בתשובה לנועה ו, 11/07/12 10:31
נו באמת 599436
לא דיברתי על ''כיצד'' להפריט, אני לא מבין בזה מספיק, יכול להיות שצריך לפצל את הנמל, יכול להיות שצריך לבנות עוד נמל, יכול להיות שמכירה כשלם ותחרות עם הנמלים האחרים היא הדבר הטוב ביותר. דיברתי על עצם הצורך להפריט ולעודד תחרות, יכול מאוד להיות ששיטת ההפרטה שנבחרה היא דפוקה.

לעניין הסייפא, נמל אילת מתחרה בנמלים האחרים, יכול להיות כדאי יותר להוריד מכולה באילת ולחסוך את התובלה הימית ואולי עלויות גבוהות יותר בנמלים אחרים (במחיר תובלה יבשתית), ויכול להיות כדאי יותר להוריד מכולה באשדוד. אם המצב אחר, כלומר הנמל אמור לשרת רק את היישובים שדרומית למצפה רמון אין לו קיום ממילא, ויכול להיות שהדבר הטוב ביותר זה לסגור אותו.
נו באמת 599447
טוב. אז מכל האפשרויות שציינת, דבר לא יקרה.
לעומת זאת, כל עוד הנמל ברשות המדינה, מחיריו מפוקחים. ותמיד אפשר להפריט אותו בצורה יעילה.
מרגע שהוא נמכר לבעל הון אחד?
על מה מתערבים שהמחירים יעלו, שכר העובדים ירד למינימום, והשירות יתדרדר? ואז, אם רוצים "לפתוח לתחרות", צריך לפצות את הקונה, שלא רק קנה במחירי רצפה, גם מגיע לו פיצוי על שהקימו לו מתחרה.

נמל אילת לא מתחרה בנמלים אחרים, משום שכלכלי לשלוח דרך אילת ממקומות מסויימים, וכלכלי לשלוח דרך הים התיכון ממקומות אחרים. ולעשות את העיקוף דרך סואץ - לא תמיד כלכלי.
ובעניין זה -
נו באמת 599454
לגבי הניתוח הכלכלי: מעבר למה שאמרת יש לו גם בלעדיות ביבוא מבוניות מהמזרח.
נו באמת 599459
ועכשיו תהיה לו גם בלעדיות על הסחר עם אירן.
נו באמת 599461
לי ברור שהקונה ינסה למקסם את הרווח שלו, אם יש אפשרות להרוויח יותר עם מחירים זולים יותר המחירים יירדו, ואם אין אפשרות כזאת, או שהיא רבת השקעה או סיכונים, המחירים יעלו. נניח שהיום, העלות לנמל של טונה זה 100 שקל באילת ו-‏100 שקל באשדוד ומזה נגזר המחיר ללקוחות, נניח שמחר בעל הבית מוריד את העלויות שלו (כמו שאת חוזה שהוא יעשה) ל-‏70 שקלים לטונה יכול להיות שהוא עכשיו יוכל להתחרות באשדוד וחיפה. עובדתית רוב הייצוא והייבוא מה*מזרח הרחוק* ממתבצע באשדוד וחיפה, כנראה בגלל העלויות של התעבורה היבשתית + עלויות הנמל באילת. אני לא מבין בזה מספיק, ובלי מספרים הדיון עקר, אבל מאוד ייתכן, שבעל בית נבון באילת יוכל להעביר חלקים ניכרים מהתנועה בנמלים האחרים אליו.

הנמלים בישראל לא בדיוק ידועים באמינות מקצועיות ובמחירם הזול, כמובן שיכול להיות יותר גרוע, אבל השליטה הממשלתית לא הוכיחה את עצמה כיעילה במקרה הזה.
נו באמת 599507
גם הפרטה לא ידועה כמוזילה בהכרח את המחירים. תמיד מביאים את הדוגמא השקרית של העברת הטלפונים מהדאר לבזק- ממשרד ממשלתי לחברה ממשלתית. היכן הפרטה הוזילה את המחירים בלי לדרדר את איכות השירות?
נו באמת 599511
הדוגמה שתמיד מביאים בהקשר הזה היא השיחות לחו''ל.
נו באמת 599513
אל על, ההפרטה מובילה אט אט למדיניות שמיים פתוחים ולירידת מחירים.

תחרות מורידה מחירים, סתם הפרטה אין סיבה שתוריד מחירים.
נו באמת 599515
במקרה של אל-על יש שני דברים שונים:

* הפרטה (העברת החברה מבעלות המדינה לבעלות איש עסקים פרטי)
* מדיניות שמיים פתוחים, שהחלה זמן רב לאחר ההפרטה וללא קשר ישיר אליה.
נו באמת 599516
הידעת, טיסה מניו יורק לעמאן ב-Royal Jordanian הלא מופרטת זולה יותר מטיסה מניו יורק ללוד באל על המופרטת?
נו באמת 599518
מה אתה רוצה להגיד?

אני טענתי שההפרטה אפשרה לפתוח את השמיים כך שבסך הכל המחירים יירדו, בלי שהאוצר יתנגד כי זה יעלה לו כסף (אל על תפסיד), ארגוני העובדים ישביתו את המשק, ומרכזי המפלגות ילחצו על השרים.
נו באמת 599519
רציתי להגיד שירידת המחירים לא בהכרח קשורה להפרטה והיא קרתה גם במדינות שלא עברו את אותה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים