוון שהסטודנטים צריכים לבנות את המערכת על פי השעות אליהן הם רשומים (וגם כיוון שהאולמות בכל זאת מוקצים לפי הגודל הרשמי של הקבוצות, כך שלא כולם יכולים ללכת אל הפופולרי) יש מתאם בין הרישום למרצים לבין הלימוד בפועל.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546091
כלומר, החומר אצל שני המרצים זהה? אז זה באמת אחרת.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 548487
"יש מתאם בין הרישום למרצים לבין הלימוד בפועל"

זה כל כך לא נכון.
ניתן הרבה פעמים לראות 300 אנשים אצל מרצה אחד ו-‏30 אצל מרצה שני, כמובן שהרישום הוא שוויוני. וגם במקרים בהם הכיתה פיסית איננה מסוגלת להכיל את כל אלו שמעוניינים ללמוד אצל המרצה הפופולארי מי שלומדים אצלו בפועל אלו לא בהכרח האנשים הרשומים אצלו אלא דווקא אלו שהם פיסית חזקים יותר ומנטלית כוחניים ואלימים יותר.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 548502
"פיסית חזקים יותר"? אתה רומז שהולכים מכות על הזכות ללמוד אצל מרצים מסויימים?
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 549745
מי שמספיק חזק יותר פיזית, לא צריך ללכת מכות :-)
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 548551
מתאם אינו זהות.
מתאם [ויקיפדיה]
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546098
יש פה, אולי‏0, הטייה, בבאר שבע היו (בתקופת לימודיי), כמה קורסים, בהם היה מרצה אחד פופולרי מאוד, והשני (או לעיתים, השלישי) מאוד לא פופולרי, המצב יכל להגיע לכדי כך שבכיתה אחת יהיו עשרות (או יותר ממאה במקרים מסויימים) סטודנטים ובכיתה השנייה (שהתנהלה לעיתים במקביל ולעיתים בשעה אחרת) יהיו פחות מ10, אבל, אלו שוויתרו על המרצה הטוב, היו להתרשמותי דווקא הסטודנטים החזקים יותר, בדר"כ מדובר היה על סטודנטים שנרשמו למרצה הזה במקרה‏1, ופשוט לא עברו כיתה, משום שאיכות ההוראה הייתה פחות חשובה להם או משום שמרנות‏2.

0 אם הייתה כזאת בדיקה ואלו תוצאותיה. ונציין שבדיקה כזאת צריכה להיות בצורת סקר ולא להסתמך על נתוני ההרשמה.
1 בבאר שבע גם היה עניין, שאותו קורס (עם אותו מבחן ועבודות) היה מועבר ע"י מרצים שונים, אולם כל מחלקה שלקחה את הקורס יכלה "לבחור" רק חלק מבין המרצים. במציאות, כל אחד הלך לאן שהוא רצה.
2 אני מכיר אישית לפחות בחורה אחת, שמעולם, בכל התואר שלה, לא הלכה למרצה אחר מזה שהגיעה לשיעור הראשון שלו. לפחות אצלה זה היה מגובה ביכולות גבוהות מהממוצע.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546158
עוד סיבה אפשרית לא לעבור למרצה הטוב יותר: בדיוק זה שאצלו יש עשרות, ואצל הפחות טוב בודדים. קוטן הכיתה יכול לפצות. עשיתי כך בעצמי בקורס אחד בטכניון. אני אפילו לא בטוח שהמרצה שנשארתי אצלו היה פחות טוב (לא ניסיתי את הפופולרי) - הוא רק היה קצת קשיש, עם מבטא רוסי כבד ושיבושי עברית-מתמטית נחמדים שאני זוכר עד היום. אז כולם ברחו אחרי הרצאה אחת, הוא התגלה כמרצה לא רע בכלל, והיה נעים מאוד ללמוד בקבוצה אינטימית של שבעה.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546191
ואם המצב היה הפוך - אם סטודנטים של המרצה המצטיין היו מקבלים ציונים גבוהים יותר, לא היית חושד שהם אוהבים אותו בגלל הציונים הגבוהים שהוא נותן?
השאלה היא איך הסטודנטים הללו מצליחים בקורסים מתקדמים יותר באותו התחום.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546234
למיטב זכרוני, משאלי המרצה הטוב מועברים בדרך כלל כמה שבועות לפני תום הסמסטר ולא לאחר קבלת הציון.

שאלה מענינת היא האם מישהו בטכניון ניסה אי פעם לבדוק בכלים סטטיסטיים את הקשרים בין המרצים בתחילת הלימודים לבין הצלחה בהמשך. אני מנחש שלא.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546192
"אם זה המצב אז מרצה מצטיין משפיע לטובה על חווית הלמידה אבל לא על איכותה - ואם כך הוא אז אני מבין את הנהלת הטכניון שלא טרחה להשקיע ברמת ההוראה."
האם המבחנים בטכניון הם אחידים לכל המרצים או שכל מרצה מחבר את המבחנים שלו? אם המבחנים אחידים אז יש קשר בין החוויה ומה שנשאר; אם הם אינם אחידים וכל מרצה מחבר את המבחן שלו, אז אינני בטוח שהציונים מבטאים את איכות הלמידה.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546196
כל מרצה מחבר את המבחנים שלו.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546197
אולי כדאי לחדד את זה - כל *קורס* מחבר את המבחנים שלו לאותו סמסטר. יש קורסים שיש בהן מספר הרצאות על ידי מרצים שונים, והמבחן הוא אחיד בלי קשר לשאלה לאיזה מהמרצים הנבחן הלך.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 546214
יש מקצועות שהציון לא נקבע במבחן, אני מתכוון לקורסים/סמינריונים במדעי הרוח והחברה.
כמה הרהורים בעקבות הידיעה 548488
לצורך השוואה בין התלמידים שלוקחים קורס מסויים בשנים שונות מנרמלים את כל הציונים לאותו הממוצע, 70 בדרך כלל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים