בתשובה לרון בן-יעקב, 06/03/02 18:38
יריה ברגל, רועי? 59761
כן.
האדמה לא שייכת לאיש.
מעולם לא היה משהו שיכול לקבל את האדמה אלא עם זה שיצר את אותה אדמה נתן לו אותה.
היות שאני לא מאמין באל אז אין יוצר כזה בעיני.

העולם מתנהג על פי חוקים רבים ומשתנים כאשר חוקי המקום ושייכות המקום למשהו היו ברוב הזמנים תלויים בכוח של אותו בעל מקום להחזיק את המקום ברשותו.
אם אני לא טועה גם אריות מחזיקים שטח נירחב עד שאריה אחר גובר אליהם.

עמים ניכבשו ואיתם ניכבשה האדמה ומי שגם קנה את אותה אדמה הפסיד אותה בכך שניכבש, בשנים האחרנות יחסית להסטוריית הכיבוש ניסה העולם החזק לשנות את השיטה ולהכניס גם עוד ערכים להחזקת האדמה על ידי ריבון כל שהו, אולם אין חוק טבע שקובע שאדם שיושב על אדמה כל שהיא האדמה שייכת לו, יכול להיות כלל כזה אולם הוא יהיה תקף רק כל עוד החזק הוא ששולט על אותה אדמה.
לדוגמא: כך מיקרה היפוטתי שהיהודים בארץ היו נחשלים בהחזקת האדמות ב47/8 ולמעשה מגורשים מהארץ על ידי הפלסטינים, האם האדמות של אילו שקנה רוטשילד היו נשארות שלו? התשובה היא שלילית.
האם באמת האדמה שקנה אברהם ממשהו אכן שלו?
ממי קנה אותה הראשון מי הוא שמכר אותה ראשון ומהיכן הייתה לו את אותה הזכות למכור אותה.

כיום גם על פי חוקי ישראל המדינה רשאית לקחת לך את אדמתך לפי צרכים שונים, והיא עושה זאת לא פעם, אתה יכול לומר שהאדמה שלך ואפילו ללכת לבית המשפט אולם אתה תפסיד כיוון שהחזק במקרה זה המדינה רשאי לעשות ככל העולה על רוחו כל עוד הוא החזק, האם זה ראוי או מוסרי כלל לא נוגע לעניין, זו היא עובדה שאולי מצערת אבל עדיין הינה עובדה בכמעט כל מקום בעולם.

אם אני לא טועה אפילו אדמות פרטיות בארץ כאשר מת בעל האדמה ואין לו יורשים המדינה הופכת להיות הבעלים של אותה קרקע, למה שאלה טובה.

מקווה שפירטתי מספיק.
לא ברגל שלו, על כל פנים. 59834
אם הטענה היא שגירוש אדם מביתו הוא בלתי חוקי, רע, פויה, וכל זה, ויש לפצות אותו, אז מה עם כל הפליטים היהודים מעירק, תימן, מצרים, וכדומה? מה עם הרכוש הגזול שלהם? הם לא מסכנים?
לא ברגל שלו, על כל פנים. 59855
פליטים?! גירוש?! זה היה לכל היותר טרנספר מרצון (wink wink), לא?!
לא ברגל שלו, על כל פנים. 59900
איפה רשמתי שיש צורך בפיצוי?
להפך טענתי כי החזק במשך כל היסטוריה לקח בכוח את האדמה בכל ארץ. דרך האמריקאים מול האינדיינים, הצרפתים והאנגלים, הגרמנים היהודים בסיפורי התנ"ך וכל עם אחר בהסטוריה. לא זכור לי שאי פעם עד לפני מאה שנה פוצו אנשים שנילקחו מהם אדמותיהם, במקרה הטוב השאירו אותם בחיים
ואני חשבתי שהחריתי החזקתי. 60243
מה? 60262
הוא הסכים אתך. 60269
הוא הסכים אתך. 60363
ok
רועי, יש בתגובה שלך סלט! 59897
סלט של תפישות חוקיות לגבי שייכות האדמה, דיני ירושה, דיני הפקעה, מוסר ועוד.

אני מאחלת לך שלא תיפול לידיהם של יורשי רכוש באירופה (ובמיוחד, במזרח אירופה!) – משום שהם עלולים לקרוע אותך לגזרים על השמעת תיאוריה זו.

נהניתי מאוד לשמוע הרצאות בנושא – אבל איני מומחית.

אולי יש באייל עו"ד, שיוכל להבהיר מה המצב בישראל (ועל מה נשען מצב זה), מה ההבדל בין חכירת קרקעות וקנייתן, מה קורה לנכסי אדם שמת ללא יורשים – וגם מיהם נוכחים-נפקדים ומה הצידוק המוסרי לסיטואציה זו.
רועי, יש בתגובה שלך סלט! 59901
אמת סלט אבל ניסיתי להסביר בצורה המלאה ביותר שיש באפשרותי.

לכל מקרה אותם אנשים ביניהם בני משפחתי ראשיים לבקש ואפילו לדרוש פיצויים אילו ואחרים, השאלה היא מה יקרה עם המדינה אותה הם תובעים תסרב לפצות אותם?
התשובה כלום. לא ניתן לחייב את החזק לעשות כלום, אני כבר רואה איך אנשי בן לאדן שברחו מבתיהם דורשים פיצוי מארצות הברית.

גם אני שמעתי הרצאות בנושאים אילו וראיתי תוכניות בנושא בערוצים הקשורים לכך.
בנוגע לניכסי אדם שמת ללא יורשים אמר לי זאת פעם עו"ד שעוסק בנושא. יתכן והוא הטעה אותי אבל כל עוד אני לא מקבל הגדרנה אחרת הרי שזו ההגדרה אותה אני מכיר.
מי שמת ללא יורשים 59904
עוברים נכסיו (בישראל) לידי האפוטרופוס הכללי ולאו דווקא לידי המדינה.

(אני חושבת).
מי שמת ללא יורשים 59907
רשמתי אם אין לא יורשים.
למשל גבר יתום ללא ילדים שמת מהתקף לב. שאינו נשוי.
לפי המוכר לי דווקא המדינה היא שמקבלת את האדמה.
לא חשוב איך הוא מת... 59909
מי שמת ללא יורשים 62060
האפוטרופוס הכללי הוא גוף ממשלתי כלומר הנכסים הופכים להיות רכוש המדינה.
מי שמת ללא יורשים 63133
לא רכוש הממשלה אלא רכוש בניהולה, בנאמנות, אני חושבת.

אחרי שמתמלאים תנאים מסוימים, האפוטרופוס יכול לחלק את הרכוש שנשמר בנאמנות בידיו לכל מיני גופים, ביניהם קופת האוצר -- אבל עד אז, זה לא רכוש ממשלתי.
אודות הנוכחים-הנפקדים 59911
הנוכחים-הנפקדים הם תושבי ארץ ישראל הפלסטינאים שגורשו או ברחו מבתיהם, אך לא עזבו את השטח עליו הוקמה מדינת ישראל.

חלקם ברחו לפני המלחמה, מאימת צה"ל, חלקם מפחד שיעשה בהם טבח, כמו שנעשה בדיר-יאסין, חלקם מתוך תקווה כי יוכלו לשוב לאחר הניצחון של הצבא הערבי הגדול שהיה בדרכו, וחלקם ברחו לאחר שהובסו בקרב נגד צה"ל.

למשל: כמעט כל ערביי חיפה הם נוכחים-נפקדים, לאחר שגורשו מבתיהם על הכרמל ובמושבה הגרמנית בידי הממשלה, וטרונספרו אל ואדי ניסנס והאזור שסביבו. (05/07/1948)

בסוף מלחמת 48 היו בין 150 ל-‏160 אלף נוכחים-נפקדים שכאלו, אך מספרם עלה בהדרגה עם המשך השלטון הצבאי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים