בתשובה לעמית מנדלסון, 14/06/00 23:30
הוכחות לקיומו של דוד המלך 6013
אני לא כל כך חזק בארכיאולוגיה, והתעניינותי במקצוע זה צפויה להעלות רק חרס...
האמת היא שאינני יודע מה הסיכוי למצוא שרידים כאלה מהתקופה שלפני 3000 שנה. מה קורה בתרבויות אחרות? האם חוסר ממצאים מובהקים אינו בעיה נפוצה?
אשמח אם יש בין הקוראים מקצוען בנושא, שיוכל להאיר את עינינו.
בעצם, כשאני חושב על כך, אני מכיר ארכיאולוג אחד. אנסה לגרור אותו ל'האייל'.
הוכחות לקיומו של דוד המלך 6042
במצרים ובעיראק יש שרידים רבים וברורים (כולל תיעוד כתוב רב - כתב יתדות וכתב חרטומים).
אבל אצלנו ממצאים כתובים מימי בית ראשון הם מאד נדירים, ואלו שניתן לזהות בוודאות את התאריך מתחילים למעשה לאחר עידן אחאב מלך ישראל - מצבת מישע מלך מואב שנמצאה בדיבון במישורי מואב, ומצבת קברו של המלך עוזיהו (שלרוע המזל לא נמצאה באתרה המקורי אלא בכנסיית גת-שמנים ע''י ארכיאולוג לפני כמאה שנים).
אפילו כתובת השילוח לא מזכירה בכלל בימי איזה מלך חצבו את הנקבה. (מחבר ''התנ''ך האבוד'' חושב שהגירסה לפיה מדובר בחזקיהו אינה דווקא נכונה. מומלץ מאד לקרוא את הספר הזה ולבקר באתרים הרלוונטיים בירושלים ולהתרשם בעצמכם).
הוכחות לקיומו של דוד המלך 6054
תיקון: ראשית, מצבת עוזיה כתובה בארמית, ובכתב המרובע, מה שבהכרח אומר שהיא מאוחרת לימי עוזיה בהרבה, ונחקקה בימי בית שני. מה גם שתוכן הכתובת מעיד על קבורה משנית: "לכה התית טמי עוזיה מלך יהודה ולאלמפתח" - "לכאן הובאו עצמות עוזיה מלך יהודה ולא לפתוח".

שנית - בנוגע לנקבת השילוח - נדמה לי שהכתובת עצמה מעידה על עתיקות הנקבה.

גיא.
הוכחות לקיומו של דוד המלך 6059
תודה על התיקון.
באשר לכתובת השילוח, ציינתי שאין בה התייחסות לשאלה בימי איזה מלך היא נבנתה. אין ספק שהיא עתיקה אך דומני שמה שמעניין אותנו זה הוכחה שחזקיהו אכן בנה אותה.
שים לב שגם התנ"ך עצמו לא מציין במפורש נתון כזה - כתוב (דברי הימים ב' ל"ב 30)
"והוא יחזקיהו סתם את מוצא מימי גיחון העליון ויישרם למטה-מערבה לעיר דוד"
ופסוקים 2-4 מאותו הפרק:
"וירא יחזיהו כי-בא סנחריב ופניו למלחמה על-ירושלים:
ויוועץ עם-שריו וגיבוריו לסתום את-מימי העיינות אשר מחוץ לעיר ויעזרוהו: וייקבצו עם-רב ויסתמו את כל-המעיינות ואת הנחל השוטף בתוך-הארץ לאמור, למה יבואו מלכי אשור וימצאו מים רבים"
הפסוק היחיד שממש מרמז שהנקבה נבנתה בידי חזקיהו הוא במלכים ב' כ' 20
"ויתר דברי חזקיהו וכל-גבורתו ואשר עשה את-הבריכה ואת-התעלה ויבא את המים העירה הלוא-הם כתובים על-ספר דברי הימים למלכי יהודה".
לרוע המזל, הפסוקים מדברי הימים (אותם ציינתי לעיל) בפירוש אינם מהווים הוכחה שחזקיהו בנה את הנקבה. מכל מקום, זה כבר נושא שמקומו בדיון אחר...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים