בתשובה לדב אנשלוביץ, 01/05/14 13:38
על סוסים ועל פופים 632041
לא עליהן דיברתי אלא על מפעילי תג מחיר.
על סוסים ועל פופים 632096
ראי איך מטפלת המשטרה בחקירת השחתת הרכוש והגרפיטי באום אל פאחם. היה צילום של מכונית שכמותה מסתובבות בארץ המון. והמשטרה החכמה מצאה בדיוק את המכונית מיצהר. יצהר + מכונית = חשד כבד. נעצרו בעלי המכונית, ועכשיו לא נותנים להם לראות עורך דין וחוקרים אותם "עד שיודו". הדפוס קבוע והשיטה קבועה. רק משמיעת הפרטים האלה אני כמעט משוכנע לגמרי שאין שום קשר בין העצורים ובין המעשה‏1, ואלה ישוחררו תוך זמן קצר.
אין למשטרה שום מושג מי עשה את המעשה. אבל לך יש. את גם יודעת מי המפעילים, ולאיזה מפלגה הם קשורים. הרשי לי לפקפק.

1 לדעתי, וכבר אמרתי זאת, המשטרה הייתה צריכה להתחיל בחיפושים לא ביצהר אלא באום אל פחם וכפרי הסביבה.
על סוסים ועל פופים 632237
שר הביטחון יעלון התראיין היום ברדיו, ונשאל מדוע לא מצליחים המשטרה והשב"כ לשים יד על אנשי "תג מחיר". תשובתו הייתה שהסיבה היא שמדובר ב"אגוז קשה". והוא מסביר: האנשים האלה מתודרכים, והם יודעים איך להתנהג בחקירה, ולכן למרות שיודעים שאלו העבריינים לא ניתן להרשיעם.
דבריו אלה מאד תמוהים. אם יודעים שאלה הם לשם מה דרושה חקירתם ? יש כאן היסחפות במודל הפיענוח הנהוג, זה שרוב האנשים מאמינים בו, וכך גם החוק שמסתמך על "מלכת הראיות" פועל כמעט תמיד רק לפיו.
וכך קורות פרשיות כפרשת רצח החייל אולג שייחט שבה נתפסו "הרוצחים", "הודו" והורשעו, למרות שטענו במשפט שההודאה הוצאה מהם בכח. אחר כך ניתפסו במקרה הרוצחים האמיתיים, ורק אז שוחררו ה"מודים".
הם היו "אגוזים קלים", אך האם זה עזר לפענוח האמת ?
וזה רק מקרה אחד מרבים בארץ, ומתוך עשרות שדווח עליהם בפרוייקט ה"חפות" בארצות הברית אותו מציג פרופ' סנג'רו רבות.
זדורוב הורשע באותו בית משפט בנצרת ברצח, גם כן על סמך "הודאה". האם באמת אפשר להיות משוכנעים שהוא הרוצח ?
אני חושב שראוי שמשטרת ישראל תעשה בדק בית בכל שיטת החקירות, ותעבוד קשה ותתאמץ במקום לשכנע חשודים באשמתם.
למרות כל זה, לעניין חשודי יצהר, העובדה שנתפרסמה לפיה ישנן בארץ רק מספר עשרות בודד של מכוניות מהדגם שצולם, מפחיתה קצת מבטחוני, שלא מדובר באשמים האמיתיים, אך בכל מקרה ראוי לחפש ראיות אמיתיות ולעזוב את ה"חקירה" ללא נוכחות עורך דין. בדרך הזאת לא תתגלה האמת.
על סוסים ועל פופים 632239
אם אלו היו פלסטינאים שעושים את המעשים בבתי כנסת, כבר מזמן היו תופסים אותם. אני מקווה שהפלסטינאים יתפסו אותם.
על סוסים ועל פופים 632244
בתי כנסת הושחתו לא אחת ולא שתיים מבלי שנתפסו המשחיתים.
על סוסים ועל פופים 632251
ישראל חסון הסביר היום שהסיבה לזה שלא תופסים את האשמים היא משפטית. מודיעינית השב''כ יודע מי הם אבל אין מספיק ראיות משפטיות. לכן השב''כ והמשטרה (וכן שרי הביטחון וביטחון פנים) רוצים להכריז על פורעי תג מחיר כטרוריסטים. כך אפשר יהיה להשתמש נגדם במעצרים מנהליים ולעקוף את העובדה שהם שומרים על זכות השתיקה בחקירות. רק הכרזה שאלו פעולות טרור, אמר חסון, תאפשר לפעול נגד התופעה שהיא מסוכנת למדינה יותר מהטרור החמאסי והג'יהדיסטי (שוב, אלו הם דבריו).
על סוסים ועל פופים 632254
חסון אומר מה שאומר בוגי יעלון, ואותן תמיהות שמצאתי אצל השני מצויות גם אצל הראשון.
הרצון לחקוק חוק שייאפשר להכניס לכלא ללא משפט וללא הוכחות אנשים בגלל שהם חשודים בניקוב צמיגים וחילול מקומות קדושים הוא בלתי דמוקרטי בעליל.
מעצרים מינהליים בתנאים שבהם לא רוצים לחשוף משתפי פעולה סמויים, שהיו נהוגים כדי למנוע מעשי רצח, אף הם לא בדיוק דמוקרטיים, אבל בכל זאת מחוייבי המציאות והחלופה הטובה מבין רעות ממנה.
לא זה המצב בעניין שלפנינו, לא מבחינת חומרת העברה ולא מבחינת ההמנעות מחשיפת מקורות.
על סוסים ועל פופים 632255
אני מסכים איתך. שים לב רק שאותם אמצעים מופעלים כיום כבר נגד ערבים בשטחים.
על סוסים ועל פופים 632262
אם יש היום מעצרים מנהליים כנגד ערבים בשטחים בגלל חשש שינקבו צמיגי מכוניות של יהודים או שיכתבו כתובות נאצה על קירות בתי כנסת או שישחיתו דגלי ישראל (דבר שקרה לאחרונה) אני בראש המגנים.
על סוסים ועל פופים 632256
ומה דעתך שלך על מבוקשם של יעלון אהרונוביץ' וחסון?
על סוסים ועל פופים 632261
חסון אמר שצריך לנקוט בצעדים קיצוניים דמוקרטית על מנת להילחם בטרור תג מחיר. אני אומר שתתכבד המשטרה ויתכבד השב''כ לפתור פשעים פליליים בכלים העומדים לראשותם. אירן איננה שואה, תג מחיר איננו גרוע מטרור ג'יהדיסטי, ומלים אינן סימנים מוסכמים להעברת מידע.
על סוסים ועל פופים 632264
לחלוטין לא ברור לי.
אם השב"כ (חושב שהוא) יודע מי מבצע1 את הפעולות המנוגדות לחוק, מה מונע מהשב"כ לעקוב אחר אותם חשודים (מה חשודים? השב"כ כאמור יודע שזה הם, אשמים!!!) בכל האמצעים, אנושיים וטכנולוגיים, העומדים לרשותו, ולתפוס אותם "על חם" בעת ביצוע העבירה? במקרה כזה לא תועיל להם השמירה על זכות השתיקה בחקירות.
בקיצור - למישהו אין אינטרס (או שיש אינטרס שלא) לתפוס את מבצעי פעולות אלו.

_____
לא ביצע בעבר, מבצע, בהווה מתמשך.
על סוסים ועל פופים 632252
אם אתה רומז לכך שהמשטרה והרשויות בכוונה לא מחפשות את אנשי תג מחיר משום שהן תומכות באופן סמוי במעשים האלה, בעיני אתה שייך לחבורה אליה משתייך גם קרי, חבורת האנטישמים המודרנים. מדובר בעלילת דמם מודרנית. היהדות והישראליות, מסתבר, אינן מהוות חיסון כנגד נגע האנטישמיות.
על סוסים ועל פופים 632263
אני עצמי קצת נבהלתי מתוכן תגובתי, ולכן אני מוחק את המילה ''מסתבר'' כי יש בה הנחה שההתנייה ''אם'' שבתגובה נכונה, ואני מקווה שלא.
על סוסים ועל פופים 634762
את המופרעים היהודים שרצחו את הנער הערבי כבר תפשו. את אנשי חמס שרצחו שלשה נערים יהודים, שעליהם אמר הניה שמעשם מבורך עדיין לא. איך זה ? הקונספט שלך שגוי ?
על סוסים ועל פופים 635250
אמרתי "המופרעים" אבל לא תיארתי לעצמי שהמופרע הראשי חולה נפש ממש. . . ולא "מתנחל".
על סוסים ועל פופים 635320
הוא אכן מתנחל, בלי מרכאות. לגבי מחלתו - נראה שהוא באמת לוקה בנפשו. אבל היו כמה וכמה אנשים שסייעו לו. זה ודאי מציב סימן שאלה לגבי המניעים (אם לא שלו, אז שלהם).
בקיצור, לי זה נשמע קו הגנה ולא יותר.
על סוסים ועל פופים 635328
כשכתבתי את התגובה באמת חשבתי שלא מדובר באדם שגר בהתנחלות כי משום מה זכרתי איזו ידיעה בתחילה שהחשודים שנתפסו היו מאזור אחר. אבל למרות הטעות הזאת איני מוצא מקום לתקן את הניסוח. ''מתנחל'' במירכאות זה מושג שמצביע על דפוס פעולה אלים בשל מקום מגורים, וכאן רואים שמדובר בעניינים פסיכיאטריים שאינם קשורים במקום מגורים. את בתו הוא בוודאי לא ביקש לרצוח בגלל שהוא גר בהתנחלות, וכבר שמענו על רוצחי ילדיהם, ועד כמה שזכור לי איש מהם לא היה מתנחל.
על סוסים ועל פופים 635331
כאמור, העובדה שהרצח היה כנראה מאורגן, ובוצע בהשתתפות פעילה של עוד כמה אנשים, לא מוסברת במחלת הנפש שלו.
על סוסים ועל פופים 635335
לחולי נפש יש לעיתים כריזמה שמאפשרת להם להשפיע ולשכנע אנשים שפויים לדברים מטורפים (ע''ע שבתאי צבי).
על סוסים ועל פופים 635364
ההתאספות ההדרגתית של רשת חסידים מסביב לאדם כריזמטי המציג משנה סדורה, שונה מעט מהתארגנות מעשית אד-הוק לצורך רצח אדם (וגם אם שכנע אותם, באיזו עילה זה היה? אידיאולוגית או אחרת?).
על סוסים ועל פופים 635392
לי לפחות לא ידוע מה היה אופן ההתארגנות, כמה זמן היא נמשכה, האם היתה שם שטיפת מוח, עד כמה הם היו מודעים לתוכניות החולניות שלו וכד'.
על סוסים ועל פופים 635397
אדם המנסה לפגוע (לרצוח?) בביתו בת החודש, לא נשמע שפוי יותר או פחות מאדם החוטף נער אקראי ושורף אותו חי. כך שאני לחלוטין לא מקבל את הלוגיקה הרואה בהתרחשות האירוע הראשון קו הגנה סביר לאירוע השני. לפי אותה לוגיקה, עצם ההודאה באשמה פותרת מעונש על רצח - כי, נו, אף אדם "שפוי" לא ירצח בנסיבות האלה.

יתכן, תיאורטית לחלוטין, שהוא היה תחת התקף פסיכוזה חמור בעת ביצוע המעשה, ואין לביצועו שום קשר למבנה האישיות ותפיסת עולמו הרגילים. במקרה זה הגנת אי-שפיות הייתה מתקבלת על דעתי. אבל ההיסטוריה שלו, אם כבר, מחלישה את תקפותה של ההגנה הזו. ההתארגנות וגיוס השותפים למעשה מאיינים אותה כולל בעיני.

אין ספק שצריך לחכות לפרסום ממצאי החקירה, ואולי יחשפו פרטים שיהפכו את כל התמונה המצטיירת כאן. זו תהיה הפתעה גדולה עבורי.

(כל הכתוב לעיל משקף את האינטואציה המוסרית שלי, ולא ההערכה משפטית. אין לי מושג מה הפורמליסטיקה המשפטית של הגנת אי-שפיות, ומה סיכויי ההצלחה של קו ההגנה הזה).
על סוסים ועל פופים 635399
"אדם המנסה לפגוע (לרצוח?) בביתו בת החודש, לא נשמע שפוי יותר או פחות מאדם החוטף נער אקראי ושורף אותו חי." - למקרה שני יכול להיות מניע מובהק, לאומני. מה המניע של המקרה הראשון ? ואם זה מצטרף לאישפוז במוסד פסיכיאטרי, והודאה של החשוד במעשה בטרם הוא נתפס, כלומר תחינה לעזרה ?
על סוסים ועל פופים 635380
(עיין גם על אישקש)
על סוסים ועל פופים 635342
מלבד המופרע הקשה, בערך בן 30 ואם אני זוכר בעל מכולת, היו עוד שני שותפים לרצח. אחד מהם נער בן 16, השלישי גילו לא ידוע. היו עוד שלושה מכרים של השלושה שבמקרה הגרוע ידעו על המקרה רק בדיעבד זמן קצר לפני שנעצרו , או בכלל לא ידעו כלום על הרצח.

אם העובדות הללו נכונות, לא מדובר בהתארגנות של גוף ימני אלא התארגנות של שלושה חמומי מוח.

ועכשיו על קשר בין מופרעות לאידאולוגיה. אנשים חמומי מוח ומופרעים עשויים לתת לגיטימציה למופרעות שלהם על ידי אידאולוגיה (ימנית, או שמאלית , או אנרכיסטית). קשה להם להשלים עם העובדה שיש פגם חמור באישיות שלהם, האידאולוגיה מאפשרת להם לשקר לעצמם.

בארצנו אין השמאלנות מתאימה כלגיטימציה למופרעות אלימה, בארצות אחרות כן.
על סוסים ועל פופים 635365
נו, ואם הם חמומי מוח וגילם לא ידוע, זה פשע חמור פחות?

אני יודעת שלא שמת לב, אבל טענתי היתה פחות "זה בהכרח גוף ימני" ויותר "זה לא היה בהכרח אטרף רגעי של חולה נפש".
על סוסים ועל פופים 635379
כן, כן, נו, הבעיה שמקשה על הבנת דבריו של אמ היא בניסוח. בניסוח ברור יותר, כוונת הדברים היא: "רוצחים ימנים הם מכולתניקים שמאלנים".
על סוסים ועל פופים 635401
לא דיברתי על חומרת הפשע אלא על טענתך על כך שטיעון הטירוף (או איך שיכנו זאת) היא רק טענה של הגנה משפטית.

השתמע מדבריך כאילו הפשע הוא ממקור אידאולוגי ימני; לעומת זאת, אני טוען שהאידאולוגיה אינה המקור למעשה, האידאולוגיה היא אלא רק כיסוי ולגיטימציה (כאשר המניע האמיתי הוא הפרעה נפשית).

טענתי היא על סמך הפרטים החלקיים שדלפו (היו שלושה, אחד מופרע קשה מוכר , שני נער בן 16 ולכן בעל שיפוט לקוי, על השלישי לא יודע כלום ). מדברים אחרים של המשטרה מצטיירת התארגנות אד הוק, לא היו קשורים בגוף ימני מסודר שעוסק בטירור באיזושהיא רמה.

לא נראה לי שיש איזשהו גוף ימני מסודר קטן או גדול שמתכנן מעשי טירור ורצח. מעשה הטירור הזה הוא מעשה יחידים מופרעים, עד כמה שידוע כרגע.

אשר לטענת הההפרעה ומתן לגיטימציה להפרעה. אני חוזר על נקודה כי אולי לא הובנתי בנקודה זו. בארץ קל להשתמש ב"טיעון ימני" בתור לגיטימציה להפרעה נפשית. באותה מידה בארץ אחרת תימצא למופרע לגיטימציה מסוג אחר (אנטי קולוניאליזם, אנטי קומוניזם, קנאות דתית, אנטישמיות, וכדומה).
על סוסים ועל פופים 635416
כפי שמוכיח מקרה זה, בארץ דווקא משתמשים ב''הפרעה נפשית'' כדי לכסות על טיעון ימני.
ואני לא חושבת שהתארגנות אד-הוק מטעמים אידיאולוגיים (להבדיל מתא מחתרתי מסודר) נותנת הנחה בהתייחסות לרצח.

בכל מקרה, בינתיים שנינו לא יודעים על החשודים יותר מהפרטים המעטים שפורסמו.
על סוסים ועל פופים 635588
אז לגבי המניעים המוצהרים:
ציטוט: "זה בשביל שלהבת פס, זה בשביל שלושת החטופים".
על סוסים ועל פופים 635709
''אין מביאין ראיה מן השוטים'' - בבלי, נידה פרק ג.
על סוסים ועל פופים 635723
איך אתה לא מתבייש לגור בבבלי ולהטיף לנו משם? (שם, שם).
על סוסים ועל פופים 635725
זה טבח ? תבואי אצלנו תראי מה זה טבח.

הייתי צריך לצטט מהירושלמי...
על סוסים ועל פופים 645644
סרטון על הפרשה בערוץ 10 הזכיר לי אותה. למען הדיוק הנאשם הבוגר אכן גר בישוב אדם ליד ירושלים מעבר לקו הירוק. אך לא מדובר בישוב אידיאולוגי של גוש אמונים אלא בישוב שרוב תושביו חילונים, ושאנשיו בחרו להתיישב שם ממניעים תועלתיים (לא שאני פוסל מניעים כאלה). שני הרוצחים האחרים הם נערים מירושלים ובית שמש ששייכים למשפחות חרדיות, ללא קשר להתיישבות הציונית דתית.
לכן אני חוזר לדעתי שהקישור שאת עושה בין מעשה הרצח ל"מתנחלים" הוא קישור לא ראוי.
על סוסים ועל פופים 634789
רגע, שאני אבין -
כשאתה אומר "אני מקווה שהפלסטינאים יתפסו אותם", האם אתה רומז לכך שאתה מקווה שההמון יוציא את הוונדליסטים להורג ללא משפט?
זה חמור מאוד בעיני.
על סוסים ועל פופים 634995
כבר תפסו אותם פעם ומסרו אותם לצבא. אם יהרגו אותם-זהו הסיכון שהם לוקחים. כשהצבא שלנו הורג פלסטינאים שאינם מסכנים אותו, זה עם משפט?
"זהו הסיכון שהם לוקחים"(?!!) 635012
איציק, עד היום חיבבתי אותך למרות חילוקי הדיעות ביננו. עכשיו כבר לא. אתה טיפוס מלא שנאה שמסוגל להצדיק גם רצח אכזרי כשזה תואם את הדיעות הגזעניות שלך. בדרכך, גם אתה מלבה את הסכסוך ותורם למוות וסבל של יהודים ופלסטינאים.

ואם במקרה עוד אתה עוד משלה את עצמך שאתה לא צבוע, שאל את עצמך איך היית מגיב לידיעה היפוטטית על לינץ קטלני בערבים אחרי פיגוע (אמיתי, לא גראפיטי ופנצ'רים).
על סוסים ועל פופים 632485
רעש התופים והמצילתיים שליווה את מעצר הזוג מתוקי מיצהר בעלי מכונית הסוזוקי בלנו הלבנה, התחלף בקול דממה דקה. גם אני כמעט שכחתי את העניין, אבל בכל זאת נזכרתי והלכתי לחפש ברשת מה הן ההתפתחויות.
לא מצאתי את המשך הסיפור בערוצי הרשת העיקריים אלא רק בערוצי הימין ערוץ 7 ו ynet .
כפי שציפיתי אכן האישה שוחררה לאחר מספר שעות (זה כן דווח מיד בהתחלה) והאיש שוחרר לאחר מספר ימים ע"פ החלטת שופטת בית משפט שלום שלא מצאה ראיות מספיקות להמשך המעצר. לא הוגש ערעור למחוזי על ההחלטה הזאת למרות שהיה איום לעשות זאת.
על חקירת המשטרה את האישה אפשר לומר שהיא ראויה לכינוי "טרור" הרבה יותר מאשר מעשים של ניקוב צמיגים וקשקושים על קירות.
תיקון 632486
כמובן לא ynet . התכוונתי ל news1.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים