בתשובה לטווידלדי, 27/08/10 1:30
קורס מחסומים 549461
הקישור מתוך הכתבה לדף הקורס:
תאור הקורס:

״ביורוקרטיה, ממשליות וזכויות אדם
מרצה: פרופ' יהודה שנהב
מנחה ומתרגלת: עו"ד יעל ברדה
מרצה אורח: עו"ד מיכאל ספרד

הקורס יעסוק בפרקטיקה ובתיאוריה הניהולית, תוך התמקדות בטכניקות שליטה אשר צמחו בתוך ההקשר של הכיבוש הישראלי בשטחים. נבחן את המקורות ההיסטורים של טכניקות אלה וננסה למקמן בתוך ההקשר הקולוניאלי במיוחד זה הבריטי והצרפתי. נדגים כיצד משתקף הכיבוש, על חללי הריבונות שהוא מייצר, בפרקטיקות הניהוליות של רשויות הביצוע, המשטור ואכיפת החוק. בין השאר נדגים כיצד משופע הכיבוש ממרחבים נטולי חוק שבהם חייהם של אנשים הופכים להיות "חיים החשופים" לאלימות או לאיום באלימות. תוך כדי כך ננתח את המשמעויות הפוליטיות והתרבותיות הכרוכות באנכרוניזם היסטורי ונחברן לשאלות של מוסר וגזע, של פוליטיקה וריבונות, ושל תיאולוגיה פוליטית. במיוחד נתמקד בקשר בין גזע לביורוקרטיה, והקשר בינם לבין אלימות על צורותיה השונות. במהלך הקורס נתודע למורכבות של מימוש זכויות האדם דווקא במפגשים החריגים אך היומיומיים בהן קיומן הוא החיוני ביותר, נלמד להקשיב לעדות ולסיפור מנקודות המבט של השחקנים השונים באירוע, ובעיקר "להתבונן מעבר לכתף של הפועל בשירות המדינה" כדי לנסות ולהבין את המנגנונים ורשתות האירועים הפועלים במציאות.
״

נראה לי שדובר על סדנה חד־פעמית. אני לא רואה קורס דומה בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בסמסטר הזה. יש להם כמה קורסים בנושאי זכויות אדם. אבל לא ראיתי משהו דומה.

האם אתה מסכים איתי שמדובר על מקצוע שהוא בתחום הפקולטה למשפטים? ושהמציאות בשטחים כוללת לא מעט מצבים מאוד בעייתיים מבחינת זכויות האדם? לכן יש כאן דוגמאות רלוונטיות לחומר לסטודנטים במשפטים המתעניינים בדיני זכויות אדם?

הקורס עוסק בנושא שטעון בפוליטיקה מעצם הגדרתו. וברור כבר מתאור הקורס שעורכיו מושכים אותו קצת יותר מזה.

אם מדובר על סדמה מעוטת משתתפים: למה לא? היא נותנת נסיון משפטי מעשי. ועבודה משפטית שבאמת אכפת לעורך־הדין המיועד ממנה. מכאן שהוא כנראה ילמד יותר טוב.

אם זה מתחיל להיות מנהג קבוע וקורס המוני, זה כבר מתחיל להריח לא טוב.
קורס מחסומים 549478
זה קורס פוליטי, נקודה. הביוגרפיה מעידה עליו, והיא גם לעתים שטחית במידה מדהימה (למשל במפגש הנוגע בין היתר ל'גלובליזציה של הטרור'). כלשעצמו זה עדיין לגיטימי (אם כי לא הגון ולא רציני) במסגרת החופש האקדמי, אבל העובדה שחצי הקורס הוא 'עבודת שטח' שעליה מקבלים את המלגה, כבר לא: זה אומר שהקורס הוא 'תתנדב ב'מחסום ווטש' ותקבל כסף ונקודות זכות'. בהימור לא יותר מדי פרוע, אני מעריך שרק סטודנטים מסוג מסויים מאוד יילכו לקורס, אבל בכל-זאת ספק אם בתוכו ישרור חופש אקדמי מלא.
מעניין, אגב, אם כלשון הקורס יש בו רק סטודנטיות, או שזו מחאה נגד המגדריות של הלשון העברית.

אגב, טרי-טרי: מכון ון ליר קורא לאוניברסיטת חיפה לנקוט "צעדים מתאימים" כדי למנוע הישנותם של מאמרים אקדמיים כגון אלו של פרופ' ארנון סופר שטען שרוב הזרים מאפריקה בארץ הם מהגרי עבודה, שמצידו מטיח בהם האשמות משלו, כגון הטענה שאצלם החופש האקדמי כולל אך ורק את האפשרות להביע דעה שמאלית מאוד או דעה מאוד שמאלית, וממשיך לטעון שכמה מאנשי הקבוצה מייצגים כעו"ד זרים שעניינם נידון בבתי המשפט (ולכן כמובן יש להם אינטרס באי-פרסום מאמר אקדמי המחליש את טענותיהם ו\או עמדתם הציבורית):
קורס מחסומים 549511
א. הסיבה העיקרית למה שכתבתי היא שאני מניח שאותן 20 סטודנטיות (אפילו פחות, לפי הערכתי) שנקרו לחוג החד־פעמי הזה, היו ממילא מוצאות את דרכן למחסומים. אז לפחות שירוויחו מכך נסיון מקצועי (כעורכות דין). בגלל זה שאלתי עד כמה הוא חד־פעמי.

לעניין הניסוח: אני מניח שזו סתם גחמה. בקורס שבו הייתי מתרגל היתה מסורת לכתוב את כל המבחנים בלשון נקבה.

ב. פרופ' אמנון סופר:
לא התעמקתי עדיין בפרשה. יש שם המון האשמות והאשמות כנגד. הנושא נראה מאוד טעון. הסעיף הראשון במכתב מתייחס ל: ״א. רמת המחקר
כל הטקסטים המופיעים במסמך חסרים פרק מתודולוגיה סדור וברמה סבירה כדי שיהיה אפשר להתחשב בהם כבטקסטים אקדמיים ברי הפרכה.״

מישהו כאן יכול לחוות את דעתו על הטענה?
קורס מחסומים 552437
הקורס הוא באוריינטציה פוליטית מסויימת הסילבוס לפחות על פניו איננו נראה לי שיטחי. דוקא ההתנדבות ב"מחסום ווטש" נותנת מימד עומק לקורס בזה שהיא מעמתת את המשתתפים עם נקודות חיכוך קבועות בין המימשל לבין האוכלוסיה המקומית. לסיפור של הנקודות והכסף אינני מתייחס. איך אתה היית מציע לבנות קורס בנושא שיהודה שנהב מגדיר בפתיחה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים