בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 03/12/10 7:15
מטבע לא הוגן 558009
למען האמת, לא נראה לי שהיה הרבה מה לעשות מבחינת הצטיידות. שריפה בהקף הזה היא סוג של אסון טבע; לא ניתן היה לבלום אותה בצורה אפקטיבית גם אילו היו לשרותי הכיבוי עוד מאה כבאיות ואלף כבאים (שכידוע אינם יכולים לכבות אפילו את גידי גוב). גם כשמשתוללות שריפות כאלה במדינות גדולות ועשירות מאתנו (ע"ע קליפורניה או אוסטרליה) נשרפים בתים, נהרגים אנשים ונדרש זמן רב כדי לכבות אותן. מה שצריך היה לעשות (וניתן היה גם בלי תקציב גדול) הוא להתארגן מראש לצמצום הנזק. להכין מראש תכניות פינוי מסודרות לתושבים ולדאוג לתרגל אותם - אנשים שחיים בתוך יער צריכים לדעת שיש סיכוי לשריפה, כשם שאנשים שחיים בחופי פלורידה צריכים להיות מוכנים להוריקנים. לדאוג למחסות למצב חירום שבהם יכולים להתחבא אנשים שלא הספיקו להתפנות, גם כשבחוץ יש עשן סמיך; לחשף חגורות מעכבות אש סביב ישובים וכיו"ב. כמובן, כדאי לשקול אם בכלל יש טעם לקיים מוסדות כמו בתי כלא בתוך שטחי יער. את כל זה אפשר היה לעשות, ואז הנזק בנפש וברכוש היה עשוי להצטמצם. רעיה מבוקרת ביער היתה יכולה לצמצם את החשיפה שלו לשריפה - גם את זה צריך לנהל. בקיצור, זה לא ענין של תקציב אלא של התארגנות מסודרת.
מטבע לא הוגן 558011
שאלה: האם הוזנק מסוק/מטוס כיבוי מיד כשהכבאית הראשונה הגיעה למקום והכבאים ראו שאין להם גישה והאש עלולה להתפשט?

התהיה היא איך שריפה שמתלקחת כל כך סמוך למקום יישוב, שמתגלית ומדווחת, אני מניחה, מהר מאד, יוצאת משליטה ומגיעה לממדים כאלה.

או שגם מטוסי כיבוי אינם יעילים או שהאבקה לא יעילה. או שאין לרשות מכבי האש מסוק זמין תמיד. או שהכל מתרחש כל כך מהר והוא מעל לכוחות אדם, כמו אתה אומר.

אי אפשר לדמיין את גודל הזוועה.
מטבע לא הוגן 558015
לפי ''הארץ'' עברה לפחות חצי שעה מאז ההודעה הראשונה עד שהתחילו בכלל נסיונות הכיבוי.
מטבע לא הוגן 558019
'
שעתיים
מטבע לא הוגן 558032
אם אתה מדבר על עדותו של הטייס, בכמה ראיונות היום ברדיו טענו גורמים מהכבאות שהוא טועה, והשתכנעתי יותר בסבירות הגרסה שלהם.
מטבע לא הוגן 558012
אני שמעתי הסבר מנומק שלפיו קק''ל היא האחראית - שהיתה צריכה להתכונן לתסריט כזה עקב הבצורת, לבצע פעולות מניעה, לסלול קווי עצירת אש (לא שברור לי מה זה) וכדומה.
מטבע לא הוגן 558013
קווי עצירת אש הם השבילים הסלולים הרחבים שרואים ביערות, שנועדו למנוע מהלהבות לעבור אותם.

יש עוד בעיה ידועה והיא שהארץ נטועה עצי אורן שהם דליקים במיוחד. קק''ל ממשיכה לטעת אותם גם אחרי השריפה ביער הגיא. הם לא החורש הטבעי של ישראל, כמעט כלום לא צומח מתחתם, ולא כל כך נעים לשבת בצילם. מאז השריפה ביער הגיא קק''ל הכניסה יותר אלונים ואילות וחרובים, אבל אני עדיין רואה בכל מקום שרוב הנטיעות הן אורן. כך התרשמתי.
מטבע לא הוגן 558221
אם זה מעניין אותך, בבלוג של קק"ל יש התיחסות לטענות נגד עצי האורן. הדברים התפרסמו לפני כחודשיים.

ואם כבר, אז יש גם התיחסות חיובית לתפקיד של עזים במניעת וצמצום שריפות.
מטבע לא הוגן 558253
כן זה מעניין תודה. מנסיוני לא הצלחתי לגדל שום צמח גינה מתחת לאורן, הופתעתי לקרוא שאפשר לגדל צמחים על מצע של רסק מחטי אורן. קק''ל בעד אורנים והחברה להגנת הטבע והאקדמיה נגד, והאמת היא כנראה כמו תמיד באמצע.
מטבע לא הוגן 558034
רק להבהיר, אני לא מהמזדרזים לצעוק שהיה מחדל, ושהיה צריך מזמן להעלות בסדר גודל את תקציב הכבאות וכו' (אני גם לא אומר שזה לא נכון; לאור הקונצנזוס, עוד לפני השריפה, כנראה שזה כן נכון, אבל אני לא יושב על השיבר של התקציב ולא יודע על חשבון מה ומה המחיר במקום אחר.) הטענה שלי היתה שההחלטות קמות ונופלות לפי מצברוח (המממ...) שקם ונופל לפי אירוע נקודתי שהוא עניין של מזל. זה די מובן, בעצם, אבל לא מוצדק.

אבל האם הטענה שלך היא שאין לכוחות הכיבוי (גם עם עוד מאה ואלף) בכלל השפעה משמעותית, אפילו לא בהקטנת נזק? שבכלל להזניק אותם זה בזבוז משאבים?

דווקא מערך הפינוי, נראה לי שעבד לא רע - למעט אסון האוטובוס.
מטבע לא הוגן 558124
התקווה היא שלאורך זמן ההחלטות שמתקבלות לפי אירועים נקודתיים מאזנות אחת את ההיסטריה של השנייה
הגר בבית זכוכית 558166
הפרמטר החשוב הוא מהירות התגובה הראשונית. ייתכן שאוירון דוּד אחד שהיה פועל מיידית היה מצליח להפוך את כל העסק למשהו שבקושי היה מוזכר בגלגל"צ ("הכניסה לעוספיה חסומה בגלל כביש רטוב").

אבל האמת היא ששריפות יער אינן נמנעות‏1, הן רק נדחות, ואם הן נדחות לזמן רב מספיק, פגיעתן רעה הרבה יותר כשהן כבר פורצות כי בינתיים הצטבר חומר בערה רב יותר. סילוק הפסולת היבשה המצטברת יקר ומחייב פגיעה אנושה ביער ממילא (כבישת דרכים וכד').

______________
1 מלבד באמצעי אחד: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3994273,00.h...
הגר בבית זכוכית 558216
אבל החומר הצמחי היבש גם מתכלה; אין איזו כמות שלו שהיא יציבה? או שגם ביערות הטבעיים שלנו הכמות היא פחות מהיציב?
הגר בבית זכוכית 558263
אני, כמובן, לא יודע. האינטואיציה שלי טוענת שהכמות היציבה היא גדולה מאד, אם בכלל ניתן להגיע אליה לפני שאיזו מגה-מגה שריפה תשנה את שיווי המשקל. לא זכיתי לראות מחטי אורן נרקבות אלא בשכבה התחתונה ביותר, בחורף, כשאספתי פטריות. מאחר ורוב ימי השנה הכל יבש, קצב הכליה נראה לי נמוך מאד. גם סוגי צמחים אחרים בעיקר מתייבשים ולוקח להם המון זמן להפוך למשהו לא דליק (כנראה ע''י ספיגה בגופם של בעלי חיים, שבזכות הנוזלים שהם אוגרים הם פחות דליקים).
הגר בבית זכוכית 558395
אגב, אם מגיעים למצב שיווי המשקל הזה היער מפסיק להיות ריאה ירוקה. כלומר הוא נשאר ירוק, אבל לא משנה את מאזן הפד''ח.
הגר בבית זכוכית 558419
אנחנו מגיעים חיש קל למסקנה שלא רק את הנמרים אנחנו לא "צריכים" אלא גם את היערות.
מה עושים?
הגר בבית זכוכית 558473
אנחנו צריכים רק אויר ואהבה.
הגר בבית זכוכית 558499
אין אויר אין שריפות יער.
הגר בבית זכוכית 558423
זה בעצם נכון לכל יער שהמסה שלו לא גדלה, לא?
הגר בבית זכוכית 558449
תלוי איך מגדירים ''מסה של יער''.
הגר בבית זכוכית 558472
כן. אי אפשר לספוג פד''ח בלי להפוך אותו למשהו בעל מסה. אבל על הקרקע הולך ומצטבר חומר אורגני רווי פחמן כך שמסת ה''יער'', במובן הרחב, גדלה. אולי השכבות התחתונות של החומר הזה עמידות בפני שריפות בגלל בידודן מהחמצן כך שההערה שלי לא היתה מדויקת.
הגר בבית זכוכית 558443
לדעתי הרעיון של ראה ירוקה הוא שהיא שומרת על יחס פד"ח/חמצן קבוע
הגר בבית זכוכית 558229
ראש מועצת (עיריית?) עוספייה אמר שלפי פתגם בערבית, כוס אחת של מים יכולה לחסל את האש אם שופכים אותה ברגע הנכון. סביר שהפתגם הזה נכון.
מטבע לא הוגן 558218
אני טוען שלכוחות הכיבוי הקונבנציונליים (משאיות כיבוי עמוסות כבאים אמיצים) לא היתה יכולה להיות השפעה משמעותית על שריפה כזו. אין להם שום אפשרות לרדת לשטח או למלא מכלים מחדש, הציר היחיד שכבאית יכולה לנסוע עליו הוא כביש בית-אורן ומה קורה למי שמנסה לנסוע שם - את זה ראינו, לצערנו. אילו שרותי הכבוי היו מקבלים את התקציב שהם רצו, הם כנראה היו מנצלים אותו לחידוש צי הכבאיות, שיפור הציוד ותגבור כוח האדם (מטרות ראויות כשלעצמן) ולא לרכישת מטוס כבוי - וגם אם היו רוכשים מטוס אחד לא ברור מה הוא היה מצליח לעשות (ואם היה מי שהיה מזניק אותו בזמן). הם יכולים להיות יעילים רק בשולי שטח בנוי.

מערך הפינוי אולי עבד לא רע, אבל אסון האוטובוס נובע ישירות ממחדל של אי-תכנון. איך אפשר להכניס אוטובוס לכביש הזה כשמשתוללת שריפה בשטח? הרי זו מלכודת מוות. לאורך כל הכביש הזה מכביש 4 עד דמון יש שלוש נקודות שבהן אוטובוס יכול לבצע פניית פרסה; בכל נקודה אחרת הוא לכוד. תכנון נכון היה מחייב שברגע שיש בשטח שריפה הכביש הזה סגור במחסומים - כמו כביש הערבה בשטפון, נניח. לכלא אפשר היה להגיע מכיוון עוספיה - שם הכביש הרבה יותר ישר, אופקי ורחב והיער הרבה פחות צפוף.

אגב, מעניין לראות מה התכניות למצב שבו שריפה דומה תתרחש בצד הצפוני של הכרמל - ביער שמגיע לקיבוץ יגור, לנשר ולחלקים הצפון-מזרחיים של חיפה. אם מי מהאיילים הטכניוניים לומד במקרה בפקולטה לאווירונאוטיקה, הייתי ממליץ לו לבדוק את זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים