בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 18/09/11 2:16
581830
טעות שלנו? טעות שלהם! אני הייתי פרילנסרית ללא סיכוי להשתלב בחברה לא משנה כמה אני אהיה מבריקה. מי מעוניין לשמוע את דעתי בכלל?

אבל לא זו הטעות. סתם ספר לימוד רגיל בפורמט דיגיטלי פשוט לא ימכור. לא עושים מהפיכת עולם ורוכשים מחשבים יקרים לכל כיתה ולוחות-חכמים ועוד כהנה וכהנה רק בשביל לחסוך נייר והדפסה. לא משתלם ללקוח. זה חייב להיות מעורב בתוכנית לימודים חדשה. וזה באמת מה שהם עשו.
אם אתה מציע מוצר חדש, ואתה הראשון, הוא חייב להיות שונה מהקיים.
אם אתה רק ממיר את הספר המודפס לפידיאף, הוא יהיה לא-נוח ללימוד ממנו. שוב, אין המדובר בקריאת מאמרים לאוניברסיטה - מדובר בספר לימוד לבית ספר.
למשל, בספרי הלימוד של בתי הספר, בפורמט הנוכחי שלהם, פותרים תרגילים. הפורמט העסקי הנוכחי מתבסס על כך מאוד.
אם אתה רק ממיר לפידיאף, ומסיר את חיוב ההורים לקנות חדש מדי שנה, ממה תרוויח ההוצאה?

טעויות הם עשו למכביר, באמת למדתי שם איך לא לנהל חברה, אבל כאמור, לא זו אחת מהן.
581838
אני מסכים שמי שרוצה להיות פורץ הדרך ייאלץ לעשות גימיקים מוזרים, השאלה היא אם זה גם מה שצריך. לכן המערכת עצמה צריכה להחליט על מעבר לספרים אלקטרוניים ולא להמתין לפורצי דרך שיצאו עם ספר מה-זה-מגניב.

אני לא כל כך מבין את הזלזול במאמרים לאוניברסיטה (אני מדברים על ספרים, לא מאמרים, אבל מילא) לעומת ספרי לימוד לבית הספר. רוצה להאיר את עיני מה ההבדל המהותי?

שאלת "מה תרוויח ההוצאה" היא מצויינת. כמו שאמרתי למעלה - אם אכן הולכים לכיוון מהפכת ספרים דיגיטלית, המודל העסקי ייאלץ להשתנות. אני עצמי הייתי שמח אם המדינה הייתה מממנת הפקה של ספרי לימוד חופשיים...
581842
המדינה לא תממן הפקה כזו. למעשה, המדינה מרוויחה לא מעט מהתעשיה. כל ספר חדש שיוצא צריך לעבור אישור. אישור עולה סכום בן 5 ספרות, וכמדומני לא בצד הנמוך של המספרים הללו‏1. אאל"ט, כל גרסא צריכה לעבור אישור מחודש, מה שאומר שהמדינה מרוויחה מכך שכל שנה שניה יוצאת "גרסא מעודכנת".
מדינת ישראל גם לא מפיקה ספרי לימוד בעצמה. יש את מט"ח - הם מלכ"ר, אבל הם לא שייכים למדינה.

כלל וכלל לא זלזול.
מאמרים אוניברסיטאים, כמו ספרי קריאה, כמו כל מה שמבוסס בעיקר על הרבה טקסט, יכול לעבור לא רע למסך. ולאייפד זה עובר הרבה יותר טוב, כמובן, מלמחשב, עקב הפורמט הדומה. בתי הספר, מן הסתם, ירכשו מחשבים - לא אייפדים.
כשאתה קורא מאמר, או ספר באייפד - אתה קורא פאסיבי. אבל הלימוד בכיתות אינו פאסיבי ואינו רק קריאה. אם כל השימוש יהיה רק כדי לחסוך קניה של ספרי לימוד - ובכן, זו המרה יקרה למדי. יקרה למדי, מבחינת זה שפסולת של ספרי לימוד, עם כל כריתת העצים המעורבת, הרבה פחות בעייתית מפסולת אייפדים. ואם ההמרה אינה מיטבית - יצא שכרנו בהפסדנו. אם המטרה היא לחסוך קניה של ספרי לימוד בלבד - תתכבד המדינה (שכאמור, מרוויחה מהמצב הקיים) ותחייב את ההוצאות לעבור לפורמט של ספרי לימוד, שלא כותבים בהם, ולעניית תשובות במחברת. או לחוברות עבודה זולות בשחור לבן שימכרו בזול מאוד. זה, כמובן לא יקרה.

אם זה מה שצריך?
אני חושבת שכן. מה שאתה קורא "גימיקים מוזרים", נראה חיוני בעיני, אם רוצים להשתמש במערכת בצורה מיטבית.
למשל, אם עוברים ללימוד באמצעים דיגיטליים - התרגול יתבצע במחברת? או שכדאי שאם כבר, התרגול יתבצע במחשב, והתוצאות יזרמו אל המורה מיידית? לדעתי - כדאי. זה כבר דורש הפקה רצינית מעבר לסריקה של ספר הלימוד.
אגב, לדעתי הם לא השתמשו בכל מה שאפשר היה או כדאי היה, בבניית תוכניות הלימוד.

1 בימים אלה אני במגעים עם לקוחה שרוצה להמיר למדיה דיגיטלית ספר לימוד. היא נקבה בסכום שהיתה צריכה לשלם למשרד החינוך לשם אישור.
אגב, ממה שהיא סיפרה, עולה שלא באמת עברו ובדקו את הספרים שהביאה להם לאישור.
581851
ובכן, הדיון פה ראשיתו בכך שהמדינה מתחילה, אולי, לשנות את גישתה בנוגע לספרי הלימוד. המטרה היא לא שהמדינה תרוויח על חשבון אזרחיה מתעשיית ספרי הלימוד הענפה, אלא שאנשים ילמדו גם אם אין ידם משגת לקנות עוד ועוד ספרי לימוד.

תוכלי להזכיר לי כיצד מתנהל הלימוד בכיתה ואיך ספרי הלימוד נכנסים לעניין? פרט לקריאה בהם ואולי כתיבת פתרונות בהם, איך משתמשים בספרי הלימוד בכיתה? אני אישית זוכר שכתבתי תמיד במחברת, לא בספרים.

אני משתמש במילים "גימיקים מוזרים" פשוט כי עוד לא ברור לי על מה בעצם מדובר בתכל'ס. "תוצאות שזורמות אל המורה מיידית" נראה לי מיותר, לפחות בשלב ראשון; בשלב שני אפשר אולי יהיה לבנות תשתית כלשהי שמאפשרת את זה וספרי לימוד אלקטרוניים יתבססו עליה - כלומר, לא יהיה צורך לעשות את זה בכל ספר בנפרד, אלא פשוט ישתמשו בספריה סטנדרטית קיימת.
581855
אני חושבת שאתה כל הזמן חושב על תיכון. לפני התיכון יש יסודי. אני אישית זוכרת ספרי לימוד שנועדו שיכתבו בתוכם. גם בתיכון, למעשה‏1.

אני לא בטוחה שמדינה אכן משנה את גישתה לספרי הלימוד, וחוששתני שההנחיה הזו תלך בדרך שלל הנחיות וחוקים שקדמו לה. יום לימודים ארוך, תוכניות השאלת ספרים בבתי ספר, ועוד כהנה וכהנה.
כפי שאני מבינה את זה, מהכתבה, במשרד החינוך מתכוונים לזה שהספרים יומרו לפידיאף, ולא מעבר. מתערבים שההמרה תהיה כזו שלא מאפשרת לך לחפש מילה בתוך טקסט, אלא רואה את כל הטקסט כתמונה אחת?

1 קלוזים, באנגלית: באמת העתקת למחברת? את כל הדף?
581857
צודקת, אז צריך לכתוב בספרים. דווקא עם קוראים אלקטרוניים בעלי מסך מגע זה לא נראה בעייתי.

אם המדינה לא משנה את גישתה, אז בעסה. אבל חשבתי שכאן מדברים בעיקר על מה שכדאי שיקרה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים