בתשובה לאפופידס, 31/01/11 16:32
תחזית 563338
לדעתי זהו הסבר פשטני מאוד הבנוי על חוסר רצון להכנס לדקויות כמו ההבדל בין איראן לטורקיה או החיזבאללה לעומת החמאס. לכן המונח שלטון דתי בהקשר המצרי הוא מונח חובק כל שלכן אינו אומר כל כך הרבה.
ההבנה כיום היא כי משטרים מן הסוג של מצריים, ירדן, סוריה וכו' שהם כפי נסח זאת אהוד יערי פלוטוקראטיות של טכנוקראטים ואנשי עסקים השולטים באמצעות הצבא וכוחות הביטחון, לא יוכלו להתקיים לאורך זמן. למשטרים הללו אין פתרונות לבעיות המרכזיות של העולם הערבי ומאחר והן נטולות כל בסיס של תמיכה ציבורית, בסופו של דבר, אי הסדר החברתי ימוטט אותן.
הצד השני של היחודיות הערבית היא האיחוד של דת-שלטון הקיים באיסלם כולו. למעשה באיסלם אין הפרדה בין השלטון לבין הממסד הדתי כפי שהיה למשל באירופה בין השליטים החילוניים לכנסייה. בהיסטוריה הממושכת של האיסלם הסוני, לאיסלם כלל לא היה ממסד הירארכי (במובן של ממסד הכנסייה הקתולית למשל) ומצד שני מוסלמי לא היה אמור לחיות תחת שלטון של לא-מוסלמים (חילוניים או כופרים) אלא להלחם בו. היום המציאות המשתנה מאכלת ומכרסמת את האקסיומות האלו, אך הן לא יעלמו מיד רק משום שכמה צעירים מצריים מצ'וטטים באינטרנט.
מה שקורה בטורקיה ויקרה במצריים הוא שמפלגות פוליוטיות בעלות אוריינטציה איסלמית הן שיתפסו את השלטון ולא אנשי דת כמו באיראן השיעית. צריך להבין שמפלגת הקידמה של ארדואן קרובה הרבה יותר לליכוד ולמפד"ל מאשר לש"ס או אגו"י.
החלק החסר בפאזל של מה שקורה עכשיו במצריים הוא הנעדרות של הציבור האיסלמי הרחב. מה שאנו רואים כרגע הוא הפגנות בלתי מאורגנות של האספסוף העירוני שעליו רוכבים כמה חובבי אינטרנט המנסים לאמץ את המהפכה. לכן אנו נמצאים כרגע במצב של stand off. בו השלטון לא מסוגל לאכוף סדר ואין בנמצא כח שיטול ממנו את המושכות.
המפלגות הלא איסלמיות במצריים הן קריקטורות פוליטיות נטולות תמיכה ציבורית משמעותית. האיסלם הראדיקאלי של האחים המוסלמים הוא יש פוליטי אלא שהוא נמצא בדו-קיום בלתי מוכרע עם אנשי הדת הממסדיים הנבחרים ע"י השלטון. אילו השייח' הגדול של אל-אזהר טנטאווי לא היה נפטר בשנה שעברה, אני מניח שהפור כבר היה נופל. אם טנטאוי היה חובר לאחים המוסלמים, שלטון מובארק היה מתמוטט כבניין קלפים ואם היה מכריע נגדם ההמון היה מתפזר. יורשו של טנטאווי, לא הספיק לרכוש את הסמכות שהיתה לטנטאווי ובמציאות הנכחית ספק אם תהיה לו אותה אי פעם.
בכל אופן, שלטון איסלמי במצריים קרוב לודאי שלא יהיה שלטון של האחים המוסלמים מבית מדרשו של חסאן אל בנא הראדיקלי ולא של אנשי הדת של אל-אזהר הקרובים יותר מדי לשלטון הנוכחי, אלא של קואליציה רחבה יותא של פלגים איסלמיים שתכלול גם את אנשיו של אל בנא וכרגיל תהנה מתמיכתם ואישורם של השייחים באל אזהר (ובעתיד גם תמנה אותם).
לישראל התרחישים הללו אינם מבשרים טוב, אלא שההתפתחויות הצפויות אני חושש יהיו ע"פ התסריט הטורקי ולא האיראני. בתסריט האיראני כמעט שלא היתה משמעות למהלכים של השלטון בישראל והאיראנים סיבכו עצמם בעצמם עם עיראק ועם כל העולם הסוני. ההתפתחות של התסריט הטורקי דוקא כן פתוחה ומושפעת מן המהלכים הישראליים ודורשת מצידנו הנהגה נבונה ושקולה. נתניהו המצטייר כמנהיג של הישרדות וכיבוי שריפות, פשוט לא יספיק במצב החדש. ציפי לבני אולי תקבל הזדמנות, אבל היא מזכירה לי משום מה יותר מדי את גולדה מאיר ועמדה של סרבנות וחוסר גמישות היא פשוט לא אופציה במצב החדש.
העמדה האמריקנית-אירופאית שנראית מתואמת ומוכנה מראש נועדה ככל הנראה לנווט את התסריט איסלמי לכיוון המרכז הפוליטי במקום לכיוון החמאס/חיזבאללה המיליטאנטיים. אני מקווה שהדבר יעלה בידם.
תחזית 563341
האם תסכים לכך, שהמשטר הנוכחי בטורקיה הינה מקפצה טובה לשלטון אנשי דת בהמשך (גם בהנחה שהמפלגה של ארדואן קרובה כיום הרבה יותר לליכוד ולמפד"ל מאשר לש"ס או אגו"י, כטענתך)?
תחזית 563476
לא בכלל לא. מה שאני מנסה להסביר (המקור הוא מספר של ברנרד לואיס) הוא שבאיסלם הקלאסי (בפרט הסוני), השלטון ואנשי הדת חד המה. אלו שני כפות המאזניים המאזנות זו את זו: השלטון ממנה את אנשי הדת ואנשי הדת מספקים את הלגיטימיות של השלטון. אנשי הדת לא שולטים והשלטון לא קובע הלכות דתיות. ברגע שהמאזן מופר (השלטון פועל נגד אנשי הדת או אנשי הדת נגד השלטון), פורצת מהפכה ובסופה אחד משני הצדדים מוחלף. זהו לדעתי ההסבר למבוי הסתום במצריים ולשקט של האיסלמיסטים. האחים המוסלמים זקוקים להכשר של השייחים ה"ממסדיים" כדי לתפוס את השלטון והללו כרגע אינם בנמצא (בגלל מותו של טנטאווי).
בטורקיה אין שום סימן או סיבה לחשוב על שלטון אנשי דת נוסח איראן או חיזבאללה. יש איסלמיסטים רדיקליים קיצוניים אבל הללו בטלים בשישים ומתקיימים כמסגרות פוליטיות או טרוריסטיות ולא כתנועות דתיות. הרוב העצום של אנשי הדת תומכים נאמנים במשטר של ארדואן שהוא עצמו כאמור קואליציה של כמה מפלגות איסלמיות (נדמה לי יותר על בסיס איזורי מאשר הבדלים דתיים). הניחוש שלי הוא שמשהו כזה יקרה גם במצריים.
תחזית 563486
אתה טוען, ש''מה שקורה בטורקיה ויקרה במצריים הוא שמפלגות פוליטיות בעלות אוריינטציה איסלמית הן שיתפסו את השלטון ולא אנשי דת כמו באיראן השיעית''.
אני סבור שאתה טועה.
לדעתי, המשטר הנוכחי בטורקיה הינו זמני בהחלט ומהווה מקפצה נוחה למשטר דתי דומה לזה של איראן, שישלוט בעתיד. גם במצרים. הבערות, התרבות והאמונה באיסלאם מבטיחים התממשות תרחיש זה.
הדבר היחידי שאיני יכול להעריכו במידה מספקת של וודאות הינו, מתי יתממש התרחיש הזה (אם כי, להערכתי, הוא יתממש עוד בימי חיינו).
תחזית 563500
אתה מעלה השערות ללא שום בסיס של ידע.
תחזית 563506
כל הכבוד, עלית עלי.
תחזית 563351
האם נראה לך ששלטון סמי-דמוקרטי עם אורינטציה איסלמית במצרים ישמוט את הקרקע תחת הנסיון הטורקי להפוך למרכז הכוח המדיני של האיסלם הסוני?
תחזית 563478
קשה לדעת. מצד אחד אני מניח שהערבים האחרים מרגישים יותר קרובים לתרבות ולעם המצרי מאשר לטורקים ולסמכות הדתית של אנשי אל אזהר אין מקבילה טורקית. מצד שני טורקיה נראית חזקה ובעלת השפעה יותר ממצריים. אם ללמוד מן ההיסטוריה, רוב הזמן התקיימו בעולם האיסלמי כמה מוקדי כוח מוסלמים שפעלו במקביל ובו-זמנית (באיסטנבול, בקהיר ובדמשק-בגדד). זו נראית האפשרות הסבירה ביותר.
נ.ב. הייתי אפילו משמיט את ה"סמי". האם טורקיה פחות דמוקרטית מישראל? במצריים, החילוניות היא אליטה שולית (להבדיל מטורקיה שם החילוניות היתה אליטה שלטונית אנטגוניסטית), סביר להניח שהקואליציה השלטת תכלול גם מפלגות עם אוריינטציה יותר חילונית (כפריים, סוחרים, ארגוני עובדים) מאשר דתית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים