בתשובה לאחיה, 21/02/11 20:50
צריכת המשאבים 564574
הבעיה היא בצריכת המשאבים הנוספת (בעיקר חשמל) על מכשירים יומיומיים,
מה שמביא את האדם לצרוך 11000 וואט ביום בניגוד לצייד באפריקה שצורך 250 וואט ביום.
הלינק לכתבה המקורית הוא http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3...

ציטוט מהכתבה המקורית בכלכליסט - העיר במספרים:

אבל הבעיה הגדולה ביותר שגילו היא בהבדל בין חוקי הערים ל"חוק קלייבר" שבטבע: בטבע בעלי חיים אינם יכולים לגדול עד אינסוף. ערים יכולות, וככל שהן גדלות קצב צמיחתן מואץ, כמו פיל ענקי שמתנפח עד שיימלא את העולם. וגם ההתייעלות בצריכת המשאבים לא תשנה את העובדה שזו תגדל משמעותית. "תרגמנו את כל צריכת האנרגיה האנושית, מהקלוריות ועד כילוי משאבי הטבע, לוואטים חשמליים, וגילינו שצמיחת הערים שוברת את כל שיאי צריכת האנרגיה", אומר בטנקורט. "גוף אנושי ששרוי במנוחה תמידית צורך כ־90 ואט ביום. צייד בחברה שבטית ששורף קלוריות וצולה אוכל מעל מדורה צורך 250 ואט ביום. תושב עיר ממוצע צורך 11 אלף ואט ביום, כולל הפעלת הציוד שהוא חלק בלתי נפרד מחיינו. איזו חיה מוציאה כה הרבה אנרגיה? הדבר היחיד שמתקרב לזה הוא הלווייתן הכחול, ששוקל 180 טונות. והמשמעות היא שחיינו כיום פשוט אינם בני קיימא. כרגע אנחנו מתחזקים 3.5 מיליארד לווייתנים כחולים, וככל שתהליך העיור יואץ מספרם יגדל - וכך גם דרישות האנרגיה של כל אחד ואחד. העיר אמנם ירוקה מהכפר, אבל מנוע ההאצה הכלכלית שבה גובה מחיר שלא יהיה אפשרי לאורך זמן".
צריכת המשאבים 564578
מי שכותב "90 ואט ביום" חושף את הבורות שלו במדע. זה כמו להגיד "נוסע במהירות של 50 קמ"ש ביום". האם הכוונה למהירות של 50 קמ"ש? ל-‏50 ק"מ ביום? היחידות לא מסתדרות.
צריכת המשאבים 564580
מכיוון שההספק התרמי של אדם ממוצע במנוחה הוא בין 90 ל-‏100 ואט, אפשר לנחש שמדובר בהספק הממוצע על פני יממה. לו הכתב היה מבין במדע לא היה צריך לנחש.
צריכת המשאבים 564584
כן, מן הסתם מדובר בהספק ממוצע על פני הזמן. לפני כמה חודשים קראתי כתבה בניו יורקר על "מועדון ה-‏200 ואט" (http://en.wikipedia.org/wiki/2000-watt_society) - ארגון ששם לו למטרה שהאנושות תצרוך אנרגיה בהספק ממוצע של לא יותר מ-‏200 ואט לאדם. זה אומר בלי מכוניות פרטיות, בלי טיסות, בלי מיזוג אוויר וכו'.

לגבי ההספק של אדם במנוחה: צריכת האנרגיה היומית המומלצת למבוגר היא 2200 (קילו) קלוריות, כמדומני, ואם לא טעיתי במעבר היחידות, זה מתורגם להספק ממוצע של 106 ואט. כשישנים צורכים כמובן פחות, וכשפעילים, יותר. 90-100 ואט נראה לי קצת גבוה להספק ממוצע במנוחה.
צריכת המשאבים 564585
בלי טיסות? לוותר על נסיעות או לנסוע בדרכים חלופיות? (הם יעזרו לנו לעשות שלום עם שכנינו ולאוסטרלים לבנות גשרים על האוקיאנוס?)

בלי מיזוג אוויר? אני אישית משתדל להפחית, אבל יש גבול.

בלי מכוניות פרטיות: אני מניח שזה אפשרי בערים הצפופות שבהן עוסק המאמר.
צריכת המשאבים 565105
למרות כל נסיונות ההתחפשות שלה, תל-אביב איננה ניו יורק (אולי רק מבחינת הזבל, הפשע, והשחורים הבלתי חוקיים), אלא רק ניו-ירקון. אז אם לא מתחשק לכם לילל כל החיים על הפקקים (ועל ההשמנה המוגזמת שלכם), קנו מיד אופניים-וסעו בהם לעבודה, ולא רק מסביב לפרק הירקון.
צריכת המשאבים 565156
בהצלחה למדוושים בתל-אביב - ולא לשכוח להכין צוואה וביטוח חיים שמן.
אם כבר למות-אז לא מעודף שומן ומעודף עשן! 565185
אגב, בימים אלה ממש עיריית תל אביב דווקא מעודדת מאוד את הדיווש העירוני, בצורת מסלולי אופניים ובעיקר בתור שירות להשכרת אופניים. אז אם ניסית להציגני כסהרורי, לא הצלחת!
צריכת המשאבים 564586
2000 וואט לפי הקישור, שזה יותר ממספיק כדי לטוס (200 וואט לפי הקישור לשיווצרי ממוצע ב2008) ולהשתמש במיזוג חסכוני (בידוד טוב, מיזוג יעיל). למעשה הביזבוז הגדול הוא על תשתיות מגורים ועבודה (למעשה אין מגבלה תאורטית על יעילות החימום, כאשר הבניין מבודד היטב) ותשתיות ציבוריות.

אין להסיק מזה תמיכה ברעיון ההזוי הזה.
צריכת המשאבים 564587
אופס, 2000 ואט, ולא 200. עד כמה שאני זוכר, דיברו בכתבה במפורש על "בלי טיסות", והמרואיין הראשי סיפר שאחד הדברים המבאסים באורח החיים הזה הוא שהחופשות שלו הן תמיד קרוב לבית, כי אם הוא רוצה להגיע לסין, למשל, הוא צריך לנסוע ברכבת ולשרוף את רוב החופשה על נסיעות. אני גם זוכר מרואיין אחר שם שאמר שאלמלא הטיסות שהוא מחוייב להן מתוקף עבודתו, הוא היה משיג את היעד של 2000 ואט.
צריכת המשאבים 564689
באירופה ובחלק מארה"ב, כשמדברים על מיזוג מתכוונים לחימום. ואז באמת אפשר לבנות צפוף, בשיטת הבניינים הצמודים זה לזה החביבים על יושבי אירופה, היוצרים דירות שיש להן כיוון אויר אחד.

בארץ, אם רוצים לחסוך במיזוג, מדברים על קירור: ואז צריך לבנות מרווח, כשהבניינים הסמוכים לים נמוכים והבניינים הולכים וגבהים ככל שמרחיקים ממנו, בלי שיש איזה מגדל גבוה לעשירים באמצע. וצריך להרבות בשטחים ירוקים. ורצוי לבנות מאבן, וקירות עבים, כפי שעשו בבניה הערבית המסורתית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים