בתשובה לצפריר כהן, 17/11/11 18:36
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587418
מה הקשר? אפשר להחליט שבמקום לטוס פעמיים בשנה טסים רק פעם אחת (או אחת לשנתיים, או לחמש, או לנסיעה אחת ארוכה במקום ארבע קצרות), שלאילת מגיעים באוטובוס ולא בטיסה, שבתוך המדינות אליהן טסת אתה נוסע או שט במקום לקחת טיסה פנימית. זו שאלה של מודעות.
אני מכירה הרבה אנשים שעבורם השאלה אם לטוס או לבחור בחלופה תעבורתית אחרת תלויה רק בשאלת המחיר. אני לוקחת בחשבון גם את השאלת ההשלכה האקולוגית.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587423
אם את צריכה להגיע ליעד באירופה, את תטוסי לאיטליה ותמשיכי משם ברכבת?
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587441
לאירופים זו דווקא החלטה מאוד משמעותית. היתה לי חברה הולנדית שסיכמה עם עצמה שתטוס רק פעם בחמש שנים. וכשרצתה לנסוע לחופשה בספרד, נסעה ברכבת.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587466
לפני שנה נסעתי לוולנסיה, לפגישה של פרויקט אירופי שמקום העבודה שלי השתתף בו יחד עם אוניברסיטאות, חברות ומכוני מחקר מפינלנד, צרפת, איטליה, אנגליה, גרמניה והולנד. בחרתי לטוס למדריד ולנסוע ברכבת לוולנסיה. בהשוואה לטיסת המשך לולנסיה זה האריך את הנסיעה, נדמה לי, במשהו כמו ארבע שעות לכל כיוון‏1 (ובמקרה שלי לא הוסיף למספר הלילות הדרוש). זה גם היה הרבה יותר זול, אבל השיקולים העיקריים שלי היו איכות הסביבה ותיירות‏2. הופתעתי וקצת התאכזבתי לגלות שכל שאר הבאים טסו עד ולנסיה, רובם אם לא כולם בשתי טיסות. ייתכן שאצל חלקם ההבדל היה כרוך בלילה נוסף, אבל הרושם שלי היה שהאופציה המסילתית בכלל לא עלתה על דעתם - זה נראה להם מפתיע וכמעט אקזוטי שנסעתי ברכבת.

1 אני לא באמת זוכר; הנסיעה עצמה היא רק ארבע וחצי שעות, אבל צריך תחבורה בין שדה התעופה לתחנת הרכבת במדריד, וזה תוספת יותר גדולה מהחיסכון בתחבורה בוולנסיה, שם אפשר היה ללון במלון טוב במקום טוב מטר מהרכבת.
2 מהרכבת אפשר לראות נוף, בתוכה אפשר להרגיש יותר מחוברים למקומיים, ובהמתנה לרכבת או אחריה אפשר לעשות שיטוט קצר במדריד‏3. זה מנצח בקלילות את התענוג המפוקפק של שעתיים פלוס בשדה תעופה.
3 אם אתם בתחנה, רק עשר דקות וכמה אירו מפרידים ביניכם לבין "גרניקה"! כולל קניית הכרטיס והפקדת המזוודה והכל.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587479
לפני שנים מספר טיילתי בבריטניה רבתי.
התכוונו להגיע לאירלנד וחשבנו לנסוע בתחב"ץ + מעבורת, כשהכומר הקתולי החביב שארח אותנו בביתו חשף בפנינו את ראיינאייר. לא היה לנו שמץ של מודעות למחיר האקולוגי של טיסה.
הטיסה בראיינאייר, אם מזמינים אותה מספיק זמן מראש, יותר זולה. הרבה יותר זולה.
כמה יותר זולה?
היא עלתה פאונד וארבעים פני + מיסי נמל.
רק המעבורת היתה עולה יותר.

___________________
אין לי מושג איך מתנהל המודל העסקי שלהם. ואיך הם לא פשטו את הרגל עד כה.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587449
לא. כשהייתי צריכה להגיע ללונדון נסעתי ללונדון ישירות. בתור ישראלית עם אפשרויות מסע קרובות מוגבלות אני משתמשת בטיסות יותר ממה שהייתי רוצה. אבל כמו שציינתי, אני משתדלת לצמצם לאפס את טיסות הפנים. בשבעה+ חודשים במזרח, טסתי רק חמש פעמים (נוסף לטיסות מהארץ ובחזרה) ורק כשהחלופה הייתה לא סבירה (שלושה ימים במעבורת בתנאים לא קלים) או כשהמשמעות הייתה ויתור על יעד (לבורמה אפשר להכנס רק בטיסה, אבל בתוך המדינה נסעתי אך ורק בסירות ובאוטובוסים,‏1 למרות שהטיסות מאד זולות והמרחקים גדולים). בארץ לא עולה על דעתי לטוס, וכשיום אחד ארד סוף סוף לצלול בירדן או בסיני, או אזכה לראות את הפירמידות, אני די משוכנעת שאחצה את הגבול קרקעית.

1 ספיציפית בבורמה נוסף לשיקול האקולוגי היה גם שיקול פוליטי - כל חברות התעופה שייכות במידה זו או אחרת לחונטה הצבאית, ובמהלך כל הטיול השתדלתי במידת האפשר‏2 שהכסף שלי יגיע לאנשים פרטיים ולא לגופים ציבוריים.
2 הצלחה מלאה לא הייתה ולא יכולה הייתה להיות לי. בבורמה רב הנסתר על הגלוי.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587480
יש איפה לצלול בירדן?
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587482
במקום שהצליינים טובלים, מלא כסף קטן ושרשראות זהב, כמו תחת הגשר במרינה באילת.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587484
את זה אפשר גם אצלנו, לא?
בארץ לא נופלים להם מעות ועדיים?
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587485
הגדה המערבית של הירדן זה אצלנו בינתיים.
ניסיתי להתבדח על המשמעות הכפולה של ''צלילה בירדן''.
אני חצי אקולוגי (ולא ידעתי שאני כזה) 587486
בים האדום, למה לא?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים