בתשובה לנועה ו, 07/05/12 13:29
מטרופוביב 595062
מה ההבדל בדיוק בין ת"א לרמת גן (שבתורה מתחברת לפ"ת) או גבעתיים ? ת"א יוצרת רצף אורבני עם ערים רבות במרכז. בגלל שחלק ניכר מהתכנון בארץ הוא לא ברמת העיר, זה פחות נורא שאין עירייה אחת שמרכזת את הכל (למשל אותה חברץ אוטובוסים מקשרת ערים רבות ומספקת שירותים תוך-עירוניים).
מטרופוביב 595066
ההבדל הוא כהבדל בין הסיטי של לונדון לקמדן טאון ולקנטיש טאון לפני שלונדון בלעה אותם.
ואגב - גם בלונדון לא עיריה אחת מרכזת את הכל. אליבא דהדודה ויקי לכל רובע יש מועצה שאחראית על חלק מהדברים שעיריה אחראית עליהם.
ולווסטמינסטר מועצת עיר משלה.
ובברלין יש כמדומני 23 עיריות.

אגב, לפני כמה שנים עלה הרעיון לאחד את תל אביב עם רמתגיים, וחולדאי הגיב "קודם שרמתגיים יתאחדו אחת עם השניה‏1".
מה שאגב, הוא רעיון כלל לא רע.

1 ציטוט חופשי. חולדאי לא אמר "רמתגיים".
מטרופוביב 595075
מה דעתך שאיחוד רמתגיים יכלול גם את בני-ברק?
מטרופוביב 595078
ואת כרדס פץ?
מטרופוביב 595081
חלילה וחס.
מטרופוביב 595094
למה? מישהו הרי צריך לפרנס את תלמידי החכמים.
מטרופוביב 595107
תלמידי חכמים רואים עצמם ראויים לפטור ממיסים, כבר בתלמוד.
אם היו קוראים לך מינה 595108
אדרבא.
מטרופוביב 595127
בשביל זה אנשים חכמים המציאו את מענק האיזון.
מטרופוביב 595067
גרתי בלונדון ובתל-אביב. גם פרקטית, ולא רק פורמלית, לונדון היא עיר אחת בעוד שגבעתיים, רמת גן וחולון אינן חלק מתל-אביב.

הרושם שלי כתושב, היה שהגורם שליכד את לונדון לכדי עיר אחת הוא מערך התחבורה שלה. יש בעיר מנהלת אחת שמסדירה ומסנכרת את הרכבת התחתית, המעבורות בנהר, שבילי האופניים ותחנות האופניים הציבוריות, הרכבת העילית, מסלולי ההליכה, האוטובוסים, הכבישים, הרכבת הקלה, המוניות, החניונים וה-DLR (עוד סוג של רכבת קלה). יש לא מעט גופים שאחראיים על תפעול וניהול חלקים שונים של מערך התחבורה הנ"ל, אבל מעל כולם מנהלת אחת. האם יש ערים מסדר הגודל של לונדון שאין בהן תשתית תחבורה המלכדת אותן?

בשיחה שניהלתי עם דמות בכירה לשעבר בעריית תל-אביב, נאמר לי שהמכשול העיקרי בהקמת רכבת תחתית בגוש-דן הוא תיאום בין עיריות שונות ותככים למינהם הקשורים לפוליטיקה בין-עירונית. כך שלפחות בהקשר הזה, נראה שריבוי העיריות הוא קללה ולא ברכה.

ואפרופו לונדון, העיר מחולקת ל-"רובעים" (boroughs), ובראש כל אחד מהם נמצאת מועצה מקומית עם בחירות משלה, האחראית על רבים מהשירותים המוניציפליים (כמו אשפה ומחיזור, או שיטור קהילתי). הלוואי שבגוש דן היה מצב דומה, אבל סביר להניח שדרושה טלטלה מסדר הגודל של מלחמת-אזרחים כדי לשנות עד כדי כך את מערך הכוחות בין הערים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים