בתשובה לברקת, 22/09/11 21:05
הפרובוקציה השיגה את מטרתה 582545
דוגמה טובה לסופר שמתערב בגלוי בעלילה זה קורט וונגוט ב''ארוחת בוקר של אלופים''.
מה שמיוחד שם זה שהשליטה שלו על מעשי הדמויות היא לא מושלמת והתוצאות לפעמים לא צפויות (מבחינתם של הסופר ושם הקורא).
הפרובוקציה השיגה את מטרתה 582551
עוד דוגמאות שקופצות לי לראש (שכולן ספוילרים, אבל לא כבדים):

ב"בית חרושת למוחלט" של צ'אפק הסופר מתערב בסוף ומסביר לקוראים שבהתחשב במה שקרה בספר הסוף חייב להיות רע אבל הוא לא רוצה את זה אז הוא ישנה אותו בכוח.

ב"אמיל והבלשים" קסטנר מתחיל את הספר בסיפור על איך הוא כושל בלכתוב סיפור על הים הדרומי (כמובן שיום אחד הוא יצליח בגדול עם "35 במאי") ובמקום זה מספר על מה שהוא מכיר ויודע, ואז במהלך הספר הוא פוגש את אמיל ושומע מפיו את הסיפור.

ב"שר הטבעות" מסבירים את ההבדל בין גרסאות שונות בעולם האמיתי של "ההוביט" (שטולקין שינה כדי להתאים יותר למה שהוא עושה בשר הטבעות) בכך שבילבו, ה"כותב" של ההוביט, "התבייש" והסתיר דברים בגרסה הראשונה, שאחר כך פרודו תיקן.

"דון קישוט" מפורסם במיוחד בכך שבחלק השני של הספר דון קישוט פוגש אנשים שקראו את החלק הראשון.

כל "הסיפור שאינו נגמר", בערך.
הפרובוקציה השיגה את מטרתה 582566
עד כמה שאני זוכר הסוף של בית חרושת למוחלט פשוט גרוע.

לגבי סרטים גם יש דוגמאות( ספוילרים בלי חשבון, ראו הוזהרתם) :

המספר הוא הגיבור בזקנתו:אני והחבר'ה.

מספר עם שליטה על אופן הגשת הסיפור: קיס קיס בנג בנג (ציון 7.8 בימד"ב).
מספר מוגבל: בסרטים הפופולריים יש את מועדון קרב(8.8) שבו המספר חושב שטילר הוא אמיתי למרות שהוא לא.

סרט הרבה פחות ידוע (בעולם) הוא ואלס עם באשיר שבו חלק נכבד מהסרט הוא התמודדות עם מוגבלות המספר להבין את המציאות.

מספרים שונים שחולקים אחד על השני:ראשומון, שלא ראיתי ולא ב100 הראשונים

מספר שקרן: החשוד המיידי(8.7).
הפרובוקציה השיגה את מטרתה 582576
אריך קסטנר, בספר פצפונת ואנטון, מביע את דעתו על העלילה (ועל הדמויות) בסוף כל פרק, כאילו הוא מקריא את הסיפור לילדים ואחרי כל פרק דן איתם במה שקרה.
הפרובוקציה השיגה את מטרתה 582577
הסופר איטאלו קאלווינו מתכתב בספר "אם בלילה חורפי עובר אורח" עם סופר בשם איטאלו קאלווינו.

וכמובן צריך להזכיר את המשורר וולט וויטמן שכתב על אחד:

וולט וויטמן, הוא קוסמוס, הוא של מנהטן בן,
סוער, בשרני, אוכל, שותה ומרביע,
איננו רגשן, לא נעלה על איש ואישה לא אחר מהם,
צנוע לא יותר מאשר יהיר

(וסליחה על התרגום)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים