דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 570798
נושא האינטרסקס [טומטום בעברית] הוא כה טעון כי הוא הפך לנקודת מחלוקת בין אידיאולוגיזם מגדרי ועולם הרפואה. בוויכוח שעל פניו הוא רפואי - האם יש מקום לנתח תינוקות אינטרסקס כדי לקבוע את מינם, חודרים אלמטים אידיאולוגיים לגבי הקשר בין מין (פיזיולוגי) למגדר (פסיכולוגי), והוויכוח לובש צבעים של הפוליטיקה של המגדר (ושל לימודי מגדר באופן כללי).

מהרשמים ניתן להבין שהוויכוח הרפואי בכנס פינה את מקומו לוויכוח אידיאולוגי ולשיח חרשים. נסיתי להבין מה היקף התופעה, ואפילו הסכמה על אחוז האינטרסקס באוכלוסיה לא קיימת. במאמר בוויקיפדיה, המספרים נעו בין 0.015% ועד ל-‏4%(!) מהאוכלוסיה, כלומר אי הסכמה של שניים-וחצי סדרי גודל. לאחר שקראתי מעט יותר, התברר לי שאם מגדירים את האינטרסקס כילודים שלא ניתן לשייך אותם לאחד מהמינים, שכיחות האינטרסקס היא בערך 1 ל-‏2000 לידות. אבל אם מכלילים את כל הבעיות ההורמונליות, מקבלים בערך 1 ל-‏60 (זה 1.6%, בערך שליש מ-‏4%, אבל בוויכוח על הנראטיב המספרים ממש לא חשובים).

השאלה העקרונית היא האם צריך לנתח תינוקות אינטרסקס כדי לקבוע (או לקבע) את מינם. מצד אחד, הרופאים טוענים שב-‏90% מהמקרים קיים מין מועדף (למשל המין כרומוזונלי), ולכן רפואית מומלץ לקבע את מין האינטרסקס למין הקרוב. מצד שני עומדים קהילת שומרי המגדר, שלטעמם המגדר של האדם ומינו אינם בהכרח תואמים, ולכן אין לקבע את מין האינטרסקס, אלא לתת לו/ה לקבוע את זהותו/ה המינית כבגיר.

האם עקב כך צריך למנוע כליל ניתוחים לקביעת המין של תינוקות אינטרסקס? הרי גם לטענת הרופאים, ב-‏10% מהמקרים המגדר לא יהיה תואם את המין שקובע בניתוח. זה בערך אחוז הלהט"ב באוכלוסיה הכללית. אבל מה עם המקרים בהם קיים מין מועדף מובחן באופן מובהק? האם בגלל הסיכון שתינוק אחד מ-‏10 יתפתח לאדם בעל זהות מינית סותרת (כלומר שהבחירה היתה שגוייה), צריך לגרום לסבל ל-‏9 תינוקות שהיו מתפתחים לאנשים בעלי זהות מינית ומגדרים תואמת? נלך צעד אחד אחורה: האם במקרה בו קביעת המין תביא את התינוק למצב כזה שכשיגיע לבגרות מינית לא יהיה עקר, האם גם אז אסור, לטענת שומרי המגדר, לנתח את הילוד עד לגיל ההסכמה?
דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 570830
חוק הפייל הפלמוני: בסטטיסטיקה פופולארית, עשרה אחוז הוא ביטוי נרדף ל"קצת. אין לי מושג כמה אבל לא נורא הרבה ולא נורא מעט".
דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 570897
דווקא ה-‏10% זה אומדן שאינו שלי.
דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 571064
איזה מזל שיש לנו רופאים שמסתכלים רק על העולם האמיתי, שיצילו אותנו מהאידיאולוגים המפחידים של המגדר!

הרופאים מסתכלים על העולם הפיזיולוגי, ובעולם הזה אין קביעות ערכיות. הם גוזרים ממנו, בתהליך אידיאולוגי, קביעות ערכיות, ומציגים אותם כעובדה פיזיולוגית.

הדוגמא הכי בולטת לזה כאן זה הביטוי שלך 'קיים מין מועדף'. יכול להיות שב-‏90% מהמקרים, לילדים יש הרכב כרומוזומלי שהוא או XX או XY. מה שהופך את התופעה הזו ל'מין מועדף' זה העובדה שהרופאים מעדיפים אותו, לא שכשמסתכלים במיקרוסקופ על התא כתוב שם 'זה מין מועדף'.

הנקודה שאתה - והרופאים - מתקשים להבין, היא שאין כאן בכלל שאלה רפואית. כשאני חולה, אני רוצה להשיב את הגוף שלי לתפקודו הקודם. השאלה 'איך לעשות את זה' היא שאלה רפואית-אינסטרומנטלית.
השאלה 'איך אינטרסקסים יובילו את החיים המוצלחים ביותר' היא שאלה מתחום הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והפילוסופיה, שכדי לענות עליה יש להיעזר גם בתשובות מתחום הרפואה (למשל, מהן ההשלכות הצפויות של ניתוח, או של בעיות הורמונליות). לכן, לרופאים צריך להיות מקום בדיון הזה, אבל הם לא בעלי סמכות בלעדית לענות על השאלה. בעיקר כי הם לא עונים על השאלה הנכונה.
דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 571067
אני מסכים - אבל אחריות של מי לענות על השאלה?

אני חושב : ההורים.

ההורים אחראים לכל כך הרבה בהתפתחות של ילד, שזה מגוחך לקחת מידיהם דווקא את הבחירה הזו.
דיכוטומיה של מין לעומת מגדר 571088
נתחיל מהסוף: אז מה לדעתך השאלה הנכונה?

ברור שהמטרה צריכה להיות "חיים מוצלחים יותר". השאלה שהעלאתי היא אם נניח שהרופא, הפסיכולוג וההורים (יחדיו) מגיעים להחלטה שקולה (שיש לה בדיעבד סיכוי של 90% להיות ההחלטה הנכונה), אבל סיכון של 10% של זהות מגדרית שונה, האם בשם ההגנה על הילוד צריך לאסור כליל על ניתוחים כאלו? נראה שזאת העמדה המזוקקת (אך לאחר פישוט-יתר) של המתנגדים לניתוחים (כפי שעולה מהרשומה בראומה0). אנסה לחדד ולצמצם את השאלה: נניח תינוק אינטרסקס נולד עם פגם (האם מותר לי להשתמש במילה הזאת? או שמילה זאת מביעה הטייה מוסרית?) לא חמור, המאפשר בעזרת ניתוח וטיפול הורמונלי מתאים להביא אותו/אותה למצב שבבגרותם יוכלו להביא ילדים לעולם (כלומר לא יהיו עקרים). האם גם במקרה זה אסור לנתח את הילוד?

ד"א, לשאלת האינטרסקס באתי "נקי" - עד שאחת מהמארגנות לא שלחה לי הזמנה לכנס, כלל לא ידעתי על היקף הבעיה ועל עומק הוויכוח בין הקהילה הרפואית לקהילת המגדר. אבל מתוך הדברים, כפי שקראתי, עולה שהוויכוח גלש לפסים אידיאולוגיים, ולכן השאלה לעיל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים