בתשובה לדב אנשלוביץ, 10/03/02 8:39
הסכמי אוסלו 61269
שלום דב,

אוסלו נכשל, אני מסכים. למה? ישראל דיברה כל הזמן על "וויתורים כואבים" אך איננה מוכנה לקראתם. "והמתנחלים ניהלו את המדינה, ויתן ה' את עם ישראל בידי הפלסטינים ארבעים שנה". רד מהאולימפוס, הפלסטינים לא צריכים לנשק את נעליך על כל פירור שאתה מואיל להשליך לכיוונם.

אנחנו לא בעיצומה של שואה חלקית. זוהי מלחמה רבת נפגעים בשני הצדדים. השואה המוחלטת תהיה בפעולות צבאיות נגד אוכלוסיה אזרחית, רק משום שאין נכונות לתת לאוכלוסיה הזאת את זכות ההגדרה העצמית הטבעית של כל בני האדם. זה יהפוך לרצח המוני (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...) ולהשחתת צלם האדם של הפלסטינים ושלנו כאחד. אנחנו משחקים בקקי על עקרונות מטופשים. קשה לי למצוא דרך אחרת להמחיש עד כמה אנחנו פתאטיים.
הסכמי אוסלו 61302
ההצעות שהוצעו ע"י ברק שריד ובילין בקמפ דויד, ובטאבה אחר כך, לא היו "פרורים", ובכל זאת הפלשתינים דחו אותן.
כידוע לכולנו הפלשתינים לא הסכימו ב 48 לגבולות החלוקה, ולהערכתי לא יסכימו להם גם היום אם יובא הדבר למבחן ממשי.
כפי שאמר ערפאת בכמה הזדמנויות ללא חזרה של הפליטים לבתיהם לא ישרור שלום.
מה בעיניך ויתור כואב ? האם אתה מוכן לתת לפלשתינים יותר ממה שהוצא להם ב 47 והם דחו ?
המאמר ב "הארץ" ששלחת אותי אליו הוא מאמר שטנה חסר ערך, ואין בו שום עובדות שמאירות את המצב באור שונה.

ובלי קשר לדברים, אלא שפשוט אני שומע כרגע ברדיו ידיעה שמתאימה להערכות קודמות שלי, הודיע פאואל ש"לארצות הברית אין תכנית לתקוף את עיראק ואיראן, אך העולם צריך להיות מודאג מהנעשה שם." מלחמת אמריקה בטרור הסתיימה. היא תתחדש כאשר הטרור יכה בה שוב, ואני מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי מהרבה בחינות.
נ.ב 61304
כשדברתי על "שואה חלקית", התכוונתי למצב בו מתפוצצים אזרחנו בלב ערנו, וכמובן היה זה על דרך ההגזמה. (בפראות קישינב עליהן כתב ביאליק את "על השחיטה", נרצחו 49 איש. אצלנו נרצחים תוך ימים ספורים יותר מהמספר הזה. האם עלי לרחם על המתאבדים, הקורבנות "מהצד השני" ?)
אבל הכוונה בדבריי הייתה במיוחד לחלקו השני של המשפט. אתה קורא לסרב לשרת בצה"ל. אם לא יהיה צה"ל איש לא יגן עלינו, במיוחד לא אמריקה ואירופה, ומצב של "שואה מלאה", יהיה ריאלי לגמרי.
סירוב 63394
אני קורא לסרב לשרת בצבא הכיבוש. ביום שצה''ל יחזור להיות צבא הגנה לישראל אהיה בכל מקום שיידרש ממני ובכל תפקיד.
הסכמי אוסלו 61306
אם בהארץ עסקינן, כדאי לך להעיף מבט ב http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... . אומנם אין כאן עובדות חדשות, אך יש כאן הצגה סבירה של תחושת רוב העם, שנכון לפשרות כואבות, גם על מה שהוא מאמין "ששייך" לנו, ובתמורה זכה בהכרזת מלחמת חורמה על עצם קיומו, מלחמה שמוסווית בסיסמאות "הנכונות".

לנוחות הקוראים, להלן תחילתו של המאמר, בתקווה שאין כאן הפרה בוטה מדי של זכויות היוצרים:

לילה בירושלים
מאת ארי שביט

כאשר אני מתבונן בצוותים המיומנים שוטפים את הדם עולה בדעתי שאולי השם הנכון למלחמה הזאת הוא שם מגושם וישן: מלחמת חיי היהודים. בעקבות הפיגוע בקפה מומנט צריך שם. צריך שלמלחמה הזו יהיה שם. מי שאינו יודע לתת למלחמתו שם לא יכול להילחם אותה. מי שאינו יודע לתת למלחמתו שם לא יכול לנצח בה. הוא יפסיד. ימות אם יפסיד.

אפשר אינתיפאדת אל אקצה. אבל זה השם הפלשתיני, לא הישראלי. וכבר מזמן העניין אינו אל אקצה. אינו רק אל אקצה. גם אינתיפאדה אין כאן. לא הפגנות המונים, לא מרי עממי, לא יידוי אבנים. כך שמי שאומר אינתיפאדה משקר. מכבס מלים.

אפשר מלחמת סוף הכיבוש. מלחמת הפלשתינאים לסיום הכיבוש. אבל המלחמה הזאת פרצה מיד אחרי שלפלשתינאים הוצע סוף הכיבוש. בהחליפה את אהוד ברק באריאל שרון המלחמה הזו עצמה דווקא הנציחה את הכיבוש. ובחלקה הגדול המלחמה הזו מתנהלת מחוץ לתחומי הכיבוש. היא אינה מבחינה כלל בין ישראלים של כיבוש לבין ישראלים של מחוץ לכיבוש. כך שמי שאומר מלחמת סוף הכיבוש משקר. מכבס מלים.

אפשר מלחמת שלום ההתנחלויות. מלחמת אריאל שרון להנצחת ההתנחלויות. אבל המלחמה הזו פרצה מיד אחרי שישראל הסכימה לפרק כמאה התנחלויות. המלחמה הזו פרצה מיד אחרי שהפלשתינאים הסכימו לכאורה להשלים עם קיומן של ההתנחלויות הנותרות. באף אחד מהמצעים האידיאולוגיים שלהם הפלשתינאים אינם מציבים את ההתנחלויות כתנאי מספיק לסיום המלחמה הזאת ולכינון שלום. באף אחת מקריאות הקרב שלהם הם אינם מציבים את יעד פירוק ההתנחלויות כיעד אחרון. כך שמי שאומר שהמלחמה הזו היא מלחמת שלום ההתנחלויות משקר. מכבס מלים.

כך שכאשר אני נשען על גדר האבן שמנגד, כאשר אני מתבונן בצוותים המיומנים עד מאוד שוטפים את הדם מהכביש, עולה בדעתי שאולי השם הנכון למלחמה הזאת הוא שם מגושם וישן: מלחמת חיי היהודים. או אולי גרסה מעט מעודכנת יותר: מלחמת ההזדמנות האחרונה של היהודים. שהרי האדם-לא-אדם הזה שנשלח לכאן בידי תנועת שחרור לאומית שאיננה תנועת שחרור לאומית, לא ביקש להרוג את יושבי הדלפק של מומנט כדי לנקום את השפלת המחסומים. הגולדשטיין הפלשתינאי הזה שנשלח לכאן בידי הדוצ'ה הפלשתינאי ההוא כדי לנעוץ אומים ומסמרים בנערות של מומנט לא עשה זאת כדי להעניק לעצמו חירות. הוא עשה זאת מתוך אקסטזה של שנאה דתית שאין למצוא כמוה בכל העולם כולו. הוא עשה זאת מתוך עווית של פולחן אדמה ופולחן דם ופולחן מוות. הוא עשה זאת מתוך התקף של קנאות פשיסטית שאינה יודעת מה הוא ערכו של יחיד. והוא עשה זאת לא כדי לאשר אותם אלא כדי לשלול אותנו. לא כדי לשחרר אותם אלא כדי לבטל אותנו. להניס אותנו מכאן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים