בתשובה לאחד מהפריפריה, 01/08/12 14:34
לבטל! 600585
יש על זה חומר בגרמנית, בחלקו מודפס, בחלקו אמין ורציני - בודאי אמין ורציני יותר מזה שבאינטרנט באנגלית, וככל שידיעתי משגת, לא מדובר בצמחונים, מכל מקום - בודאי לא בצמחונים "מקצועיים" המערבים את ההעדפות הקולינריות שלהם-עצמם בתחום המחקרי. אצל הגרמנים, ובשפה הגרמנית, וזה גם תלוי באזור ובסוג השיח - יש חשיבות רבה גם להגדרה ולפרשנות של המונח "צמחונות", אבל האמת היא שאין לי סבלנות להיכנס להסברים שכבר הסברתי במקומות אחרים.

זה מפליא אותי שוב ושוב מחדש שבקרב הישראלים, ובעיקר בקרב אנשי ימין אדוקים בימניותם - יש השותים בצמא את הפרופוגנדה הגבלסית ("פרופוגנדה גבלסית", לא כמטבע לשון. כוונתי היא באמת לזו מיסודם של יוזף גבלס ואנשיו) שנועדה, בזמנה, להציב את הפיהרר במעמד של אדם-אל. לעיתים קרובות אין הללו מודעים אפילו לכך שזהו המקור - ואני תוהה האם מישהו שהאמירה שלו מסתכמת ברין ברי וב"הם צמחונים בעצמם" - יש בכלל טעם להשקיע בו עיון מחודש, מחשבה וסיכום פרטים. ראיתי איך הגבת לנועה וכבר אז חשבתי שאתה בכלל לא בן-שיח שיש טעם להתייחס אליו.

כך שכניסתי לפתיל זה היא באמת טעות מצערת, סליחה. חזור אל הדשא ותחליט אם לשחק עליו, ללחוך אותו או סתם להגיש איזה קטע מוסיקלי נאה ובו "דעה מקובלת" (תגובה 599143), זו או אחרת, לגבי פרנסתה של האמא של השופט.

כל טוב.
לבטל! 600598
כלומר, אפילו לפי שיטתך, גבלס - ונאצים אחרים - ראו בצמחונות אידיאל נעלה שיש לשאוף אליו.
תני לי לנחש - גם את - כמו גבלס - צמחונית החושבת שמותר האדם מן הבהמה אין.
לבטל! 600599
צריך להיות טיפוס רקוב למדי כדי להחזיק בגדר מובן-מאליו שמגזירה שווה בין בני-אדם לבעלי-חיים אחרים נובע שיש לכבד בני-אדם כפי שמכבדים בהמות היום, ולא להפך: שיש לכבד בהמות כפי שמכבדים בני-אדם היום.

(ודיסקליימר שניתן ללא גאווה: אני לא צמחוני).
לבטל! 600600
זהו מדרון חלקלק, ועובדתית - הנאצים הידרדרו בו. גם רבים מהצמחונים מידרדרים בו היום (למשל בהתנגדותם לניסויים בבע''ח). צריך להיות טיפוס רקוב מאוד כדי להעדיף את רווחתם של בעלי חיים על פני תזונתם של בני אדם, במיוחד כשהמעדיף לא סבל מעודו מחרפת רעב. (בכלל זה איני כולל את אלו שבוחרים שלא לאכול בשר אך לא מנסים לכפות את דעתם על אחרים).
לבטל! 600604
* "עובדתית - הנאצים הידרדרו בו.". באמת? אז מסתבר שהתנועה הנאצית היא תנועה של צמחונים שלקחו את האידיאולוגיה שלהם רחוק מידי, וידה ידה ידה, אוושויץ.

* "למשל בהתנגדותם לניסויים בבע"ח" - היו באייל הררי דיונים בנושא, שכמדומני לא נחתמו עד היום. אם יש לך תובנות עמוקות ומכריעות בעניין - כפי שמשתמע מטון מדבריך - למה שלא תכתוב אותן שם, ותגאל את המסכנים מחשכת בורותם? בינתיים רק אציין שלפחות לניסויים בבע"ח לצרכים קוסמטיים יש תועלת מעט מפוקפקת במונחים של חיי-אדם, וארהיב לבקש את רשותך להתנגד להם מבלי להחשב למבשרה של תנועה נאצית חדשה.

* "...כדי להעדיף את רווחתם של בעלי חיים על פני תזונתם של בני אדם". מעולם לא נתקלתי באדם שזוהי העדפתו, ואני דווקא מכיר כמה פעילים באנונימוס ועוד לא מעט צמחונים וטבעוניים אקטיביסטיים פחות. אולי בחוג המכרים שלך מסתובבות טענות אחרות (ועל כך נאמר, "אמור לי מי חבריך" וגו'). לרוב, אם כבר נוגעים בנושא, הטענה הנשמעת היא הפוכה (הם אומרים שתעשיית הבשר היא גורם לבעיות רעב בעולם, ושבחקלאות אפשר להפיק - תמורת אותה השקעה של שטח, מים ואנרגיה - הרבה יותר מזון, הרבה יותר מזין. או משהו כזה).
לבטל! 600607
חבריך לא יכלו להסכים איתך יותר (ועל כך נאמר: אמור לי מי חבריך וגו' - מי שמתנגד לשחיטת בע"ח, סופו שיקצור אברים מאנשים).
משהו לצעירים ולעולים חדשים 600621
אני זוכר שלפעמים מגיעים הנה תלמידים צעירים או עולים חדשים. כיון שאיזה גורם עלול לבלבל אותם (בלי לפנות אליו אישית, בלי ניק ובלי להעליב, כי החלטתי להיות היום נחמד), אני טורח לציין דבר ש(כמעט?) כולם, כל הקוראים המבוגרים כאן, יודעים: את "ומותר האדם מן הבהמה אין" לא גבלס אמר, לא הנאצים, לא האיילה מהאופטלגין ולא איזה צמחונים. אמר את זה קהלת. קהלת פרק ג' פסוק י"ט:

"כִּי מִקְרֶה בְנֵי הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל וּמוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה אָיִן כִּי הַכֹּל הָבֶל:"
משהו לצעירים ולעולים חדשים 600633
קהלת גם אמר "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל. ג מַה-יִּתְרוֹן, לָאָדָם: בְּכָל-עֲמָלוֹ--שֶׁיַּעֲמֹל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. ד דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת. ה וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל-מְקוֹמוֹ--שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא, שָׁם. ו הוֹלֵךְ, אֶל-דָּרוֹם, וְסוֹבֵב, אֶל-צָפוֹן; סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ. ז כָּל-הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל-הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל-מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים--שָׁם הֵם שָׁבִים, לָלָכֶת. ח כָּל-הַדְּבָרִים יְגֵעִים, לֹא-יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר; לֹא-תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת, וְלֹא-תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ. ט מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. י יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה-זֶה, חָדָשׁ הוּא: כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים, אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ. יא אֵין זִכְרוֹן, לָרִאשֹׁנִים; וְגַם לָאַחֲרֹנִים שֶׁיִּהְיוּ, לֹא-יִהְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן--עִם שֶׁיִּהְיוּ, לָאַחֲרֹנָה.

ועל זה נאמר: עיניים להם ולא יראו אזניים.
משהו לצעירים ולעולים חדשים 600639
אתה לא תאמין, אבל כשאין מה לענות, הכי מכובד זה פשוט לשתוק.
משהו לצעירים ולעולים חדשים 600646
אז תתכבד ותשתוק

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים