בתשובה להאייל האלמוני, 20/01/11 12:43
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581417
ממה שידוע לי, החומר בהיסטוריה לא התעדכן. הרי לא לומדים בהיסטוריה על האירועים שבשביל הורינו היו אקטואליה‏1. הוא פשוט צומצם.

1 הורי נולדו אחרי קום המדינה.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581418
אולי לא מתקדם בקצב אחיד, אבל אני למדתי על דברים שהתרחשו בתקופת ילדותם של הורי. אם אני מסתכם על החומר של שנה שעברה אני רואה שם דברים שלא היו כשאני הייתי ילד ודברים שאני ממש זוכר שהתרחשו (אם כי, מעניין לציין, רק בלימודי הבחירה ורק רחוק מישראל) דברים כמו "ארצות–הברית כמעצמת–על במחצית השנייה של המאה ה–20" או "הזינוק הכלכלי של יפן ברבע האחרון של המאה ה–20"
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581419
מעניין. חלק ניכר מהחומר שם, בלימודי החובה - לא למדתי כלל בתיכון. ואני לא מדברת על המחצית השניה של המאה ה-‏20.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581435
דויד ברוקס סוקר ספר המסכם מחקר סוציולוגי על מצבם של צעירים בארה"ב. הדבר המייאש הראשון הוא יכולתם הדלה לחשוב ולדבר על נושאים מוסריים. השני שהם לא מתענינים בשאלות מוסר, וברירת המחדל שלהם היא שבחירה מוסרית נקבעת לפי טעם אישי. יותר ממצב הצעירים, המחקר חושף עולם המבוגרים ששנים מדרדרים את מערכות החינוך והחברה שלא מספקות כלים לחשיבה, שיפוטי וכושר ביטוי.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581918
הייתי רוצה לראות בחינות בגרות מהשנים האחרונות ולבחון איזה אחוז מהשאלות באמת נוגע בנושאים הללו, ועד כמה תלמיד (או מורה) חייב באמת ללמוד (ללמד) את הנושאים הללו כדי להצליח בבחינה. מזכרוני, בימי כתיכוניסט מלחמת לבנון (הראשונה) הוגדרה פורמלית כחלק מחומר הלימוד, אבל פרקטית לא הגענו אפילו ל-‏67', וגם לא היה צורך בכך.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581933
בשביל מה יש אינטרנט?
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581934
משם נובע שהיסטוריה רק ערבים לומדים, ותולדות עם ישראל לומדים רק דוסים. חילוניים, כנראה, לא לומדים כלום.

_________________
אלא אם יתברר שלא חיפשתי נכון.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581937
יהודים חילוניים בישראל לא צריכים ללמוד היסטוריה, בקרוב מי שלומד היסטוריה יצטרך ללמוד עליהם. בכל מקרה תסתכלי כאן וכאן (כולל, אגב, שאלה על ווטרגייט!).
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581940
או שחומר הלימוד השתנה דראסטית, או שאלה בחינות בהיסטוריה מוגברת‏1.

1 הן די דומות, אבל על אחת מהן כתוב "3 יחידות לימוד".
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 581941
ה-‏2 יחידות זה החובה (לכולם), ה-‏3 יחידות זה הבחירה (לתלמידי היסטוריה מוגברת).
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 582026
אבל אלו נושאי בחירה - אפשר לבחור ''היסטוריה של ארה''ב'', אבל אפשר גם לבחור ''מלחמת העצמאות''. כלומר, תלמיד בהחלט יכול לסיים את חוק לימודיו בהיסטוריה בלי ללמוד יותר מאשר מלחמת העולם השניה ומלחמת העצמאות.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 582030
והבחירה, אגב, אינה בידי התלמיד.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 582132
נראה שכן, תלמיד יכול לסיים את חוק לימודיו בהיסטוריה בלי להבחן ביותר מאשר מלחמת העולם השניה ומלחמת העצמאות. למעשה, למיטב הבנתי, מלחמת העולם השניה מספיקה ("הפעילות הציונית בארצות האסלאם בזמן מלחמת העולם השנייה" ו"קהילות יהודי קרקוב בתקופת השואה", שני נושאים, אגב, שלא נלמדו בזמן שאני למדתי).

אבל מצד שני, יש גם את המבחן הזה הזה והזה וכבר לא ברור לי מה ההבדל ביניהם, כולם מחורף 2007, אותה שנה כמו המבחנים מתגובה 581937, לא כתוב עיהם שהם לדתיים, לערבים או לעולים חדשים... נראה שאם אתה רוצה לבצע אופטימיזציה על הבגרות, עדיף ללמוד על השואה מאשר על כל נושא אחר.
מה,ממש להגן על עמדה ספציפית?! טוב ,ננסה. 582214
אני נבחנתי לחוד בהיסטוריה ולחוד בתע"י (ולחוד באזרחות, כ"א יחידה), והחומר הנלמד בכיתה היה מהסכמי ורסאי עד סוף מלח"ע 2 בהיסטוריה, ומראשית הציונות המודרנית ועד השואה, לא כולל מלחמת העצמאות, בתע"י.

הבחינה בהיסטוריה הלמה היטב את החומר שלמדנו, ואני לא זוכרת שאלות על חומר שזו הפעם הראשונה שנתקלתי בו‏1. בתע"י היתה הגרלה, אז לא נבחנו.

1 אם כי יכול להיות שאני טועה, 16 שנה עברו מאז עד הנה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים