בתשובה לערן בילינסקי, 11/03/02 17:28
הכי כדאי להיות קטנה? 60540
אני בספק אם פה זו המחלוקת התייחסתי ל*אוייב* בלבד- קיים כאן הגיון פשוט של "הקם להרגך השקם להרגו" במישור הלאומי.
הכי כדאי להיות קטנה? 60546
ממתי אותו הילד בן התשע הפך להיות "המישור הלאומי"? חוץ מזה, מה עניין הגיון לשאלות מוסר? האם אותם ילדים בני 9 מהווים סכנה קיומית למדינת ישראל? אולי בעולם הסיבתי שלך, לא שלי. בכל מקרה, זו סוגיה ערכית לעילא ולעילא. בכל מקרה, הטענה שלי (ואולי גם של אחרים) שיש בעיה עם התייחסות לילד בן 9 כ"אויב". הריגת ילדים זורקי אבנים, אפילו אם הם מהווים מגן אנושי למחבלים חמושים, נחשבת בעינינו, המוזרים, ל"אמצעי לא כשר". האם ההכרעה כאן היא אובייקטיבית? לא, היא ערכית וסובייקטיבית.
הכי כדאי להיות קטנה? 60554
1. אותו ילד בן 9 הוא מייצג תופעה כוללת וחלק ממלחמה לאומית לעילא.
2. תיקון: מוסר פשוט של הקם להורגך.

יפה, מכיוון שאני הכרעתי סובייקטיבית שאני מעדיף את קיומו הלאומי של עם ישראל על פני חייו של אותו ילד, שבמקרה גם מייצג את הדעה ההפוכה - הכרעה מוסרית - שכלי הסובייקטיבי הורה לי להרוג אותו.
היזהרו בבני פלסטינים 60556
אני מתקשה עדיין לראות את הקשר הסיבתי בין הילד בן התשע לקיומו של עמישראל. אבל לפחות הסכמנו שמדובר בסוגיה סובייקטיבית. גם זה משהו.
היזהרו בבני פלסטינים 60558
נסה לחשוב על מליון ילדים פלשתינים שמאחורי כל אחד מהם עומד מבוגר ויורה במליון חיילים.

מאז קנט כל (מה שחושבים) סובייקטיבי, לא הרווחת כלום.
היזהרו בבני פלסטינים 60559
בינתיים זה לא קורה. כשזה יקרה, תקרא לי. האימייל שלי מופיע פה, מתחת לשם.
היזהרו בבני פלסטינים 60562
זה לא קרה כי ירו בהם כשהם ניסו. זה בדיוק הסיפור בו פתחנו.
העתיד מי ישורנו? 60563
נדמה לי שאתה מנהל דיוני ''מה היה אילו'' עם אנשים אחרים. אני לא רואה צורך לפתוח באחד נוסף.
העתיד מי ישורנו? 60573
כשמחבלים יורים מאחורי ילדים, אולם התופעה עדיין לא מיצתה את הפוטנציאל ההרסני יהיה זה קטנוני לטעון שמדובר ב''מה היה אילו'' ולא ב''מה עושים רגע לפני שיהיה 'משהיה פעם'''
היזהרו בבני פלסטינים 60566
סתם סקרנות,
האם לירות בילד שאחריו מסתתר מחבל הוא לא בגדר "שפיכות דמים" שהיא אחת משלושת איסורי "ייהרג ובל יעבור"?
היזהרו בבני פלסטינים 60578
לא במלחמה. ולא כשאותו ילד הוא בעצמו מחבל.
היזהרו בבני פלסטינים 60584
לא הבנתי.
מדובר במצב שבו הילד אינו המחבל אחרת זאת אינה "שפיכות דמים". הוא יכול לשמוח אם תמות אבל זה אינו משנה לעניין ההלכתי.

1. האם במצב מלחמה איסורי ייהרג-ובל-יעבור מתבטלים?
2. האם אין צורך בהכרזה של גוף מוסמך הלכתית (סנהדרין) כדי להפעיל את הלכות המלחמה?
היזהרו בבני פלסטינים 60585
בסיטואציה אליה התייחסתי מדובר במצב בו הילד מחבל.

לעניין שאלות הטריוויה:
1. לא.
2. כן, לממשלת ישראל הסמכות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים