בתשובה לטווידלדי, 11/07/12 22:03
מדינת משטרה. 599537
דו''ח ששון שנכתב על ידי משפטנית מגוף (שאמור להיות) בלתי תלוי פוליטי, דו''ח לוי נכתב על ידי משפטנים עצמאים ומזוהים פוליטית. כתב המינוי של דו''ח ששון היה לבדוק את הנושא, כתב המינוי של דו''ח לוי היה לנסח המלצות לפעולות לצורך הסדרת הנושא.

כמה מהעמדות בדו''ח לוי מנוגדות לעמדות שהיו מקובלות על כל ממשלות ישראל עד היום.
מדינת משטרה. 599538
אני לא נוהג לטרוח להתווכח עם איילים אלמוניים.
מדינת משטרה. 599541
באיזה "גוף (שאמור להיות) בלתי תלוי פוליטי" היתה ששון כשכתבה את חוות הדעת שלה?
מדינת משטרה. 599542
כשמונתה היא היתה בפרקליטות המדינה.
מדינת משטרה. 599607
לא נכון.
מדינת משטרה. 599665
דו''ח ששון היה דו''ח שבדק התנהלות על פי עובדות. דו''ח לוי היה אידאולוגיה במסווה של חוות דעת משפטית.
מדינת משטרה. 599674
מוזר, המשפט השני שלך הוא בדיוק מה שאמרו על דו"ח ששון.
כמו שכבר אמרתי פעם, הימין והשמאל נוטים להשתמש באותם מונחים בדיוק, רק כל אחד מחיל אותם על הצד השני.
מדינת משטרה. 599700
אל תזלזל בנוטים הללו. עיניהם לא טחו מראות הדמיון, אלא הם עומדים על ההבדלים החשובים המוכיחים שלא הרי זה כהרי זה. דו"ח לוי יוכיח? מה ללוי שהוא רק שופט בדימוס ולכן חוות דעתו היא מטעם הממנה, ולעו"ד ששון שהיתה בפרקליטות. אה, עו"ד ששון בעצם לא היתה בפרקליטות בעת שמונתה? אל יאוש: מה ללוי שהתבקש לנסח המלצות לפעולה, ולעו"ד ששון שרק בדקה את הנושא. אה, בעצם גם עו"ד ששון התבקשה לנסח המלצות לפעולה? חבל שאני לא אמורא מוצלח כאלמוני מלמעלה, ולכן אני צריך להמתין בקוצר רוח להבדל החשוב-עד-מאד הבא.
מדינת משטרה. 599730
שמעת על האיש שראה בפעם הראשונה ג'ירפה ואמר אין חיה כזאת? זה אדמונד לוי.
מדינת משטרה. 599744
כלומר, אתה שוב מסכים איתי ועם טווידלדי וחולק על האלמוני.
אל תען כסיל כאוולתו, פן תשוה לו גם אתה. 599762
מדינת משטרה. 599786
איך הגעת למסקנה כזאת? אדמונד לוי יכול לטעון שלמעגל יש 3 צלעות (וכמה איילים ימניים יתווכחו איתו ויגידו: לא נכון, ארבע), שהעישון מועיל לבריאות ושעכשיו קפוא והטמפרטורות מתחת לאפס והכל בחותם של חוות דעת משפטית מקצועית ומנומקת וכל מי שינסה להוכיח את ההיפך, יאמר לו שהוא לא אוביקטיבי וטוען את טענותיו על סמך דעותיו הפוליטיות.
מדינת משטרה. 599787
תסתכל למעלה. טווידלדי הסכים שחוות הדעת של לוי היא פוליטית. המחלוקת עם האלמוני היא בעניין חוות הדעת של ששון - לא לגבי נכונותה, אלא לגבי נסיבות יצירתה, ובפרט, האם הן דומות לאלה של לוי.
מדינת משטרה. 599791
(למעשה, משפט בינ''ל נוטה להיות מאוד פוליטי. הטענות של לוי ושות' הן טענות די רציניות, אבל ברור לחלוטין שרה''מ מן השמאל לא היה ממנה ועדה שתקבל מסקנות כאלו, כשם ששרון ה'ישן' לא היה ממנה את טליה ששון. מה שדו''ח לוי עושה הוא להחזיר את הדיון לשדה הפוליטי, אחרי שבעשור האחרון (לאחר שערפאת הרג את התקווה לשלום ודי הרבה ישראלים, ובכך השמיט מהציבור הישראלי את הסימפטיה לטיעוני 'נוותר למען השלום') העמדת הפנים כאילו מדובר בעניין משפטי טהור ונקי מפוליטיקה הפכה לשיטה היחידה שאפשר בעזרתה לטעון למען החרבת התנחלויות ונסיגה. כמו-כן, דו''ח ועדת לוי, כמו שממשלות ישראל נהגו לטעון עד לא הרבה שנים, אומר שיש לישראל תביעות לשטח וזכויות בו, ולא מקבל את התיזה של 'אתם פולשים וגנבים, תסתלקו וזהו'.
מדינת משטרה. 599788
אתה כבר הודית שמבחינתך קבלת טענות משפטיות צריכה להיות על פי המטרות הפוליטיות שהן משרתות, ובתנאי שאלה המטרות שלך. מה ידידיה אמר, ניתן לו להסביר.

(האירוני הוא, שועדת לוי בעיקר חוזרת לעמדה הקלאסית של ממשלות ישראל. רק מה, היא מפריעה לטענה שאנחנו גנבים חסרי זכויות פה, החביבה כל כך עליך).
242 599798
מה העמדה הקלאסית של ממשלות ישראל? כיצד זה מתיישב עם הטקסט של 242 שאותה כזכור קיבלה ממשלה הליכוד הלאומי שכללה גם את גח"ל בראשות בגין.

למשל, רות לפידות כתבה "כבר ראינו כי המשפט במבוא [להחלטה 242] האוסר לרכוש שטחים במלחמה מהווה רק חזרה על העיקרון שלפיו כיבוש צבאי, גם כאשר הוא חוקי משום שהוא נובע מפעולת הגנה עצמית, איננו מצדיק, כשלעצמו, סיפוח טריטוריה או רכישת זכות עליה".
242 599799
העמדה הישראלית אמרה 'משטחים' ולא 'מהשטחים'; העמדה הישראלית טענה לזכות על חלקים משטחים אלו; העמדה הישראלית סיפחה את מזרח ירושלים ורמה"ג; העמדה הישראלית שללה את הטענה שיו"ש הם שטחים כבושים, ולכן החילה בצורה סלקטיבית בלבד את אמנת ז'נבה (הרביעית, כמדומני, אני מתעצל כרגע לבדוק), וגם -עד ברק לפחות - עמדה על כך שירושלים תהיה מאוחדת, תוך שלילת הדרישה לנסיגה של 100%; והעמדה הישראלית היא מה שכתב מאיר שמגר בזמנו, לפיה לא היה שם "ריבון אשר גורש, וריבון זה היה ריבון חוקי".

זו הייתה העמדה הקלאסית - למעשה, עד לפני עשור בערך. גם כשהגיע הסכם אוסלו לא דיברו הממשלות (בדרך-כלל) במונחי 'אנחנו גזלנו את השטח ואין לנו זכות בו, חייבים להסתלק מכולו'.
242 599800
השאלה לא היתה לגבי היקף הנסיגה, ''מ..'' או ''מה...'' אלא על נשוא הנסיגה, קרי מעמד השטחים והגדרתם ככבושים.
242 599805
עניתי לזה: שמגר טען מפורשות שההחלה החלקית של אמנת ז'נבה נובעת מכך שהם לא כבושים, והיכולת של ישראל לטעון שחלק מהשטחים יישארו בידה בסוף המעשה, נובעת היישר מכך שהיא נהגה לטעון שיש לה זכויות פה, ולא שהיא רק כובשת שחייבת לפנות את כל השטח ולהחזירו לבעליהם החוקיים שאינם היא (אחרת אין מה לדבר על אחוזים וצרכי ביטחון: אתה גזלן? קודם צא).
242 599806
(אחרי ה'קודם צא' - אני לא מתכוון להחזקה *זמנית*, אלא לדרישה של ישראל שחלקים מהשטח הכבוש (אם ישראל הייתה טוענת שהוא כבוש) יישארו בידיה מסיבות ביטחון או אחרות).
242 599807
האם לא יוצא מכך שלפחות חלקים מהשטחים הם כבושים גם אליבא דישראל וגם עפ"י 242?
242 599810
לא.
242 599811
אם ממשלת ישראל חתומה על 242 המשתמשת בטרמינולוגית כיבוש ואם כתבת ש"שמגר טען מפורשות שההחלה החלקית של אמנת ז'נבה נובעת מכך שהם לא כבושים, והיכולת של ישראל לטעון שחלק מהשטחים יישארו בידה בסוף המעשה" הרי שהשטחים אותם ישראל לא תשאיר בידה (ולפי מה שממשלות וראשי ממשלה עשו ב20 שנה האחרונות מדובר על 20% עד 6% מהגדה) הינם שטחים כבושים, יהיה הפרוש של המושג אשר יהא (וציטטתי למעלה את לפידות).
242 599812
(סליחה, האחוזים הם השטחים אותם ישראל אולי תשאיר בידה).
242 599814
לא. גם סיני הייתה בעסק לעניין 242, וממשלות ישראל יכולות לטעון (ואף טענו זאת בעבר) שויתורים טריטוריאליים יהיו על שטחים שיש לנו זכות בהם, ולא על שטחים שאין לנו בהם זכות.
242 599816
לא זכורה לי ממשלה שטענה שבוויתור על סיני היא השלימה מכסת וויתוריה עפ"י 242 ושאר ההסכמים הנגזרים (אם כי ממשלות בגין ושרון ניסו להציב עובדות כאלה באופן משתמע). בכל מקרה, אף ממשלה לא חזרה בה מקבלת עקרונות 242 וכמעט כל ממשלה הצהירה (והיו שאף נקטו במעשים) על נכונות לנסיגה/יציאה בהיקף כזה או אחר מהגדה, שלא לדבר על נסיונות ההיתדברות עם סוריה.
242 599819
זכור לי גם זכור לי שמיר שטען שהאזורים הנ''ל לא כבושים, ובכל מקרה, כאמור, יש הבדל בין טענה שהשטחים הנ''ל כבושים מבחינה משפטית לבין טענה שעל חלק מן השטחים הנ''ל נוותר.
242 599820
אם אכן זה מה ששמיר טען, זה בכלל משהו אחר ולא דומה לטענה שבהחזרת סיני ישראל שיימה חובותיה, חוץ מהעובדה שטענות רוה"מ אין שקולות להחלטות הממשלה. אם אתה מצהיר וחותם הסכמים על פיהם תוותר על שטחים (כאמור 80% עד 90% ומשהו) הרי שאתה מצהיר שהשטחים הללו כבושים, ולו מן הבחינה שלפידות תיארה. אני חושב שבשלב הזה אשאיר לך את זכות המילה האחרונה.
242 599828
אם אתה מצהיר וחותם הסכמים על פיהם תוותר על שטחים ... הרי שאתה מצהיר שהשטחים הללו כבושים.

ממש לא נכון. מן ההצהרה על פיהם תהיה מוכן לוותר על שטחים, לא נגררת הצהרה כאילו החזקתם לעד איננה חוקית. למשל: ירדן וסעודיה חתמו על הסכם חילופי שטחים. מכך לא נובע שהשטח שנמסר לירדן ליד עקבה הוא "שטח כבוש". גרמניה הסכימה לגבול האודר-נייזה עם פולין. מכך לא נובע שדנציג הייתה "שטח כבוש". יש הרבה סיבות למסירת שטחים מעבר ל"צדק" (למשל: הפסת דעת הקהל במדינת אויב, השגת שלום, תשלום כספי או יתרון כלכלי אחר).
242 599829
גם מן ההצהרה שהשטחים כבושים לא עולה שהאחזקה בהם איננה חוקית, וציטתי את ליפדות למעלה. השאלה היא מעמדם של השטחים והאיסורים והחובות החלים על הכובש שמחזיק בהם.
242 599831
האם השטח שדרומית לעקבה היה "כבוש" בידי ערב הסעודית עד שנמסר לירדן? האם היה פסול משפטי בהמשך האחזקה לנצח נצחים של שטח זה בידי סעודיה?

לא ולא.

העובדה שמדינה מסכימה להיכנס למו"מ על שטחים, ואפילו העובדה שהיא מוסרת אותם, לא מוכיחה את מה שאתה מנסה להוכיח.
242 599833
מה הקשר? מדובר על האופן בו מוגדרים שטחי הגדה. ישראל מחויבת לטרמינולוגיה הכוללת את המושג "שטחים כבושים", ובנוסף נסוגה והראתה שהיא מוכנה לסגת ממרבית הגדה (והחילה את הריבונות על הרמה תוך מו"מ לירידה ממנה). השאלה לאור 242 היא כיצד ניתן לקבוע שאין כיבוש בעוד ישראל הרשמית חתומה על כך שהיא מכירה במצב של כיבוש, כשמשמעות המילה יכולה לנוע בין אחזקה מוצדקת עקב התגוננות לבין אחזקה לא מוצדקת עקב תוקפנות.
242 599840
אתה טענת שעצם נכונותה של ישראל לדון על שטחי הגדה, תוך הבטחה שתיסוג מחלקם, גוררת את העובדה שישראל מכירה בהיותה כוח כובש בכל השטח. זו כמובן טעות, ועל כן נזעקתי.

ע"פ טווידלדי, בקבלת 242, ישראל הכירה שהיא כובש בסיני (ובגולן?), ולא התייחסה לגדה. כך שאין כאן פרכה.

-----

הדיון הלגליסטי בדבר ה"כיבוש" הוא התחמקות מהעניין האמיתי - יכולתה (או אי יכולתה) של ישראל להחזיק בשליטתה מיליוני אזרחים ערבים ממועטי זכויות, אל מול יכולתה (או אי יכולתה) של ישראל לשרוד מבלי שליטה שכזו. נכנסתי אליו רק בגלל הטיעון הלקוי שלך.
242 599863
מהרבה בחינות יכול דיון לגאליסטי להתרחק מההגיון ואף לעוות אותו. אם השטחים היופעם בידי מדינת ישראל אך נכבשו ממנה-הכיבוש חזרה אולי לא היה הופך אותם לשטחים כבושים. ישראל כבשה את השטחים ב-‏67. היא לא שיחררה אותם כי רוב האוכלוסיה התייחסה לישראל כאל כובש. רק על פי שתי אמירות אלה השטחים הם כבושים. לדיון הלגאליסטי אין כאן שום משמעות. זו לא הדוגמא היחידה של היוות לגאליסטי. בדיני הקניין יש אבסורדים לא יותר קטנים.פסיקת בית המשפט האמריקי שתאגיד הוא כמו אישיות פרטית, אינה פחות אבסורדית.
242 599865
הפתיל הנכחי נולד מהדו"ח המשפטי של וועדת לוי ולכן הפן הליגליסטי במקומו. הטיעון/שאלה שלי אולי לקוייה בעינך אך בהחלט יש לה רגליים לאור טענת הדו"ח שאין כיבוש, דבר שלכאורה סותר את מחויבותה של ישראל ל 242 ומשתמע מנכונות ישראלית רשמית ליסוג מכל סיני והגולן (פה אמנם לא מעוגן עדיין בהסכמים חתומים אך בהחלט הכוונות הובעו בצורה ברורה ע"י כמה ממשלות) ומרבית הגדה. בנוסף, לא ברור לי על סמך מה נקבע ש 242 לא מתייחס לגדה. באופן כללי, אני מוצא שלדיון המשפט חשיבות עקרונית בהתווית מערכת רעיונית המשפיעות על התנהלות קונקרטית ועל תפיסת מציאות. כך ישנה מרחבה של טיעונים משפטיים, החל מטיעון הקושאן התנכי שיש לו נופך משפטי לעילא, עבור בהגדרה של אדמות מדינה וכלה בקניה ומכירת קרקעות.
242 599867
ושוב: נכונות (בעפ או בכתב) לנסיגה איננה הכרה בקיומו של כיבוש.

מדוע בעיניך השני "משתמע" מן הראשון?

על סמך מה אתה קובע ש242 כן מתייחס (בעיני ממשלת ישראל) על הגדה? ברור שהנוסח הצרפתי מייחס את ההחלטה גם לשטח ההפקר בלטרון ולחמת גדר. אבל ממשלת ישראל מעולם לא קיבלה את הנוסח הזה.
242 599869
כמדומני שהסכמי קמפ דייויד על נספח השלטון העצמי בגדה או הסכם אוסלו מתבססים על 242.
242 599928
ההסכמים שאתה מזכיר התייחסו לגדה ולרצועה גם יחד. הרוצה להתפלסף יוכל לטעון שישראל הכירה רק בעיר עזה ככבושה בידיה. את רפיח וגוש קטיף היא מסרה באופן חד-צדדי, בתור צ'ופר כדי לרצות את הערבים, אך ללא ויתור מוחלט וסופי על תביעותיה שם. ויתור כזה יגיע רק בחתימת הסכם שלום עם פלסטין.
242 599930
אם כך, לטעמי זו היתה תשובה חיובית לקושיה שלך באם 242 מתייחס לגדה.
242 599932
למה חיובית? לטענת ישראל, 242 מתייחסת לכל השטחים שנתפסו ב-‏67, ותובעת מישראל לסגת מחלקם. תביעה זו מומשה במלואה בנסיגה מן העיר עזה. שאר השטח - גוש קטיף, לטרון, ושאר הגדה - איננו "כבוש" בידי ישראל.
242 599933
מכיוון שכתבת "ע"פ טווידלדי, בקבלת 242, ישראל הכירה שהיא כובש בסיני (ובגולן?), ולא התייחסה לגדה" ואח"כ שאלת "על סמך מה אתה קובע ש242 כן מתייחס (בעיני ממשלת ישראל) על הגדה?" התגובה האחרונה שלך תמוהה, אבל אני חושב שמיציתי.
242 599935
טוב שהתעייפת מההתפלספות. הטיעון שלי עקבי: ע"פ ישראל, 242 אינו קובע שהיא כובשת ביהודה ושומרון. טיעונך שהקפיץ אותי, כאילו מו"מ על שטח כמוהו כהודאה בכיבושו, הוא שגוי. מיציתי גם אני.
242 600724
קרא לזה איך שתקרא. העובדה שאלוף בצה"ל הוא זה שקובע אם מיכללת אריאל תשודרג לאוניברסיטה (כמו שהוא זה שאחראי להחליט במגוון נירחב של נושאים אזרחיים בעליל) מהווה אינדיקציה די ברורה לסטטוס של השטחים.
181 600753
אין ספק שיהודה ושומרון מוחזקים בידי הצבא. למדינות יש כל מיני כללים משונים על תפקיד הצבא. במצריים, הצבא ממנה בפועל את שר הביטחון. בטורקיה, היתה לו סמכות להפיל ממשלה שנוקטת בצעדים בלתי-חוקתיים. בישראל, אלוף הפיקוד רשאי לעצור אדם למשך חצי שנה ללא משפט, או להכריז על קקטוס בתור אוניברסיטה. כל הדוגמאות האלה אינן מוכיחות שאיסטנבול או קהיר או נהריה הן שטח כבוש ע''פ המשפט הבינלאומי (אבל גם לא מפריכות זאת).
181 600756
אתה מיתמם אדוני. אתה יכול להביא גם את כפיפותם של המתנחלים לחוקי מדינת ישראל להיותם של השטחים לא בשלטון צבאי.
181 600758
אני לא מיתממת אלא מתפלספת. רב''י טען הפעם שהגדרת התפקיד של אלוף פיקוד מרכז מוכיחה שישראל מכירה שיו''ש הם שטח כבוש. וזו עוד טענה חסרת משקל בדיון המשפטי.
181 600760
מוכיחה זו טענה שלך, אני השתמשתי במלה אינדיקציה.
181 600765
''אינדיקציות'' יש לנו בשפע. למעשה, כמה מיליונים של אינדיקציות שחיות ביהודה ושומרון ללא זכויות אזרח בסיסיות למדי תחת מרות אלוף הפיקוד. האינדיקציה שנופפת בה עכשיו אומרת הרבה פחות. ההכרה באוניברסיטה היא צעד (קטן) לכיוון סיפוח השטח. לא אינדיקציה להיותו כבוש מידי מעצמה שכנה.
181 600769
אני שמח לראות שאנחנו מסכימים לגבי מעמדם של השטחים ושעבורך הקושי הוא רק קושי מילוני.
181 600771
אל תכניס לי שום דבר לפה, בבקשה. יש מקומות שבהם זה נחשב מעשה מגונה.

הקושי איננו מילוני, אלא משפטי, ואתה הוא זה שביקש להתפלסף על העניין המשפטי.
181 600757
אין קשר בין תפקיד הצבא בטורקיה רבתי אותו קובעת החוקה הטורקית שתחולתו שטחיה הריבוניים של טורקיה, לבין תפקיד הצבא כריבון הישראלי בשטחים שאינם שייכים לישראל שאותו קובע הדין הבינלאומי לו מחוייבת מדינת ישראל.
181 600759
אתה מביא את הטיעון המעגלי הזה ברצינות, או כבדיחה?

אגב, הצבא הטורקי כפוף לחוקה הטורקית גם כאשר הוא פועל בשמי סוריה, ולא רק בשטחיה הריבוניים של טורקיה.
181 600761
פעולה בשמי טורקיה איננה שווה לסמכות של ריבון בשטחים מחוץ לטורקיה.
181 600766
בהערת-האגב כתבתי ''שמי סוריה'' ואפילו התכוותי לכך.
242 600941
כשהזכרתי את שטח ההפקר בלטרון, לא ידעתי - לבושתי - שגם מודיעין היא התנחלות.

242 600953
גם אני הופתעתי. עד כמה שאני יודע, הגבול עבר כך שרק שכונת (פעם, ישוב) מכבים, במזרח מודיעין, נמצאת בשטח ההפקר. הידיעה בהארץ אכן מתיחסת לזה "מדובר ברצועה ברוחב של 1-3 ק"מ שלאחר סיום מלחמת 1948 נותרה כשטח שלא היה בשליטת אף צד בין גדר הגבול הישראלית לגדר הירדנית.". אבל לא ידוע לי על מפעלי ייצור שנמצאים במכבים. אולי יש כאן גם עירבוב בין מודיעין למודיעין עילית (שהיא אכן התנחלות, אם לא הגדולה שבהן).
מדינת משטרה. 599746
וכרגיל, בשביל שמאלנים הזויים, טליה ששון, יו"ר עמית של "המועצה הבינלאומית של הקרן החדשה לישראל", חברת מרצ ומועמדת לכנסת מטעמה, "בלתי תלויה פוליטית", בעוד שאדמונד לוי (שופט בעליון בדימוס), תחייה שפירא (שופטת מחוזית בדימוס) ואלן בייקר (מהמומחים המובילים בישראל בתחום המשפט הבינלאומי, לשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ, ממנסחי הסכמי אוסלו), ששניים מהם מעולם לא היו חברים באיזו שהיא מפלגה, והשלישי (לוי) היה פעיל פוליטי מקומי בעירו למשך 3 שנים לפני 40 שנה, שלושתם "מזוהים פוליטית".
כנראה שכיפה על הראש, מוצא מזרחי, או שם פרטי שמעורר אסוציאציות לגאולה כהן (על בייקר אין אפילו את זה) "מזהה פוליטית" יותר ממועמדות לכנסת מטעם מפלגת שמאל קיצוני, וסוכנת זרה (כהגדרתה במדינות נאורות) מטעם האיחוד האירופאי.
אה, כן, כמעט שכחתי - היא קיבלה את כתב המינוי *לאחר* פרישתה מהפרקליטות - כלומר גם היא היתה משפטנית עצמאית בזמן האמור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים