בתשובה ליוסי גורביץ, 14/06/00 13:06
יהודי החצר של מזרח גרמניה 5995
מר גורביץ היקר,

חוששני שהתשובה לשאלותיך תהיה מעט ארוכה, ולכן אנסה ברשותך להתמקד בנקודות העקריות והחשובות במיוחד;

- שתי הגרמניות בסיטואציה של תחילת שנות החמישים ניסו להוכיח לעולם ולעצמן כי הן 'שפויות' (אין כל צורך להסביר מדוע).

- מאחר ושתי הגרמניות אחזו כידוע באידאולוגיות שונות וקוטביות במהותן האחת כלפי השניה - אשר נטו להתחרות האחת זו בזו על בסיס סכום משחק אפס - קיבלו אלמנט הפרופאגנדה ואלמנט המגדיר
השלילי (ex negativo) חשיבות מיוחדת במינה.

- על רקע פאתולוגי זה קיבל נושא 'היהודים' חשיבות-על. קברניטי השילטון בשתי הגרמניות הגיעו למסקנה האיזוטרית שבאם יוכלו יהודים לגור ולדור פעם נוספת בגן העדן הארי לשעבר יהיה זה מן הסתם תעודת כבוד ויושר עבורן, ו'הוכחה' לשפיותן.

- על רקע זה החלה גרמניה המערבית לקנות אהבה באמצעות הסכמי שילומים ושלל אמצעים אחרים, בעוד שתאומתה המזרחית והענייה נאלצה לפנות אל פסי האמונה האידאולוגית - ועל ידי כך לגולל שטיח אדום עבור מספר יהודים תמהוניים ממוצא גרמני אשר רצו 'לחזור' למכורתם השוויונית והאנטי פאשיסטית (אינני יודע אם לצחוק או לבכות), אך יותר מכל רצו נימולים יקרים אלו לקבל הכרה ברוחניותם ובמטעני חשיבתם האינטלקטואלית, וזאת מהסיבה הפשוטה שהללו לא קיבלו זאת באף מקום אחר, כגון פלסטינה, ישראל, ארה"ב וכ'...(מדינות לא מתורבתות דיין, כלשון אותם ייקים מזרח גרמנים).

- שטפן היים נימנה על זן חביב זה של אנשים שהרגישו 'רע' בגלותם, וחלמו על גן העדן הגרמני במהדורתו האיכרית-עמלית.

- שטפן היים קיבל לא רק שטיח אדום, אלא שורה שלמה של הטבות אשר היריעה תקצר מלפרטן, אך החשובה מכולם - האופציה לההיפך לליצן חצר יהודי, אשר לו מותר לומר כל דבר כהוכחה ניצחית לדמוקרטית העמלים.

- גרוע מכך. רוב כתביו והגיגיו פורסמו אך ורק ב...מערב גרמניה, כך שאנשי מזרח גרמניה כלל לא קראו והתעמקו בספרים ובהגיגים ממנה לדוגמא נהינת אתה ושאר קוראים אחרים. מוזר, הלוא כן? לא בעיניו של היים אשר סינגר בלהיטות על המישטר המזרח גרמני ועל בחירתו בו.

- במיסגרת התפרקותה הטוטאלית של מזרח גרמניה לקח מר היים טרמפ ארוך לתוך החיים הפוליטיים, ובמיסגרת זו הצטרף לממשיכת דרכה של המפלגה הקומוניסטית המזרח גרמנית (SED) בשמה החדש - PDS.

בברכה

א. מאן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים