פרספקטיבות דמוגרפיות 56048
בבקשה, החלו את הגידופים---

תרבות, והכחדתה מצד אלמנטים שהפנימו את החרב המופנית נגדם:

פרספקטיבות דמוגרפיות 56053
לחיוב יצויין שהוא מחשיב את היהודים כ''אדם הלבן''. בתור ברירת מחדל, הפכנו מה''זר'' השנוא ביותר, לבן-ברית. תודה לאל שיש מוסלמים.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56357
השתתפתי פעם בקבוצת דיון נגד גזענות. אחד המשתתפים האחרים, אמריקאי ממוצא היספני תושב קליפורניה, שלח טקסט שבו צויין שהשחורים לא מבינים למה האדם הלבן קורא לעצמו לבן בעוד שהוא בעצם ורוד, צהוב משנאה, ירוק מקנאה וכו'.

כשהגבתי על כך באי נוחות על היותי לבנה, ציין בתשובתו שמעולם לא זיהה את היהודים כמי שנמנים על הלבנים.

להזכירכם, פורום נגד גזענות!
פרספקטיבות דמוגרפיות 56547
בטח נורא רצית להיות לבנה.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56072
לגבי תחילת מאמרו - בכל העולם המערבי צועקים הימנים שהתקשורת ליברלית מדי, מתנגדת לערכים המסורתיים והעיקר, מלאה סקס. איכם.
אותה ביקורת תשמע גם מהרב עובדיה יוסף וגם מבן-לאדן. שמרני כל הארצות, התאחדו!

ביוקנן מבחין בין המערב לאוריינט לפי גיאוגרפיה, אני מבחין בצורה אינסטרומנטאלית: העולם הדתי מול העולם החילוני, שמרנים מול ליברליים. כמובן למרות המתאם הגיאוגרפי, ישנם תנודות: חתאמי מתמערב, ואילו עובדיה הוא סוכן של האוריינט. האיום עלינו, המערב, אינו לפי כוח; מספר האנשים של המערב אולי נעצר, אך כוחו עולה. האיום הוא תרבותי: ככל שפארחאן/עובדיה יהיו חזקים יותר, כך אנו נהיה מזרחיים יותר. אכן, טול-כארם כבשה אותנו.

מה שביוקנן רוצה לעשות הוא להעביר אידיאולוגית את המערב למזרח, "למזרח" אותו. הוא גיס חמישי.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56079
דומני שסטטיסטית אתה מוצא בעולם השלישי ריבוי של עריצות, בנוסף לאחיזה בערכים קוגניתרבותיים המסמנים תפקודים עיליים פחות:
מיעוט של הומור וגמישות, כבדות גמלונית האוכפת מעין הקפאה ואי שינוע מחשבתי, מידה של היעדר סקרנות בונה, ודוגמטיות יתר. זאת בצרוף למיעוט אינדיוידואליזם ואוטונומיה של הפרט, ודגש על הקבעותו על ידי יחידות חברתיות גדולות יותר.

כל אלה מאפננים את הדת ונותנים לה גוון מדביר חיים , לעיתים ברוטלי, בניגוד למונוטאיזם החי, הנושם, האמונה בחסד ובחירה חופשית וכד' במערב.

ניתן לסבור שדפוסים קוגניתרבותיים מאפננים את כל תצורותיה של תרבות מסויימת.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56081
כל מה שציינת נכון עד הפסיק האחרון לגבי הכנסייה הקתולית בימי גדולתה, ימי הביניים. אז, המזרח האסלאמי היה מרכז ההשכלה העולמי ובו פרחה התרבות ולא במערב (הגיאוגרפי) שכרע תחת עולה הדוגמתי של הכנסייה. אז, המערב היה דווקא במזרח, ואילו המזרח הגיאוגרפי היה אוקיאנוס של ליברליות (יחסית). 'תרבות המזרח', ו 'תרבות המערב' אינם פונקציה של גנטיקה או גיאוגרפיה, הרעיון מגוחך בטיפשותו.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56082
המזרח בימי הביניים לא היה ליברלי, אלא התקיים בו מעין מודל של "עריצות נאורה".
בפילוסופיה ובמטימטיקה (למשל באלגברה האלמנטרית שהותוותה במזרח) רווחו מבנים לינאריים דו מימדיים. זאת בניגוד למבנים תלת מימדיים נוסח לייבניץ ואלו שהתפתחו עם המהפכה המדעית, או אף הרינסנס קודם לכן (למשל תפיסות הפרספקטיבה והאופטיקה של הריננסנס).
היוונות והתרבות הרומית היו אכן אי של נאורות במרחב שומם ומדביר תרבותית וחברתית (למשל פרס במאה ה-‏5 לפה"ס). מושג האינדיוידואל והאוטונומיה של הפרט לא היה מוכר כלל מחוץ לחברות המערביות, עם כל הכבוד.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56084
"המזרח בימי הביניים לא היה ליברלי, אלא התקיים בו מעין מודל של "עריצות נאורה"" - בדיוק בגלל זה כתבתי את המילה 'יחסית' (לאירופה).

לאחר זמן, החזיר לעצמו המערב את מעמד "הצד הליברלי". וכך קופצת לה התרבות המערבית (לפחות על חלק מערכיה) מאזור גיאוגרפי כזה לאחר. מטרתנו היא להילחם בפרימיטיביות בבערות בדת ובשנאת השונה, ללא תלות במיקומם (ברגע שהמדינה הליברלית ביותר בעולם [הרפובליקה הויימארית] הפכה לשמרנית [או יותר נכון, ריאקציוניסטית], וכדרכה של מדינה שמרנית, ניסתה להחריב את הליברליזם השנוא, חובה היה להילחם נגדה ולהשמיד את הגיס החמישי השמרני-ימני בלב אירופה).
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56085
אני מסכים עם דבריך לגבי תנודות. לכן, תרבות מסויימת צריכה להבחן לאור תקרת הביצועים שלה, ממש כשם שה-IQ הגבוה ביותר הנמדד במדידות חוזרות הינו המשקף הנאמן ביותר לאינטליגנציית הפרט המסויימת הנמדדת במבחן זה. אכן אמרתי כבר כי בכל חברה ותרבות פועלות במקביל מגמות רגרסיה שיש להלחם בהם כל העת, ועל כן הישגי תרבות מסויימת אינם מובנים מאליהם ולא יתמידו, אלא אם נעמוד על המשמר.

אשר להבדל בין מבנים דו ותלת מימדיים, לשם הדגמה השווה את ציורי מושא המאמר לאלה של מונדריאן. בעוד אצל מונדריאן התלת מימד נראה בעליל מבעד לדו מימד, הרי שכאן אין כל עומק, ממש כבציורים אתיופיים, מה שמעיד על דרגת מורכבות מבנית הנמוכה במדרגה.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56088
ההבדל בינינו הוא, שבעוד שאתה רואה תרבויות ש "עולות" או "יורדות", אני רואה תרבויות מתחלפות.

אנחנו, על האוניברסיטאות ומכוני המחקר שלנו, מגדירים עצמנו כחלק (יהודי/ייחודי, אומנם) של התרבות המערבית. אבל,אם, נניח, גרסה קיצונית של ש"ס (טליש"ס?) תשתלט על המדינה, תבטל את הדמוקרטיה על זכויות האדם שלה, ותכיל על הארץ את השריעה (אופס... סליחה... חוקי ההלכה), *לא תהיה זו יותר התרבות הישראלית-מערבית שלנו*. זו תהיה תרבות *אחרת*, אוריינטלית.
אם ב 'צעדת המיליון' הבאה של פארחאן יהיו 250 מיליון, כבר לא תהיה זו אותה מדינה מערבית (למרות היותה ממוקמת ביבשת אמריקה). זו תרבות אסלאמית-מזרחית, הממוקמת במערב.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56091
אני רואה קודם כל פורמציות מבניות בדרגות מורכבות שונות, בתשתית הדברים, מעבר לטרנספורמציות שונות.
קבוצה כלשהי אכן יכולה לגרום לדגרדציה של תרבות.

אך בתרבות בעלת צמצום מבני מלכתחילה, מוכתב גג מסויים שיקשה להעלותו. אולי עלייה שטחית וברת חלוף כזאת עשוייה להתרחש באמצעות חיקוי פני השטח של דברים: זאת ממש כמו שאמן מסויים עשוי לחקות באופן ליטראלי את מונדריאן בלי באמת להיות מסוגל לשחזרו (ולהבינו) מבנית בגלל גג מבני ברמת האינטגרציה.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56104
נו, אבל אם אחרי אותה 'הידרדרות' של התרבות אל עבר משטר שמרני קיצוני וביטול זכויות האדם הליברליות שהושגו תוך מאמץ אדיר במשך מאות שנים, אנו ניצבים פתע מול מדינה שונה לחלוטין (טליש"ס), באיזו מידה ניתן לומר שזו "אותה תרבות, רק מדורדרת"?? בייחוד אם "התרבות המדורדרת" דומה שתי טיפות מים לתרבות שמרנית אחרת??

לסיכום, 'תרבות מזרחית' ו 'תרבות מערבית' הן הרבה יותר מסתם ציונים גיאוגרפיים; אלו מאפיינים כלליים ומאפיין של תרבות מזרחית יכול בהחלט להתקיים באזור מערבי-גיאוגרפית. מדינות בהחלט יכולות להחליף צד, ולהפוך ממדינה 'מערבית' ל 'מזרחית', ואף ההפך נכון, (טורקיה המודרנית, שהפכה ל 'מערבית' ושכמעט חזרה והפכה ל 'מזרחית', או אלג'יר או אירן, או טליש"ס). מטרתנו היא להיאבק באילו הזוממים להופכנו לאויבינו, ע"י אימוץ תרבות האויב הדתית/כוחנית. הם, הגיס החמישי.
פרספקטיבות דמוגרפיות/קוגניטיביות 56089
שים נא לב כי במדה שיש אצל האומן הנוכחי רמזי תלת מימד (כמה רבדים), הרי שבניגוד למונדריאן אין זה תלת מימד משכנע ובעל משקל בקומפוזיציה כולה. סיבת הדבר בכך שההיבט שלו הוא לוקלי (גלישה סריאלית מאובייקט לאובייקט) בניגוד להיבט אינטגרטיבי החובק מתוך מבניות מורכבת את המערך כולו, כאצל מונדריאן. הצייר הנוכחי ''מייצר'' תלת מימד במעין אלגוריתם מכני, ולא תוך שיקול מורכב.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56135
"...בכל העולם המערבי צועקים הימנים שהתקשורת ליברלית מדי, מתנגדת לערכים המסורתיים והעיקר, מלאה סקס."

האם בכל העולם נוהגים השמאלנים להכליל, או שזה פטנט מיוחד שלך?
פרספקטיבות דמוגרפיות 56202
לא כל הכללה היא שגויה פר-הגדרה. זו למשל, נכונה כמעט תמיד.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56225
לא, היא נכונה עבור השמרנים (תאצ'ר, רייגן), היא לא נכונה עבור הליברטריאנים.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56226
מסכים, יש יוצאים מהכלל.
בהכללה כל-כך רחבה, שכוללת מספר מיליארדי בני-אדם, המספר המועט (באחוזים ובכוח פוליטי) של היוצאים מהכלל בהכללה הזאת הוא לא רע בכלל.
יש באייל תופעה משעשעת, שכל מי שיאמר איזו הכללה, אפילו נכונה (במובן של נכונותה של הכללה, כלומר בד"כ), תמיד יהיה זה שיקפוץ ויאמר, "אבל זה לא נכון לגבי X". תמיד טוב לדייק, אבל חבל לוותר בכך על אינפורמציה סטטיסטית חשובה. אין היוצא מן הכלל מעיד על הכלל.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56258
מיכאל שרון, יכול להיות שלא הערכתי מספיק את התמצאותך ועל כך צר לי. ברם, אני עדיין טוען שאינך עומד מאחורי גבב האינגליזמים שלך - שהוא מרשים כשלעצמו, עלי להודות, ולו בתור מילים שאינן קשורות זו בזו.

דיברת על תלת מימדיות אצל מונדריאן וכעת זה הפך ל"אינטגרטיביות". עניין שאני יכול כבר לקבל כביקורת אפשרית.
אבל נחזור אחורה: דיברת על שטיחות אתיופיות בהקשר שלילי, בעוד ההשפעה הגדולה של מונדריאן היא בניסוח פרימיטיבי של יחסים בין מאוזן ומאונך (המסמלים חיים ומוות) ו3 צבעי היסוד הקשור לתיאוסופיה ולזרם דתי נוצרי בשם פלסטיציזם.
נוסף על כך, ההשפעה מרכזית על הדאדא (של ימי "קברט וולטייר") שהיתה השפעה עצומה על המודרניזם, באה ממסכות אפריקאיות (ראה: הנס ריכטר, "דאדא"). דיבור נגד תרבות אפריקאית נובע מבורות וגרוע מכך, סטודנטיאליות. התערוכה החשובה ביותר של השנה בישראל היא "הלנה" שנסתיימה זה עתה ועוסקת באפריקאיות.

מוקי קרוקי נוסף: על ההערה שנשמעה פה בנוגע למכירות פומביות. איני הולך למכירות פומביות, כי אני עסוק בבית המשפט, אך לפני שלושה ימים קראתי בעיתון "הארץ" שהציור היקר ביותר שהועמד למכירה פומבית בתירוש במכירה השנתית היה עם שם של פרח, ששמו השתכח מזכרוני. אבל המחיר זכור לי: 220 אלף דולר.
העובדה שאינך הולך למכירות פומביות אינה נקודה לרעתך, דרך אגב.

שמח תמיד להתדיין עם חבר'ה צעירים.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56259
כל זה טוב ויפה, דן אבי יצחק של האמנות יקר,

אבל ענית לי!

(אין בזאת לומר שאינני מעוניין שתענה לי, ההיפך הוא הנכון)
פרספקטיבות דמוגרפיות 56270
I talked about structural complexity as related to overall integration
Integration, as opposed to juxstaposition of elements, can be mapped onto 3D structure, but not to 2D structure.
I have not talked about symbols and what they signify.

Thanks for your notes

פרספקטיבות דמוגרפיות 56277
מערכותיו המשפטיות של עורך הדין הדגול מתאפיינות בברק ובנימה אנושית כאחת. אך בעיקר, טעוניו ברורים ובהירים כבדולח.

הנושא שאני מפתח כאן הינו מורכבות מבנית מהיבט האינטגרציה הכוללת (בנבדל מסיבוך מבני
ומערכות יחסים המכבירות סרבול מתימטי/פורמאלי נוסח קלוד לוי שטראוס למשל).

איני עוסק כאן כלל בתימטיקה (תכנים) וסמלים, החשובים לכשעצמם, בפרט בתחום המיסטיקה.

אי הבהירות מתיחסת ל"ניסוח פרימיטיבי של יחסים בין מאוזן ומאונך"

האם הניסוח הינו פרימיטיבי, וקיימים ניסוחים עדיפים?
האם היחסים הינם פרימיטיביים? מה פרוש יחסים לא פרימיטיביים?

אני יכול להבין שמאונך מורה כך (ומסמל כך) ומאוזן - אחרת.
אך אתה מדבר על היחסים ביניהם. כלומר, דרגות שונות (או רצף) של אינטרקציות בין שני הווקטורים הללו. כלומר מעין מטריצה של יחסים.

הערה: פול קלי למשל עושה כך בספרו הנהדר "על היפה באמנות" שהשפיע עלי רבות ב-‏1972.
בהשפעה עקיפה, חוויתי באותה תקופה תובנה משמעותית לגבי צבעים קרובים לטורקיז, התחלתי להתעניין שיטתית בארכיטקטורה ומבנים ים תיכוניים, ופיתחתי גוף תאורטי (1972) אודות אלמנטים סטרוקטורליים ורכיבי מעטפת (צבע, טקסטורה) נוגדי כוחניות ומנחמי-כוחניות (power-countering; power-consoling), תוך הצבת סטרוקטורות מבזרות, בחברות כוחניות וריכוזיות.

ונחזור: האם תוכל לפרט, אף במספר מבעים מעבירי מהות, כמה מיחסים אלה מתוך סט היחסים? או שהשתמשת בביטוי "מערכת יחסים" באופן אנלוגי להתבטאות סטרוקטורליסטית, מבלי שיהי לזה "גיבוי" ממשי?
שלב בסולם או כסא נוח? 56284
יתכן ששיפוטי את האמן היה מעט לחומרה ולא לקולא, אך מגמתי פרוגרסיבית.

פיקסו צייר פעם את גרטרוד שטיין בדמות אשה מבוגרת למדי.

זו אני?
כך תראי בזקנתך.

הרגרסיה הלא נמנעת של השנים: "כך תהיי".

ואני, נאמנכם, כל חפצי לאמר "כך מן הראוי שלא תהיו. ועוד זמנכם בידכם".
לחדד יתכן שפרושו לעיתים אולי להגזים, לידי קריקטורה המבליטה גרוטסקית מספר קווים.
אבל החדות, בניגוד לעמעום הזחוח, אינה נשכחת, ועשוייה להוביל לשיפור נוסף בעתיד, אף אם אנו נזעקים להגנתנו בשם ההווה.
כבר דיברתי על הטעם וחוש האירגון המרחבי הניכר בציורים. יש לראות זאת כשלב בסולם ולא ככסא נוח להתרווחות.
שלב בסולם או כסא נוח? 56360
לא יודעת למה, אבל הסיפור על גרטרוד שטיין מזכיר לי:
'אני הולכת אלי בפנים שביקשת לשווא כשהלכתי אליך'. לאה גולדברג, כמובן.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56282
אם כך, ודאי לא יקשה עליך להוכיח זאת. אני ממתין.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56302
ראשית, אתה מסכים שזה המצב בישראל ובארה"ב?
כאן, בד"כ הימין הדתי, ושם הימין ה... דתי (נוצרי).
פרספקטיבות דמוגרפיות 56303
כלומר, לא הימין, אלא רק הימין הדתי?
פרספקטיבות דמוגרפיות 56305
ובכן, ישנו קשר הדוק בין ימין לדת.
כמובן, שפעמים רבות הוא אינו מתקיים, אך בסופו של דבר, זו הסיבה שימנים נקראים ''שמרנים'', וזה גם יחסם לנושאים הנ''ל.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56306
לא ממש הבנתי.
פעמים רבות הקשר בין ימין ודת אינו מתקיים, אך בכל זאת הימנים הם שמרנים ומתייחסים לתקשורת כשם שהיו מתייחסים אליה לו היו דתיים?

האם באייל הקורא אתה מוצא קשר בין מגיבים ימניים לבין דת?
פרספקטיבות דמוגרפיות 56308
''פעמים רבות הקשר בין ימין ודת אינו מתקיים'' - וודאי. ופעמים רבות ימנים אינם מעלים קול זעקה ש ''התקשורת ליברלית מדי, מתנגדת לערכים המסורתיים והעיקר, מלאה סקס. איכס'' - אבל יש מתאם. נראה שזה קשור למבנה נפשי הגורם לשמרנות ועוין ליברליות. ישנו גם קשר הפוך להשכלה (שגורמת בעצמה לליברליות).
פרספקטיבות דמוגרפיות 56310
יש איזו הוכחה למה שאתה אומר?
כלומר, אתה מזהה ניגוד בין ימין לליברליות, אך נראה לי שאתה שבוי בטעות אופטית. אתה רואה אנשים דתיים וחושב על אנשים ימנים.

בערך כמו שכשאראה שמאלני אחשוב מייד על הטיהורים של סטאלין.
תאולוגיה שמאלנית 56312
וכי אין קשר בין שמאל לדתיות? הרי מדובר לעיתים בדת לכל דבר, פרט לשם (תרתי משמע).

השם "אלוהים" או "יהווה" מוחלף ב"שמש העמים" או פול פוט (מאו ולנין כבר אמרנו?).

טבח בשם הדת? ראה את תצוגת הגולגלות בקמבודיה. ואילו הדוד ג'ו, הוא יוסף דז'וגשווילי השמיד כ-‏20 מליון רוסים, פולנים, ובני הרפובליקות הבלטיות.

ראה גם את הפראות והרג ההמונים בתקופת "המהפכה התרבותית" (איזה כינוי נשגב) של מאו טצ'ה טונג.

לאון טרוצקי הכריז בשנות ה-‏20: במהפכות הקודמות חוסלו עשרות אלפים לכל היותר. ואילו יחודינו בכך שאנו נשמיד מליונים רבים,
מעמדות שלמים.

משיח וגן עדן? ראה האוטופיה של התגשמות הקומוניסם.

בעייתיות ואי מאחז במציאות מבחינה אמפירית?
ב-‏1944 בשעה שמליוני אנשים גוועו בגולגים ואחרים היו צפויים בכל רגע משעות טרם-הבוקר המוקדמות להגרר מבתיהם על ידי אי אלה עבדקנים לא ידידותיים הכריז סטלין:
"שלב הדיקטטורה הסוציאליסטית ההכרחי היגיע כעת לסיומו. עתה אנו נכנסים לשלב הקומוניזם האידיאלי וביטול עריצותה של המדינה".
וזאת בשעה שברוטליות המדינה הכתה בכל רשעותה לתפארת.

המשיח הממשיך לחיות לאחר מותו נוסח הלובביצ'ר? ראה "צ'ה גווארה חי".

מדובר, שים נא לב, לא באל הפילוסופים נוסח אפלטון ושפינוזה (הטורח להדגיש "אלוהים, או הטבע") אלא בפרוש בהשגחה פרטית נוסח האח הגדול.

אינקוויזיציה וטכסי טהור ווידוי קודם המתת הקורבן?
ראה את משפטי מוסקווה בשנות ה-‏30 ומשפטי פרג בתחילת שנות ה-‏50 על מרתפי העינויים, תהליך הווידוי וההלקאה העצמית הפומבית ("חטאתי לעם") טרם ההוצאה להורג.
תאולוגיה שמאלנית 56315
אהמ... יפה דיברת.
אני אינני מכליל את הקומוניזם כשמאל, ממש מאותה סיבה שאתה מחשיב אותו כדת.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56314
תמוה בעיני מדוע השמאל מתכנה על ידך "ליברלי" בעוד התשתית המרכסיסטית בפרוש אינה ליברלית.
וכי אין מדובר בשימוש בכוחה האלים של המדינה
למניעת יחסים וולונטריים סבירים (שאינם מפירים את זכויות הפרט)?
וכי אין מדובר תכופות בהפקעה עודפת של זכויות הקניין ושאר חירויות שהאנושות השיגה בעמל?
ואני לתומי סברתי שהימין החדש על גווניו, הפועל כנגד כוחניות זאת, הינו ליברלי בהרבה מאיש השמאל, אף הסוציאל דמוקרט.

האם התנגדותך לחופש הדת הינה ליברלית?

דומה שגישתך חדורה ברצון לאכוף הפרת חירויות ליברליות שונות, ולאכוף, איך אפשר אחרת, באמצעות אמצעי האלימות הממוסדת שלדעתך
על המדינה להעניק לך או לקבוצתך.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56316
ראה תגובתי לתגובתך הקודמת. הדברים שאתה אומר הם כמובן חיזוק לעמדתי.

"האם התנגדותך לחופש הדת הינה ליברלית?" - אני התנגדתי לחופש הדת??

"דומה שגישתך חדורה ברצון לאכוף הפרת חירויות ליברליות שונות, ולאכוף, איך אפשר אחרת, באמצעות אמצעי האלימות הממוסדת שלדעתך
על המדינה להעניק לך או לקבוצתך" - והלא ההיפך, הוא הנכון! כמה התווכחתי פה באייל על כל שאותן חירויות (ליברליות?) הן בלתי ניתנות להפקעה?! בחייך! אתה נובח מתחת לעץ הלא נכון.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56458
אבל לא מדובר באותו ימין. הימין האמריקאי הוא ימין כלכלי. הימין בארץ הוא ימין מדיני. כפי שודאי שמת לב, לדתיים בישראל אין שום בעיה עם מיסים חדשים, או עם ''חלוקת רכוש'' (כל עוד זהו רכושם של החילונים שמחולק לדתיים).
פרספקטיבות דמוגרפיות 56476
לדעתי, זווית הראיה שלך סטריאוטיפית מדי. הימין האמריקאי הוא ברובו יותר מאשר רק ימין כלכלי. ישנה אג'נדה שלמה. אבל ראשית, צריך להסכים למה אנו קוראים "רוב". האם רוב מבחינת מספר מצביעים, או רוב מבחינת קולניות וכוח השפעה? נכון, שרוב האמריקנים הימניים (רפובליקניים) הם מתונים מבחינה שמרנית (אבל לא ליברליים, לא צריך להגזים), אבל החלק המשפיע (והצעקני) ביותר במפלגה הרפובליקנית הוא בפירוש "הרוב המוסרי", כלומר הימין הנוצרי. "רוב" זה (עם או בלי מירכאות) סוחף אחריו את הימין המתון בארה"ב. כשניקסון זעם על "הליברלים המנוולים הללו" הוא ביטא את דעתו של רוב הימין בארה"ב, אז, ואפילו היום. הדבר נכון גם כשדנים בבוש הצעיר, ובעיקר ברספוטין האידיאולוגי המפעיל אותו כמריונטה, על משנתו הנוצרית הקיצונית.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56531
לא ברור לי איך מה שאתה כתבת סותר את מה שאני כתבתי. אבל זה לא חוכמה - אני לא לגמרי בטוח מה אמרת...
פרספקטיבות דמוגרפיות 56560
די פשוט (אנסח שוב, למרות שהניסוח הקודם עדיף בהיותו מלא יותר). אתה טוען שהימין בארה"ב הוא כלכלי בלבד, ואני טוען שלמרות שזה נושא עיקרי, יש בו בפירוש עוד נושאים (זכות האישה על גופה, שיעורי אבולוציה/תפילות בבתי הספר, חינוך מיני, פורנוגרפיה, זכויות אדם ועוד). למרבה הצער, ישנה אנומליה בה הרפובליקנים קיצוניים יותר (לכיוון הנוצרי) ממצביעיהם, עקב הדומיננטיות של "הרוב המוסרי" (דבר הנובע מכך שהאמריקני הרפובליקני הממוצע אינו נאבק באותו הלהט כמו נוצרי פנאט. אנחנו מכירים את זה מאיפה שהוא...), כך שהימין בארה"ב (בפועל) בהחלט אנטי-ליברלי.

ההמשך, אני מקוה, ברור יותר.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56581
אני לא אמרתי שהימין בארה''ב כלכלי בלבד. אני אמרתי שלהגיד ''הימין בארה''ב והימין בישראל הם שניהם שמרניים ופנאטיים, ומכאן שכל ימין הוא פנאטי'' זו אמירה קצת תמוהה, מכיוון שאין שום קשר בין הימין שלנו לימין שלהם. הימין שלהם מוגדר כימין בגלל הדעות הכלכליות (למרות שברור שיש להם עוד דעות), והימין אצלנו מוגדר על פי דעות בטחוניות. במילים אחרות - אין שום קשר מחוייב המציאות בין ביטחוניזם לדת, או בין כלכלה לדת. יש קשר רק בין שמרנות לדת.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56602
אמירתך שאין שום קשר בין הימין הישראלי לימין האמריקני אינה מדויקת. מבחינת השורשים האידאולוגיים הימין הישראלי אכן אינו בעל רקע אמריקני, אבל כאשר לוקחים את שני "הימינים" בנקודת זמן עכשווית מוצאים הרבה דמיון ביניהם, בעיקר בכל הקשור לשמרנות.
בסופו של דבר אנו רואים כיום ממשל ימני בארה"ב תומך בצעדיה ובמדיניותה של ממשלה ימנית בישראל. האם זה מקרי? האם הדמוקרטים והליברלים בארה"ב יכלו לתמוך כך בשרון (וזאת כמובן בקיזוז השיקול הפוליטי של האלקטורט היהודי - בוש תומך בשרון כאשר הוא יודע שמרבית היהודים יצביעו בבחירות נגדו)?
פרספקטיבות דמוגרפיות 56605
הימין האמריקאי אינו תומך בחזון ''ארץ ישראל השלמה''. הוא אינו תומך בטרנספר, והוא לא חושב שקיימת ''בעיה דמוגרפית''. לימין האמריקאי יש אינטרס ברור להשתיק את האזור שלנו, והוא עושה מה שהוא חושב שנכון לעשות כדי להשיג מטרה זו. ההתאמה הזמנית המקרית עם (חלק מ)מהלכיו של שרון אינה מוכיחה דבר.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56738
חלקים גדולים בימין האמריקני רואים את הסכסוך הערבי-ישראלי מהזוית בה רואה אותו הימין הישראלי: מלחמה בין תרבויות ודתות, כאשר העם המוסלמי-הערבי אינו מוכן להכיר בזכות קיומו של העם היהודי בארץ ישראל (לא חשוב אם שלמה או חלקית).

לעומת זאת, חלקים גדולים בשמאל האמריקני, כשמורידים מהם את הצורך להתחנף לקהל הבוחרים היהודי, מסתכלים על הסכסוך במשקפיים שמאלניות: עם מערבי תוקפן שכובש עם מזרחי אומלל, ומפר את זכויות האדם שלו.

מעבר לכך, החלק הנוצרי דתי בימין האמריקני תומך בישראל גם מתוך החזון הפרוטסטנטי המנחה אותו, זה הרואה בשליטת היהודים בארץ ישראל שלב מקדים לקימתו של ישו לתחייה.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56742
בענין המשקפים:
עם ששאף להיות עם "מערבי" בעבר ועתה כחלק מהטרנספורמציה הדתית לאומית שהוא עובר ,מנהל מאבקים תרבותיים דתיים חלקם לצרכי הגדרה עצמית.
פרספקטיבות דמוגרפיות 56534
מי הרספוטין?
פרספקטיבות דמוגרפיות 56634
האיש:
ופועלו:

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים