בתשובה לאישקש, 14/10/13 14:33
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623754
אני יודע במה כבוד הרב עסק, מתיאורים בתקשורת, וממידע בדיון הזה.
הייתי שמח לשמוע על מקרים בהם הוא כתב ופירש דברים ברמת ''הרוח'' בשביל לשפוט בעצמי.

לגבי שאלות מוסריות ופתרונן בביולוגיה - אני מסכים.

מפריעים לי המקומות בתנך בהם המצוות והציווים מפסיקים להיות רוחניים, וגם היישום שלהם מפסיק להיות רוחני.
אל תאכל גדי בחלב אימו - הופך לאיסור ''פשוט'' של אסור לאכול בשר וחלב.
אני משוכנע בכל נימי נפשי, שהמשמעות המקורית הייתה רחוקה מאד מהאיסור שזה תורגם אליו.

מצוות נטילת ידים - הופך לטקס של מילוי כלי במים, ושפיכת המים על הידים (גם אם לפני שנייה שטפנו את הידים בסבון)
המשמעות המקורית הייתה (אני מניח) לשמור על הגיינה בסיסית - ההפיכה של זה לטקס ''עיוור'', היא המפריעה לי.

גם במקרה של הנשים העגונות - אני רוצה להאמין ש''כוונת המשורר'' המקראי הייתה לקבוע אמות מוסר, ולא לקיים את החוק כאילו הוא יותר חשוב מהאנשים שעליהם הוא אמור לחול.
כשכבוד הרב התחיל להתפלפל ולהתפתל בשביל לפתור את הבעייה, ''מבלי לשנות את החוק'' - אז הוא לא באמת פותר אותה (לדעתי החילונית והממש לא קובעת)

ואני בטוח שיש עוד מקרים רבים עד מאד.
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623759
העניין שלך (שאני לחלוטין מבין אבל לא מסכים) הוא שאתה מפרש "מצוות" כטקסים שמטרתם תועלתנית בלבד ,זה כי אתה לא אדם דתי,לאדם דתי יש עולם שלם של הקשרים רוחניים (וזה בלי לדבר על קבלה וכו').

אתה מבין דברים כפשוטם זה כלכך פשוט וגדי בחלב אמו=לא לאכול גדי בחלב של אמו*-איך כל העם היהודי לאורך אלפי שנים,בקהילות מנותקות,בפינות נידחות של העולם-כולם הבינו משהו אחר? אף אחד לא הבין את המובן מאילו?

כתוב "מלתם את עורלת לבבכם"-ראית מישהו מוציא לב וחותך? אך כולם הבינו שמדובר באיבר אחר לגמרי ממה שכתוב?

*שזאת גישה קראית דא"ג וממש לא יהודית. היהדות היא התורה שבע"פ
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623763
איזה קהילות נידחות ומנותקות? רמב"ם ניהל קשר מיכתבים רצוף עם קהילות תימן (חצי שנה בין שאלה לתשובה). נידחי קוצ'ין הגיעו לשם מקהילת בבל.
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623774
1.הייתה יהדות שנה שנתיים גם לפני הרמב"ם
2.הם ידעו את המצוות גם לפני שהוא כתב להם
3.היו קהילות סגורות של יהודים במזרח אירופה ש"הבינו" בדיוק מה שבתימן הבינו
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623769
מצוות כטקס שמטרתו תועלתנית בלבד - אנחנו יכולים להתווכח על התועלת שיוצאת מהטקס (רוחנית או גשמית), אבל אתה לא יכול להגיד שלטקס אין תועלת.
עכשיו נשאלת השאלה האם התועלת שמצווה מפיקה, ניתנת להפקה "אך ורק" על ידי ציות למצווה כלשונה - או שאפשר להפיק את אותה התועלת בדרכים אחרות?
איך שאני רואה/חווה את זה - ברוב המקרים שאני נתקלתי בהם, הטקס חשוב יותר מהמשמעות שלו וחייבים למלא את הטקס בקפדנות.

לגבי גדי בחלב אימו - לא טענתי או אמרתי שזה מובן מאליו (וגם שים לב שלא אמרתי שהפירוש הוא "אל תאכל גדי בחלב של הגדייה שילדה אותו").
טענתי שלדעתי הפרשנות של "אל תאכל בשר וחלב" היא פרשנות "פשוטה ומקלה" - ושאני מתקשה להאמין שזאת באמת הייתה המהות המקורית של המצווה.

אם כבר אתה מייחס לברית המילה, ומצטט את הפסוק - "מלתם את עורלת לבבכם" - למה זה דווקא למול את הבן שלך?
למה לא נותנים לבוגרים למול את עצמם?
המצווה היא של המל או של הנימול?
האם זה לא יותר מוסרי/רוחני, להגיע למצב הנפשי שבו אתה מוכן לזה אתה תעשה את המעשה לעצמך?
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623779
מצוות כטקס שמטרתו תועלתנית בלבד - אנחנו יכולים להתווכח על התועלת שיוצאת מהטקס (רוחנית או גשמית), אבל אתה לא יכול להגיד שלטקס אין תועלת.
התכוונתי תועלת מוחשית
איפה טענתי שלמצוות אין תועלת?

עכשיו נשאלת השאלה האם התועלת שמצווה מפיקה, ניתנת להפקה "אך ורק" על ידי ציות למצווה כלשונה - או שאפשר להפיק את אותה התועלת בדרכים אחרות?
אם אתה מגיע לרמת הבנה של המצוות לשרשיהם ולדרך קביעות הלכות-בבקשה ,ברור שאתה יכול.

איך שאני רואה/חווה את זה - ברוב המקרים שאני נתקלתי בהם, הטקס חשוב יותר מהמשמעות שלו וחייבים למלא את הטקס בקפדנות.
מה שיש בלב האדם ,זה בלבו בלבד-אתה תקיים את הטקס בכוונה מלאה למשמעות הרוחנית שלו.

טענתי שלדעתי הפרשנות של "אל תאכל בשר וחלב" היא פרשנות "פשוטה ומקלה" - ושאני מתקשה להאמין שזאת באמת הייתה המהות המקורית של המצווה
אז או העולם היהודי לאורך ההסטוריה כולו מסרב להבין דבר כ"כ פשוט או שיש במצווה צדדים ועומקים שע"מ לרדת לעומקם צריך ללמוד.

אם כבר אתה מייחס לברית המילה, ומצטט את הפסוק - "מלתם את עורלת לבבכם" - למה זה דווקא למול את הבן שלך?
אתה שואל שאלות טובות וחשובות .למה באמת?
אתה הראשון בעם היהודי (שטיפש הוא לא) ששואל זאת? אתה יכול להניח שלא.
שוב איך כולם בכל מקום לאורך אלפי שנים הבינו לא רק בצורה מסובכת יותר ,לפעמים גם בלי הקשר הגיוני על פניו -בדיוק אותו דבר,איך?
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623785
מצוות כטקס שמטרתו תועלתנית בלבד - שאלת: איפה טענתי שלמצוות אין תועלת?
הבנתי את זה מדבריך, טעיתי ואנחנו מסכימים.

<מוגדש אם אתה מגיע לרמת הבנה של המצוות לשרשיהם ולדרך קביעות הלכות-בבקשה ,ברור שאתה יכול>
אחלה. מהחשיפה שלי לדת, קיבלתי את הרושם שלא מלמדים בשביל להביא את הלומדים לרמת הבנה של המצוות לשרשיהם, אלא מלמדים לעשות את המצוות.

פרשנות חלב ובשר
הניסוח שלי:
העולם היהודי החליט שקל יותר לפתור את המצווה על דרך הפשט וזה בטח יותר קל מאשר למצוא את הצדדים והעומקים במצווה.
לראייה אני יכול להציג מערך כשרות שמגלגל המון כסף בשנה.
ובוא נעזוב את הדוגמא הספציפית - אני מדבר על הכלל: "קל יותר ללמד את ההמונים, תעשו X,Y,Z בעיוורון מאשר ללמד אותם "למה" או ללמד אותם לחשוב" - ואני חושב שזה תעודת עניות לדת שהיא בחרה/בוחרת בפתרון הקל הזה.

וזה גם עונה לשאלתך "איך כולם בכל מקום הבינו בדיוק אותו דבר" (ניסוח מקוצר)
כי הדת לא מלמדת לחשוב, אלא מלמדת לעשות "כמו תוכי".
אז ברור שכל הפלגים ותתי הפלגים שיצאו מהדת הזאת יתנהגו בצורה דומה מאד, ויפרשו את אותם הדברים באותה הצורה.

אבל! אתה בטח תשאל, אז איך יש פלגים?
הפלגים הם שינויים קטנים/גדולים על אותה המנגינה.

מצפייה בהתנהגות העוסקים בדת, אני מקבל את הרושם שתפקידה של הדת היא לחנך את המאמינים להאמין, לא להבין (ובטח לא לשאול שאלות).
וזה מה שיש לעתונאי הטוב (כנראה) בארץ להגיד 623790
1.מצוות כטקס ..
זאת גישה חרדית מאוד מסויימת (אם כי נפוצה)

2.העולם היהודי החליט ..
כן,אבל איך כולם החליטו בדיוק,אבל בדיוק אותו דבר?
מערך כשרות שמגלגל מליונים זה עניין של כמה עשרות שנים

3.קל יותר ללמד את ההמונים, תעשו X,Y,Z בעיוורון מאשר ללמד אותם "למה" או ללמד אותם לחשוב
טעות חמורה! מלמדים ועוד איך,לא בכל הזרמים ולא בכל המקומות

4.כי הדת לא מלמדת לחשוב, אלא מלמדת לעשות "כמו תוכי".
טעות כפולה ומכופלת. מה אתה חושב שגמרא זה בדיוק? עובדה שיש מחדשי הלכות

5.אז ברור שכל הפלגים ותתי הפלגים...
כן?! דווקא בפרשנות היותר מורכבת ומסובכת? הייתי רוצה לראות אותך מנסה לשכנע קהילה יהודית שעורלת לב זה באיזור הפין.
למה הלבוש כן השתנה בין קהילה לקהילה? איך כולם ידעו שלהדליק נר נחשב עבירה?

6.אני לא שואל,אני יודע
כולם מחויבים לשולחן ערוך

מצפיה שלי בלביאה בגן חיות -לביאה זאת חיה שישנה 23 שעות ביממה,אוכלת רק זוגלובק, ולא זזה ביותר 000.1 קמש לשעה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים