בתשובה לאינקוגניטו, 12/08/10 14:21
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548323
נכון, תודה.

הבעיה היא בתיאוריה ה"תועלתנית". למעשה אף אחד מההסברים במאמר, ואף אחד מההסברים שקראתי במקומות אחרים, לא שם את האצבע במדויק על מהות המוסר.

כי המוסר האנושי פשוט ומורכב משני שלבים:
א. ידע
ב. אמפתיה, או בלשון אחרת - רחמים.

ללא ידע לא יכולה להיות אמפתיה, והידע הזה מתפתח עם השנים. התובנה שלכושים כואב כמו לאדם הלבן ושאסור להתאכזר אליהם התפתחה בנו אך לא מכבר.

ללא הידע שבעלי החיים יודעים סבל לא יכולים להתפתח רחמים כלפיהם, ומרגע שיש רחמים נכנסים בעלי החיים לתוך השקלול.

והשקלול, אם ישנו כזה, איננו "איזה תועלת תצמח לי או לעולם", אלא "על מי אני מרחמת יותר".
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548324
מוסר קשור לרחמים? ראיתי לא מעט אנשים שמקשרים את המוסר עם מידת הצדק ולא עם מידת הרחמים. יש תקציב בריאות מסויים למי ניתן אותו? מידת הרחמים אומרת לתת אותו ללוביסט שמצליח לגייס כמה שיותר חולים מסכנים ופוטוגניים ולא למי שמנסה למנוע את המחלה הבאה.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548354
שאלה קשה, אנסה לענות.

ראשית, זה הזמן להחליף את המילה ''רחמים'' במילה ''אמפתיה'' הרחבה יותר. קודם עסקנו בבעלי חיים שלהם המילה אמפתיה פחות רלבנטית כי הקיום שלהם מאד מצומצם - לכלבה שלי לא איכפת אם לכלב של השכנים יש קולר איב סן לורן ולה אין. אני עצובה שאין לי כסף להשקיע בקולר כזה, ואתה אולי תחוש כלפי אמפתיה. אני מניחה שזה לא יגלוש לרחמים.

צדק ומוסר הם אחים תאומים ומובן ששניהם קשורים לאמפתיה - המקור לרוב המוחלט של החוקים והציוויים המוסריים שלנו הוא ''מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך'', ומשם זה מתרחב.
(יש כמה ציוויים מוסריים שאינם קשורים לאמפתיה, כמו הציווי המוסרי לשמור על הפלנטה. זה ציווי חדש מהקופסה.)

בדוגמה שהבאת יש מוסר מסוג אחר, אולי נקרא לו ''מוסר למספרים גדולים''. המדינה אינה אדם והיא אינה רואה לפניה בני אדם אלא ''אוכלוסין''. נראה שזה באמת המוסר התועלתני שעליו דיבר שוטה הכפר הגלובלי.

אל תשאל אותי מה אם אותה בעיה עומדת בקטן בפני משפחה. זו מסוג הדילמות שהביא שוטה הכפר, ושאלות כאלה לא שואלים כי אין להן תשובה.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548355
במופע הסטנד אפ האחרון שלו ( stripped live) אדי איזארד טוען שההיגד ״ מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך״ מכסה את כל תחומי החוקים החברתיים, כולל כמובן את ״אל תשתין בתוך הטוסטר״.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548358
"עין תחת עין": צודק? מוסרי? אמפתיה?

שמעתי פעם מטיף של חב"ד שטען שיכולתינו לאמפתיה (לא זכור לי בדיוק באיזו מילה הוא השתמש) מוגבלת. אנחנו צריכים לבחור עם מי אנחנו מזדהים. אנחנו לא יכולים לפזר את ההזדהות שלנו עם כל העולם. המסקנה שהוא רצה להוביל אליה היא לאומנות ואולי גם גזענות. כלומר הוא מסכים איתך על המקור לציווי, אך מגביל את קבוצת האנשים שנכללת בין "חברי".
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548371
אתה לא מתכוון במקרה למאמר הזה?
(אם כי מחברו לא חב"דניק, עד כמה שידוע לי, ובטח לא מטיף לגזענות).
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548372
אני באמת גם לא כ''כ בטוח שמדובר על חבדניק. אבל משהו בסגנון הזה, כן. במאמר הזה כשלעצמו אולי אין לאומנות, אבל אין בעיה להשתמש באותו הגיון כדי להגיד שלעם סגולה מגיע יותר, וכו'.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548436
נראה לי שהטענה של המטיף מחב"ד היא מסוג הטענות שאין צורך לצטט בשם אומרן כי הן בנאליות. ברור שמשאבי האמפתיה שלנו מוגבלים ועלינו לבחור איפה להשקיע אותם. אחד האלגוריתמים האפשריים הוא להשקיע את האמפתיה במקום שהיא הכי פחות נמצאת בו.

לדוגמה, אם אומרים לך: "מה אתה מתעסק בחמורים? חסרים ילדים רעבים? יותר טוב שתדאג לבני אדם", אתה יודע שאתה מושקע במקום הנכון.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548441
1) איך את מחליטה מיהו האלגוריתם היותר מוצלח?
2) מי מפעיל את האלגוריתם הזה? (ליתר דיוק איזה תכונה אנושית אחראית לה?).
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548326
צמחונות חלקית
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548327
לא הבנתי מה הקשר בין הכתבה לבין מה שכתבה ג'וד. ולעצם הכתבה - הגישה שהוצגה שם מאד בריאה בעיני. החיים הם לא הכל או כלום.

__________
העלמה עפרונית, 80% צמחונית
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548328
מה זה 80% צמחונית? מכל חתיכת בשר את אוכלת 20% ומשאירה את כל השאר?
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548329
לא, זה אומר שאני נמנעת כמעט לחלוטין מאכילת בשר יונקים‏1, ואוכלת בשר עוף בכמות קטנה ובתדירות נמוכה.

1 ודגים, אבל מטעמים אחרים.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548330
ואיך עשית את החישוב?
אלה היו שמונים אחוז פואטים. 548331
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548356
גם לי זו נראית גישה נכונה.
וגם אני 80% - טבעונית.
ניסוי נעלי הבית והחתולים 548359
ואני צם 90% מהזמן.
לאחרונה גם אני 548397

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים