בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 29/10/12 22:47
זכות הצבעה מגיל 16 ? מוקדם מדי 605539
טוב, יש עם זה בעיות. אני לא באמת חושב שזה בכלל הגיוני עקבי להגדיר את ניהול המדינה כעניין של שיקול דעת טהור, חף מאינטרסים. אני לא מדבר אפילו על העובדה הדי-טריביאלית שאנשים כן יצביעו בסופו של דבר לפי אינטרס.

זה לוקח מהדמוקרטיה את כל התוקף המוסרי שלה והופך אותה לסתם התייעצות המונית. אם גילית שיש לך גוף אחר מלבד גוף האזרחים שמסוגל לקבל החלטות ביתר יעילות, למה להמשיך עם הפיאסקו הזה של בחירות? למה לא להפקיד את ההחלטה בידיהם של ועדת מומחים? אם כמה מאות מומחים יכולים להיות מושחתים ולדאוג לאינטרס האישי שלהם במקום לטובת הכלל, למה שכל שאר האזרחים בחברה לא יעשו את אותו הדבר?

למה לא לתת זכות בחירה רק למי שיש לו תואר ראשון? או שני? או שלישי? או שעבר את גיל חמישים וחמש וראה משהו בחיים? ואולי דווקא עדיף לקיים את הבחירות בארץ אחרת, כך שאוכלוסית דרום קוריאה תבחר עבורנו את הממשלה ואנחנו נבחר עבורם?

למה כל כך חשוב לתת זכות בחירה לנשים? יכול להיות שנשים רואות עוד כמה דברים שגברים לא, אבל האם זה מצדיק את כל ההפגנות ושביתות-הרעב של הסופרז'יסטיות? האם המטרה של הענקת זכות בחירה לשחורים בארה"ב היתה פשוט לגוון את נקודות המבט של הבוחרים ולהגיע להחלטות טובה יותר? למה אנחנו נותנים זכות הצבעה לערבים-ישראלים אבל לא לפלסטינים? הם הרי לא פחות מיודעים מאיתנו. מה בכלל משמעות הביטוי "no taxation without representation" במלחמת העצמאות האמריקאית מנקודת מבט כזו? למה בכלל מתייחסים להצבעה כאל זכות ולא כאל סינג'ור? למה אנשים בכלל טורחים להצביע, אם לא בשביל האינטרס שלהם? רק מתוך רצון לתרום?

בקיצור, לא עובד לי.
זכות הצבעה מגיל 16 ? מוקדם מדי 605745
כמו שעלה בדיון בינתיים, יש בבחירות היבט של שקלול ערכים, שאני מקבל שהוא יותר חשוב משקלול חוכמה (ושונה משקלול אינטרסים). בכל אופן, אני חושב שלא נכון להתייחס לבחירות כניסיון להגשים אידיאל אחד ספציפי או מטרה אחת מבין השלוש האלו - היא משרתת, בקירובים מסוימים, את שלושתן, וגם את המטרה שהאלמוני ציין בצדק, להיות שוט לפוליטיקאים, ואולי עוד מטרות ואידיאלים. אני חושב שכדי להצדיק את ההצעה שלך לא מספיק להראות שהיא משפרת את הקירוב לאחד האידיאלים, צריך לטעון שהיא מועילה לתפקוד המדינה, או לפחות לא מזיקה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים