בתשובה לראובן, 12/01/11 9:13
יופי! 561469
ואני חושב שאנחנו נוטים יותר מדי לראות את המקרים הבעיתיים ולשכוח שמרבית הילדים אינם כאלה. אחת הבעיות בדיון על מצב החינוך בארץ היא שהוא נסוב רק סביב מקרי הקיצון השליליים - תלמידים אלימים מחד, ומורים בורים מאידך. בינתיים הרוב המוחץ שאינו משתייך לאף אחת מהקבוצות הללו לא מטופל כראוי כי כל המדיניות מוכוונת לקבוצות הללו.
יופי! 561477
זה נכון ומתבטא גם בתקציבים. יש השקעה גדולה מאוד בתלמידים מתקשים שעומדים לפני הבגרויות - כיתות קטנות, הרבה שעות ותגבור פרטני.
יופי! 561515
אה, את זה קל יותר להסביר: מכיוון ששר החינוך ומשרדו נמדדים על פי קנה מידה אחד בלבד - אחוז הזכאים לבגרות - יש להם אינטרס משמעותי לרכז משאבים בתלמידים חלשים שעומדים לפני הבגרויות.
יופי! 561525
וכך גם מבטלים את הצורך במורים מהקליבר המרשים של צחי בר. מהמגע הקטן והצר שיש לי עם מערכת החינוך אני מסיק שהמערכת מכוונת תוצאות מדידות, לפחות בתיכון. מכיוון שכך, המורה והתלמידים לא צריכים לבטל זמן על ''הסחות'' כמו שתוארו במאמר, רק להתרכז במטרה (כמובן שישנם יוצאים מהכלל, וזה גם לא אומר שהמורים הם לא אנשי מקצוע מצפוניים). מערכת ''לימוד'' כזו לא צריכה להתמודד עם בעיות ''חינוך'', לפחות לא באותו סדר גודל שהיינו רוצים לראות. ניראה לי שבעיות החינוך שהמערכת מתמודדת הם יותר מהסוג שמפריע ללימוד, למשל איך לקדם תלמידים עם צרכים מיוחדים.
יופי! 561527
לא מדברים פה על תלמידים לא אלימים (שהם אכן הרוב) אלא על תלמידים עם סקרנות אינטלקטואלית. השאלה היא: כמה כאלה יש?
יופי! 561531
מהיכרותי עם ילדים, שלי ושל קרובי משפחה/חברים, רוב הילדים יסתקרנו מדי פעם וישאלו שאלות מפתיעות.
יופי! 561534
אם לא הורגים את הנטייה הזו בגיל צעיר, כולם.
יופי! 561544
אני יכול להבין את ההגיון בהקצאת משאבים מועדפת דווקא לעזרה לתלמידים מתקשים. במקרה הטוב תלמיד מתקשה ישתבלל בפינה שלו מתחת לקפוצ'ון, במקרה הפחות טוב, והנפוץ, הוא יפריע, ידרוש תשומת לב מורית הרבה מעל ומעבר לכמה שניות בשיעור שמורה יכול להקדיש לתלמיד. התוצאה היא שתלמיד לא טוב אחד בכיתה גורם לפגיעה בהוראה לכל הכיתה, תוסיף לו חבר או שניים ותקבל קצב לימוד מזדחל.

ככל שהקשיים מזוהים מוקדם יותר ומטופלים מוקדם יותר, כך נפתח פער קטן יותר, קל יותר להחזיר את התלמיד למסלול הלימודים עם כל הכיתה, יש פחות הפרעות וקל יותר לרוץ עם הכיתה קדימה בחומר. כלומר העזרה לחלשים עוזרת מאוד לכל הכיתה. זאת הייתה אחת המסקנות המרכזיות של מקנזי בדוח שלהם מ 2007.

כל זה לא אומר שאין צורך להקדיש משאבים גם למצויינים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים