בתשובה לירדן ניר, 10/02/02 11:03
בלי אהבה, בלי נכונות 56363
עניין האהבה הוא (לפי מיטב הבנתי) עניין נוצרי. ההבנה שלי במחשבה הנוצרית היא לא ממש גבוהה (והמאמר לא נמצא מולי), כך שבנקודה הזו אצטרך עזרה של אחרים...

עניין הנכונות לקבל את הדין (שמקובל על רוב מי שקראתי), מובנה על כך שהסרבן נמצא במערכת דמוקרטית וצודקת-בדרך-כלל (ז''א צודקת מלבד החוק אליו הסרבן לא מציית). אם הסרבן יקבל את הדין, האו גם ''ישלם את חובו לחברה'' (כי הוא הרי באמת עבר על החוק), גם יקבל את חוקי המשחק (ולחוקי המשחק יש חשיבות עליונה, הם אלה שמאפשרים לסרבן להשפיע ולשנות את דעתה של החברה, ולאחר מכאן להחיל את אותם כללי משחק על מתנגדיו). קבלת הדין גם יוצרת רף בין חוקים שלא נראים לך או אפילו חוקים לא-צודקים בעלי חשיבות מעטה, לבין חוקים לא צודקים ברמה כל כך גבוהה שלמרות חוסר הנעימות בקבלת הדין, עדיין תעדיף לקבל את הדין ולסרב. לדעתי, יש נימוקים נוספים ששכחתי.

משמע המעשי של הנכונות, הוא לא לנסות להסתיר את הסרבנות (אם נלך לדוגמת סרבן השטחים, הליכה לקב''ן היא דוגמא למי שלא נכון לקבל את הדין). נכונות להשפט (כל עוד מדובר במשפט צדק), ע''י המערכת (כולל אמירת האמת גם אם היא מפלילה אותך), ונכונות להכנס למאסר לתקופה שקיבלת. מומלץ להשתמש בעו''ד, ולא לבקש עונש מקסימלי (המלצה כללית, לכל מי שעומד למשפט), אבל חובה להודות (באמת).

כל זה בחברה דמוקרטית, בחברה ''מרושעת'' הכללים אחרים. שלילת החרות היא לא בגלל החוק, אלא בגלל ההפרה שלו (זאת אמרת באשמתך).
בלי אהבה, בלי נכונות 56372
רות, הבנתי, תודה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים