בתשובה לdd, 10/06/12 2:38
קונצרט של ואנגר שיועד להתקיים באוניברסיטת ת"א – בוטל 597187
יש להפריד בין מוסיקה לבין אידאה.

מוסיקה כשלעצמה אינה מטיפה לשום דבר. לעיתים היא משרתת אידאה חיצונית ולעיתים יש לה מבנה אוטונומי שאינו קשור לשום דבר מלבד לעצמה. מי שמייחס לסגנון מוסיקלי (כשלעצמו) איזשהו משקל של הסתה והתלהמות סתם מפלצן.

מאידך, מוסיקה יכולה לשמש מכפיל כוח לגבי אידאות. שהרי אידאה חזקה מלווה במוסיקה מרשימה נותנת הרבה יותר עוצמה לאידאה (המוסיקה פועלת חזק מאוד על הרגש).

וואגנר ידוע לשימצה בגלל האידאות שלו (המוסיקה שלו מפארת את המיתולוגיה הגרמנית הקדם-נוצרית).
קונצרט של ואנגר שיועד להתקיים באוניברסיטת ת"א – בוטל 597205
מכל מקום משך את תשומת לבי כי החרם עומד משנת 1938. אין זה שהחרם נולד כתגובה שבאה לאחר שנתבררו ממדי ההשמדה מתוך רצון להחרים כל מה שרק נוגע ולו בעקיפין ברצח בני עמנו, אלא שבתוככי הזמנים עצמם ועוד בטרם יכול היה איש לשער את גודל האסון שעוד יבוא וממדיו, הכירו היהודים ודווקא אלה המצויים בתרבות הגרמנית בקשר המפורש בין ואגנר לרדיפתם. שווה בנפשך, בעקבות ההשתוללות של גרמנים צעירים ברחובות, ניפוץ השמשות, בזיזת החנויות, הכאת יהודים..ומכל התגובות שבאפשר, מכל המשמעויות שאפשר לצרף, מחליט היישוב היהודי בארץ דווקא להחרים את המוזיקה של ואגנר.
קונצרט של ואנגר שיועד להתקיים באוניברסיטת ת"א – בוטל 597207
הסיבה לתחילת החרם היא די מקרית - ב-‏12 בנובמבר 1938 היה אמור להתקיים קונצרט של הפילהרמונית ובו הפתיחה לאופרה המייסטרזינגר מנירנברג.
בעקבות ליל הבדולח וההקשר לחוקי נירנברג, הוחלט להוציא את היצירה מהקונצרט. השאר היסטוריה. יתכן שלו באותו קונצרט ספציפי לא היתה יצירה של ואגנר או אפילו היתה יצירה אחרת שלו, שלא מזכירה דוקא את נירנברג, הכל היה אחרת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים