בתשובה לראובן, 05/09/10 15:18
בקשה לקהל הרחב 550447
לא. שעת התפילה היא קבועה על פי השעון ה''ממלכתי''.
בקשה לקהל הרחב 550451
אני חשבתי ששעות התפילה נקבעות ע"י הבית כנסת/קהילה

אני יודע שהתימנים מפורסמים בשעות המוקדמות של השחרית שלהם
בקשה לקהל הרחב 550454
אין איזו בעיה עם תפילת שחרית הנאמרת בחושך?
בקשה לקהל הרחב 550455
תיאורטית כן (ולכן תפילות ותיקין אכן מושפעות מהזריחה) אבל רוב המתפללים הולכים למנינים שמתחילים ב7 או 8 כך שזה אף פעם לא יוצא בחושך. הבעיה ההלכתית שנוצרת היא דווקא הפוכה, בקיץ הזמן שצריך להגיד חלקים מסוימים מגיע מוקדם מדי על פי השעון. לכן חלק הולכים למנין מוקדם, חלק אומרים את החלקים הרלונטים (זה בעיקר קריאת שמע) לבד ואז גם עם הציבור והרוב מחליקים.
בקשה לקהל הרחב 550456
אז שישנו את שעת התפילה במקום את השעון. מה הבעיה?
בקשה לקהל הרחב 550461
לשאלה שלך יש שתי תשובות אחת פשוטה ואחת מסובכת. את הפשוטה אתה לא רוצה לשמוע והמסובכת תיגמר בסוף בזה שמישהו ישאל "מה? בשביל זה שווה כל הטררם?" אז אני אענה כבר עכשיו: לא, זה לא שווה.
בקשה לקהל הרחב 550462
ואגב, בלי קשר להסבר שלך (אין לי מושג מהו).

זכור לי שקראתי איפשהו שהתפילה נחשבת (ליתר דיוק: נחשבה החל מתקופה מסויימת) כהשתתפות ארצית ב"פולחן" השמיימי. מי שחשב על ההסבר הזה (בתקופה שבה העם היה מפוזר לפחות בין בבל למצריים - הפרש של מעל לחצי שעה) התעלם מסיבוב כדור הארץ.
בקשה לקהל הרחב 550493
את הפשוטה אני כן רוצה לשמוע ולו מפני שטענת שאני לא רוצה. ואת המסובכת אני רוצה לשמוע כי אתה מתעקש להסתיר אותה.
בקשה לקהל הרחב 550500
התשובה הפשוטה: משנים את השעון כי הפוליטיקאים רוצים.

התשובה המסובכת(או לפחות תמציתה): אנשים לא אוהבים שינויים, התפילה תמיד הייתה ב7 אז גם היום היא תהייה ב7.
בקשה לקהל הרחב 550501
טוב, שאלתי מלכתחילה איזה רווח ממשי יוצא לקהל היעד המוצהר. או שלא, אבל זו הייתה הכוונה.

בנוגע לתשובה המסובכת, אני חושב שיש דרך פשוטה יותר להגיב אליה - זבש''ם.
בקשה לקהל הרחב 550514
הזמנים של יום כיפור (וכמובן גם כל שאר הזמנים ביהדות) מתייחסים לזריחה, שקיעה ושאר אירועים שלא ממש מדגדג להם מה השעה במדינת ישראל. אני אישית, לא מכיר (או לפחות כך אני מקווה) אף אחד שיש לו חיבה יתרה למיקום השעון בזמן התחלת התפילה.
לכן נראה לי שמדובר כאן *רק* במפגן כח בזוי של פוליטיקאים.
אמנם הציבור מטומטם, ואמנם הציבור ישלם, אך טימטומו היה בבחירת המנהיגים.
בקשה לקהל הרחב 550518
התגובה הראשונית שלי הייתה פשוט הלם. כל בית כנסת שהתפללתי בו היו זמנים קבועים שנבעו מהשעון הרגיל.
אבל פטור בלא לינק אי אפשר אז הנה זמני התפילות בתל אביב בשבת בבוקר. שים לב שחוץ מאחד לכולם יש שעה קבועה.
בקשה לקהל הרחב 550520
מה עושים יהודים שמתפללים במדינות שהם שעון הקיץ לא מסתיים לכבוד יום כיפור?
בקשה לקהל הרחב 550569
מסתבר שynet לקחו את השאלה שלך ברצינות
בקצרה הרפורמים מתנהגים לפי השעון הרגיל ה"אורטודוקסי", לא מתרגש ואף מתעצבן שמבזבזים אנרגיה על כזה נושא מטופש והחב"דניק טוען שהוא הצליח לקצר את שעון הקיץ גם באמריקה.
בקשה לקהל הרחב 550890
מתמודדים היטב, ולא מנסים לשנות את השעון, כדי לא למשוך אש.
בצרפת מחזירים את שעון החורף הרבה אחרינו, ואצלם, בתקופת החגים, זה כרוך בזה שהזריחה היא אחרי 8. משמע, שמי שמתפלל, בהכרח מאחר לעבודה. ובכל זאת חיים שם דוסים.
בקשה לקהל הרחב 550899
חיים שם דוסים שמאחרים באופן קבוע לעבודה? אם כך נשמעת לי לגיטימית למדי הדרישה שבמדינת היהודים ניתן יהיה למלא את מצוות הדת היהודית מבלי שזה יגרור בהכרח אחור לעבודה.
בקשה לקהל הרחב 550935
לאור תגובתך, מה דעתך על המקרה הזה?
בקשה לקהל הרחב 550940
הכתב לא טרח לבדוק בעצמו האם הרמזור בצומת מתחלף מדי פעם. הוא גם לא טרח לציין איפה ניתן הדו''ח ובאיזו שעה. לפי תגובת המשטרה הרמזור מתחלף מדי פעם. מבחינתי האפשרות שדובר המשטרה ישקר ביודעין על טענה עובדתית שניתנת לבדיקה כ''כ בקלות סבירה בערך כמו העובדה שהצילום של האח שגוי מסיבה זו או אחרת.
בקשה לקהל הרחב 550941
למען האמת, התכוונתי לדיון כללי יותר. נניח שהרמזור לא מתחלף (או מתחלף לעיתים רחוקות מאוד), האם סביר לדרוש משומר שבת לחללו או לא לעבור?
בקשה לקהל הרחב 550942
האם חציית הכביש באור אדום אינה מקרה של פיקוח נפש שראוי להמנע ממנו ע"י לחיצה על הכפתור?
בקשה לקהל הרחב 550945
לא בהכרח. הן בגלל שלא תמיד חייבים לעבור, והן בגלל שבהרבה כבישים כאלה, בשעות מסויימות תוכל לשכב על הכביש באור אדום ולמות משיעמום. אם היה מקום שאדם היה *חייב* לעבור בו (ולא, 'התחשק לי להגיע לבית הכנסת' זה לא 'חייב') והסיכון כזה שלא הגיוני לקחת אותו - אז כן, מוצדק בהחלט ללחוץ על הכפתור. אבל ממש לא מוצדק להתחיל להסתובב ברחוב וללחוץ על כל רמזור שחוסם אותך בדרך לאנשהו.
בקשה לקהל הרחב 550950
תלוי. אבל בכל מקרה אני לא כתובת טובה לשאלה הזו, כי התשובה שלי בדיון 2857 נעה בין "תלוי אם הילד אתי" ובין "בודק שאין שוטר" (ובאופן כללי קרובה לתגובה 461258).
בקשה לקהל הרחב 551173
שתי הפרוטות שלי: לא ראוי. הכי ראוי לתת להולכי רגל באשר הם שיקול דעת אם לעבור באדום. אם לא עושים כך, לתת שיקול דעת בשבת. אם לא, ואם אין פיתרון הלכתי-טכנולוגי, לדאוג ל"מצב שבת" ברמזור. עד שדואגים לכך, להנחות שוטרים לא לאכוף את החוק בשבת.
בקשה לקהל הרחב 551175
טוב, זה קצת משעמם כי כולנו מסכימים. הייתי מעוניין לשמוע את דעתם של טהרני-רמזורים.
בקשה לקהל הרחב 550962
אני בכלל לא ממש מקבל את הקדושה שמעניקים במדינת ישראל לרמזורים. אנשים שרומסים ברגל גסה כל אחת מתקנות התעבורה מצייתים בחרדת קודש למצוותו של הוד מעלו הרמזור, ללא קשר לנתונים בשטח.
מצד שני אני גם לא מייחס קדושה רבה מדי לאיסור הלחיצה על כפתור בשבת‏1.
מהצד השלישי אין לי שום דבר נגד אנשים המעניקים קדושה לזה או לזה.
מהצד הרביעי הייתי מצפה (ציפיה מוגזמת, אני יודע) מהשוטר להפעיל שיקול דעת, שמשמעו במקרה זה (בהנחה שהולך הרגל חצה את הכביש בביטחה, ודאג לוודא כי הכביש פנוי) להתעלם מהעברה, ולו מפאת "חוסר עניין לצבור".

___
1 נדמה לי שיש מכון טכנולוגי ע"פ ההלכה, או שם דומה, שממציא בדיוק כאלה פטנטים שמרמים את אלוהים: אתה לוחץ על כפתור (בשבת) ולא קורה כלום. אחרי פרק זמן לא קבוע, לכאורה ללא קשר ללחיצתך על הכפתור, נדלק האור (או מגיעה המעלית, או רותחים המים במיחם), אבל לי אין בעיה ללחוץ על כפתור שישירות מדליק את האור.
בקשה לקהל הרחב 551026
אולי צריך לייבא שוטרים מבלגיה תגובה 461800

__
1 מכון צומת [ויקיפדיה]. פעם הם נהגו להסתמך על היתרי "גרמא", וסייגו אותם לשימוש בידי חולים, נכים ויוצ"ב, עכשיו יש להם יותר המצאות לשימוש הציבור הרחב.
בקשה לקהל הרחב 551575
כבר היינו בדיון הזה פעם: תגובה 19477.
בקשה לקהל הרחב 551058
דעתי (אף ששאלתך הופנתה לדורון) היא שבמדינת היהודים, מוטב שלא להעסיק אנשים בשבת שלא לצורך. ומתן דוחות להולכי רגל שחצו ברמזור אדום הוא אמנם צורך של המשטרה להגדיל את תקציבה, אבל לא צורך של כלל הציבור.
בקשה לקהל הרחב 551063
ולהעסיק אנשים בימי חול שלא לצורך, זה כן טוב? (עד כדי התגובה המהוללת בתולדות האייל)
בקשה לקהל הרחב 551068
איזו תגובה?
בקשה לקהל הרחב 551075
תגובה 144396 כמובן.
בקשה לקהל הרחב 551083
זה נושא אחר לגמרי. שנפתח דיון?
בקשה לקהל הרחב 551086
כן בטח, בואי נשכפל כמה דיונים ישנים.
בקשה לקהל הרחב 551059
כמדומני, אין זה כרוך במדינת היהודים באיחור לעבודה. שפר עליהם גורלם של היהודים, וברך אותם ה' בארץ שבה לא צריך לשחק עם השעון יותר מדי. הצרפתים, מסכנים, אם הם לא משחקים עם השעון, בקיץ הזריחה ב-‏3. לכן הם מזיזים אותו בשעתיים. ובגלל שהם מאריכים את המשחק בו, בספטמבר-אוקטובר הזריחה מאוחרת. אנחנו, בארץ, אם אנחנו משחקים בו, אנחנו מזיזים בשעה אחת, וממילא התנודות בין הקיץ לחורף מתונות. לכן גם הדוס החפץ באמירת סליחות, אינו חייב לאחר לעבודה. ואם יאחר, במדינת היהודים, חזקה על מעבידו שיבין.
בקשה לקהל הרחב 550521
אבל לא כולם הם באותה שעה

אז אם מישהו רוצה לישון קצת יותר בבוקר יום כיפור אין בעייה (ברמה ההלכתית) לשנות את זמן התפילה
בקשה לקהל הרחב 550522
תשים לב שמדובר על כל תל אביב ועל כל הנוסחים אם נצמצם לנוסח אשכנז במרכז תל אביב קיבלנו בית כנסת אחד‏1 ומכיוון שתפילת יום כיפור היא מעל ל5 שעות אין שני מניינים. מעבר לזה שאנשים נוטים להתפלל בבית כנסת קבוע.

________
1 דיסקליימר: אני לא יודע כמה האתר הזה ומנוע החיפוש שלו מוצלחים.
בקשה לקהל הרחב 550491
להפך, הפתרון הכי טוב: שיחליטו שביום כיפור יממה נמשכת רק 16 שעות, ושיז****ו גרמי השמיים עם כל הצרות שהם עושים לנו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים