בתשובה לקונשטוק, 10/12/10 2:11
זה שוק חופשי, שיפתרו את הבעיות בעצמם. 558696
אולי כי העלויות לספר בכריכה רכה (שהם עדיין מוציאים, אגב) לא נמוכות בהרבה משל ספר רגיל. קח בחשבון שכל הספרים בישראל (פרט לאלבומים וכיו"ב) יוצאים בכריכה רכה. פינגווין מוציאים בד"כ קלאסיקות שלא צריך לתרגם/לערוך ולשלם עליהן לסופרים, והם לא מתחרים מול הספרים החדשים. אגב, עם עובד היתה מפעל תרבותי ולא כלכלי - ההוצאה הוקמה כדי להביא ספרות יפה לפועלים ולא כדי להרויח כסף. גם זה חלק מהענין.
זה שוק חופשי, שיפתרו את הבעיות בעצמם. 558728
מצד שני, זה לא שכל כתבי שלום עליכם וביאליק נמכרים במחיר זול יותר, רק משום שאין עליהם תמלוגים.
בזמנו שמעתי את הדיעה, הנכונה מאוד בעיני, שעותקי המהדורה ה-‏24 של "מיכאל שלי" (למשל) יכולה לעלות לצרכן הרבה פחות ממה שהיא עולה.
הוצאות עיצוב, הגהה, עריכה - כבר אין.
נותרו רק הוצאות ההדפסה והתמלוגים למחבר שהם אחוז מהמכירה בכל מקרה.

מצד שלישי, ההוצאות מרוויחות מעט מאוד מכל העניין. את הרווח הגדול עושות חנויות הספרים.
זה שוק חופשי, שיפתרו את הבעיות בעצמם. 558774
כתבי שלום עליכם וביאליק לא כל כך נמכרים, נקודה. אם הם נמכרים אז זה בדרך כלל במהדורות חדשות עם סידור ועימוד חדש, בכריכה קשה וכו', ובמקרה של שלום עליכם גם עם תרגום חדש - שגם עליו יש זכויות יוצרים. בכל מקרה, אין ספק שמחירה של המהדורה ה-‏24 של ספר יכול להיות זול בהרבה; אבל כלל יסוד בתמחור הוא שמחיר נקבע לא לפי העלות למוכר אלא לפי השווי לקונה. אם המהדורה ה-‏24 מביאה לקונה אותה תועלת (או הנאה) שהביאה המהדורה הראשונה אז הוא יהיה מוכן לשלם אותו מחיר - ולמה שההוצאה לא תנצל את זה? כדאי גם לזכור שבעסקי הספרים, "מיכאל שלי" אחד שמצליח מאפשר להוצאה להוציא עוד עשרה ספרים שמתוכם ששה לא יכסו את העלות, שניים יגיעו פחות או יותר לאיזון, אחד יצליח קצת ואחד יצליח יפה. אם ההוצאה תוריד את המחיר של "מיכאל שלי" היא לא תמכור הרבה יותר עותקים בזכות זה, ותפסיד הרבה מהרווחים שיכלו להיות לה. אגב, לגבי התמלוגים - חוזה סטנדרטי של סופר כולל עליית שעור התמלוגים שהוא מקבל ככל שהספר נמכר יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים