בתשובה לצפריר כהן, 26/09/10 13:48
לא מבין כלום 551959
נכון, אבל גם למכונית שלפניך.
לא מבין כלום 551999
נכון, אבל לא רלוונטי. (לרוב) זמן התגובה שלך מתחיל רק אחרי שזמן התגובה של הנהג שלפניך נגמר.
לא מבין כלום 552047
זה אולי נכון במצבי תאונת שרשרת, אבל רוב תאונות חזית-באגאז' כמדומני אינן כאלה. כמו כן, נהג זהיר משתדל גם להציץ לפעמים מכונית אחת קדימה.
לא מבין כלום 552064
צפריר דיבר על זמן בלימה, לא על זמן תגובה. זמן הבלימה התאורטי אכן משתנה באותו אופן עבורך ועבור המכונית שלפניך (בקירוב ראשון; בפועל מערכות בלימה שונות במכוניות שונות מתנהגות אחרת). נקודה מענינת היא שזמן הבלימה המעשי מושפע מהתנהגות הנהג לא פחות מאשר ממאפייני הרכב, הדרך והמהירות. אנחנו מתחנכים, כנהגים, ללחוץ על דוושת הבלם בעדינות ולא לזעזע יותר מדי את הרכב (ומי שיצא לו ללחוץ על הברקס במחשבה שהוא לוחץ על קלאץ' - טעות נפוצה במעבר מידני לאוטומטי - מכיר היטב את התוצאה של התעלמות מזה). במצב חרום, החינוך הזה פועל נגדנו. קראתי פעם שמחקרים הראו שחמישים אחוז מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות (אני מניח שהכוונה היתה לתאונות חזית-אחור, אבל זה לא הכרחי) כלל לא בלמו; מחצית מהנותרים בלמו אבל לא מספיק חזק, ורק רבע בלמו כיאות. כמובן, סביר להניח שרבים מאלה שבלמו כיאות לא נכנסו לסטטיסטיקה הזו כיוון שהם הצליחו למנוע את התאונה, אבל אין ספק שרבים מהנהגים שנקלעים למצב חרום אינם בולמים כיאות. ההבדל בין נהג שסתם בולם (ואפילו קצת חזק) לבין נהג שדורך על הדוושה כאילו זה צפע שמנסה להכיש את הבן שלו עשוי להיות משמעותי יותר מההבדל בין זמני ומרחקי התגובה במהירות תשעים קמ"ש לעומת מאה ועשרים.
לא מבין כלום 552068
בבריטניה חלק מהמבחן המעשי הוא בלימת חירום. אומרים לך לסוע בכביש ריק במהירות סבירה *ולא להסתכל בראי*, ואז כשהבוחן אומר, אתה צריך לבלום במהירות כאילו יש ילד על הכביש (והתפקיד של הבוחן הוא להסתכל בראי ולוודא שאין מאחוריך אף אחד).
תלוי על בלימה 552080
פעם דיברו על פטנט כזה של "מגבר בלם", שמזהה בלימה יותר חזקה מהשגרתי, והופך אותה לבלימת-צפע בלי לשאול את הנהג. זה נכנס, בקנה-מידה רחב?
תלוי על בלימה 552130
יש. תוכל למצוא את זה במפרט של מכוניות חדשות רבות. יש גם מערכות שמזהות עזיבה מהירה של דוושת הגז ומדליקות את אור הבלם (מה שנותן עוד איזו עשירית שניה יקרה או שתיים לנהג שמאחור). בכלל, במכוניות נשלטות-האלקטרוניקה של היום הרבה מהדברים שלימדו אותנו בנעורינו (לקראת מבחן התאוריה אי-שם בשנות השמונים או התשעים) כבר לא מדויקים.
לא מבין כלום 552123
יש ארגון שמלמד נהיגה מתקדמת, אחד התרגילים שם הוא באמת תרגול בלימת חירום. וכשהייתי שם, אף אחד לא עשה את זה טוב בפעם הראשונה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים