כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624251
תומר פרסיקו מגיב לשיחה שפורסמה ב"הארץ" בין יורופסקי ליובל נח הררי:

ציטוט: "הגישה האנטי־הומניסטית הזאת לא רק שאינה רואה בחיי אדם ערך בפני עצמו, אלא אינה רואה בחיים בכלל ערך, אלא מודדת אותם רק על פי מידת הסבל או ההנאה שהם מפיקים. מדובר בצד האפל של אותה רגישות מוסרית מוגברת לסבל המתעצמת בזמננו. זו הופכת, בהתפרקותם של אידיאלים מקיפים ‏(שלא לדבר על ערכים מסורתיים‏), למדד היחיד שנחשב בר תוקף. בעולם שבו הרדיפה אחרי “חוויות” ועונג הפכה לסיבה היחידה המניעה אותנו לפעולה ‏(למה נוסעים להודו? למה עושים סמים? למה רואים סרט? למה מחליפים עבודה? “בשביל החוויה”‏), גרימת סבל הופכת להיות הסיבה היחידה להימנעות מפעולה".
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624259
הקדמת אותי, בדיוק התכוונתי לקשר לכתבה הרהוטה הזאת.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624260
נטפוק: זה מאמר.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624262
"עולם מוסרי המצומצם אך ורק למשוואות של סבל והנאה הוא עולם מוסרי רדוד, שאינו מסוגל לתפוס תמונה מורכבת בה השלם גדול מסכום חלקיו ‏(כמו שקורה, למשל, בחברה האנושית‏). למעשה, עולם כזה אינו יכול בסופו של דבר גם לנמק מדוע רע מוסרית לגרום לסבל. נכון שסבל זה “לא נעים”, אבל תרבויות לא מעטות מחזיקות שהלא־נעים הוא חיובי מבחינה אתית ‏(עיינו ערך סגפנות‏)."
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624264
אותי הסגפנות פחות עניינה. הוא הציף את העובדה שבני אדם פעמים רבות מוצאים משמעות בסבל שלהם. זה לא אומר שהם בהכרח מחפשים סבל, אבל יש (לא רק בתרבות הפרוטסטנטית) אתוס אנושי כולל ש"המאמץ משתלם". ולעתים המאמץ כרוך בסבל או שהסבל מובנה לתוכו נתון. זה אמור במנגנונים חברתיים רבים: מסעות ממושכים לארצות לא מוכרות, טקסי חניכה מסוכנים, אימונים צבאיים, לילה לבן לפני בחינה חשובה, עבודה רבת שנים כשוליה של אמן (היום קוראים לזה בניית מסלול קריירה מלמטה למעלה), וכולי וכולי. במסגרת זאת, מי שמעניין אותו אך ורק אם סבלת במסע הכומתה שלך או בשנותיך הראשונות כמחזיק העפרונות של ג'יוטו, מפספס את העיקר.

מכאן כמובן אין לגזור שסבלו של צד ג' (אנושי) לא כל כך נורא כי הוא במילא ימצא בו משמעות. וכמובן, זה תקף רק לבני אדם, כי חיות אינן יכולות למצוא משמעות בסבלן, אין להן את המנגנון הזה - הפרה הכואבת שנותקה מהעגל שלה לא תכתוב על זה שיר ותשלח לכתב עת. אבל פרסיקו צודק בכך, שהתמקדות רק בשאלה "זה נעים לי?" או "זה לא נעים לי?" מפספסת פעמים רבות את העיקר. ומה שעושים הטבעונים זה לשאול את זה. זו שאלה טובה בתור כלל אצבע אינטואיטיבי הקורא לחזור להתבוננות פשוטה במצב בע"ח, אבל זה בסיס תיאורטי מאוד רעוע לבניית השקפת חיים כוללת.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624266
אה כן, בדוגמאות שכחתי מקרים כמו יצירות אמנות שנולדו בעקבות סבל, אסון או תנאי מחייה קשים (נגיד, מכלול יצירתה של פרידה קאלו).

ושוב, זה לא אומר שיש להאדיר את הסבל או לחפש אותו, אבל מן הסתם אנחנו זקוקים למנה מדודה של (התגברות על קושי) כדי להמשיך הלאה ולשגשג נפשית.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624272
ראוי להזכיר גם שמקור התפתחותם של הבלוז והג'אז הוא העבדות האפרו-אמריקאית, מה שכמובן לא מצדיק אותה.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624273
פרסיקו מדבר על פרות, אם מגיעים לרמות כאלה של האנשה של משמעות הסבל בחיי הפרות, מן הראוי להשאיר להן להחליט בעצמן על כמות הסבל שהן רוצות.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624279
לא הבנתי. מי הגיע? לאיזה רמות?
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624280
גארי הגיע לרמות כאלה
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624286
חלזון המחמד של בובספוג?
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624289
לא הבנתי מה המסקנה מכך.
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624301
לטובת קוראי חו"ל: http://tomerpersico.com/2013/10/23/harari_yourofsky_...
כמו שסבלנו שם לא נהנינו שנים 624410
הוא חד!
[עומד ומוחא כפיים]

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים