בתשובה לגילית, 29/03/02 13:30
אז מה נסגר עם האינטואיציה? 63303
האינטואיציה שלך אומרת לך שצריך לחקור את הגדרת החיים או לא? כבר אבדתי את הקשר שלה לדיון...

הרי ברור שיש המון דילמות העומדות בדרך האנושות אשר תלויות (לכאורה) בהגדרה של החיים. הוה אומר, צריך להתאפס על הגדרת החיים לפני שהטכנולוגיה קופצת ונושכת אותנו בטוסיק. בינתיים, השפה היחידה שלפחות כולם מסכימים עליה היא שפת המדע - אז שגם את זה נזרוק לפח ונחזור לריב בצורה "אינטואיטיבית"??
אז מה נסגר עם האינטואיציה? 63322
האינוטאיציה שלי אומרת, שכדי לפתור את הדילמות שאתה מדבר עליהן ישנה הגדרה מספקת, הברורה לכל בר דעת אף אם לא נוסחה בכתב וזו לא צריכה להיות בעיה גדולה מדי לנסח אותה. לפתור בעיות כמו השתלת איברים והמתת חסד לא מצריך התפלפלות של חי-דומם ודומם-חי. ההקבלה של אדם שהוא צמח לדומם, למשל, היא התחכמות נבזית שאינה במקומה.המשפט הישראלי והעולמי מכריע בסוגיות הללו מדי שנה ושנה, וההתקדמות הטכנלוגית, מאידך, לא צריכה להתעסק בדילמות לא-לה. אתה רוצה להמציא רובוט? לך על זה. אל תהיה פילוסוף הקובע שכולנו עשויים מפח. שום אדם עם טיפת שכל בקדקדו לא יתייחס למכונת קפה כאל "חיה", אף על פי שדיון זה הוכיח סופית שהיא חיה הרבה יותר מהאמבה והסנדלית.
מה, לא ראית AI? 63329
אז יש לך את כל התשובות לכל הדילמות האנושיות. סחטיין!
אם תואילי רק להעלות את האינטואיציה שלך לאיזה שרת ציבורי שכולנו נוכל להוריד... זה יהיה נחמד מאוד.

אני לעומת זאת, לא מצליח לראות מה כל כך טריויאלי בסוגיות כמו הפלות, איברים, הנדסה גנטית וכו'. גם אם את חושבת שיש לך תשובה, הבעיה היא איך לגרום לכולם להסכים עליה. כמו שכתבתי קודם, לדעתי ההגדרה של החיים היא חמקמקה מדי והיא לא התשובה לבעיות הנ"ל. השיקולים בניסוח החוקים צריכים להיות פרקטיים ולחשוב על טובת החברה ללא קשר לרעיונות (notions) המצחיקים של החברה כיום לגבי מוסר ומשמעות החיים וכדומה. ברגע שמסכימים להיפטר מהאידיאות האלה (חיים, נפש, מוסר ,צדק) ובוחרים לשקול כל מקרה לגופו לפי מידת הסיכון/תרומה לחברה הסוגיות הופכות להיות יותר פתירות. אני לא נגד חוקי יסוד באשר הם, הבעיה היא שעקרונות המוסר (ובכלל תפיסת העולם) של רוב בני האדם כיום, יסודה מלפני אלפי שנים.
מה, לא ראית AI? 63331
אני חושב שכבר שאלו אותך על השם, ובכל זאת, מדוע שלא "תעלה כיתה" ולפחות תעבור לכינוי קצר יותר?
תרדו כבר מהGUID 63334
זה כל הרעיון. אני משתמש בכינוי הזה במשך תקופה מסויימת ואני רוצה לראות אם אני מצליח לדוג את עצמי בגוגל ודומיו.
בינתיים לא.
חשוב שהוא יהיה ייחודי מאוד. האורך לא משאיר מקום לשם פרטי.

חוץ מזה, האורך קובע. (או שמא זה העובי?)
מישהו מוכן להסביר 63408
מהו לכל הרוחות GUID, ומה הרעיון אשר עומד מאחוריו?
מישהו מוכן להסביר 63416
ומה תעשי כאשר... 63362
ומה תעשי כאשר מכונת קפה ורובוט מפח יתחילו לבקש ממך זכויות אזרח בסיסיות ? :-)
אז מה נסגר עם האינטואיציה? 63324
האם אתה יכול לתת דוגמא לדילמה העומדת בדרך האנושות אשר תלויה בהגדרה של החיים? או שמא אתה דווקא מסכים (כמוני) עם ה"לכאורה" שהוספת בסוגריים (ואז, מה אתה רוצה מגילית)?

קיסם חדש למדורת הדיון, שנהיה כאן (הקיסם) רלוונטי באופן בוער: אני חושב ש"חיים" הוא דו משמעי.

חיים(1): חי לעומת מת. חיים(2): חי לעומת דומם. יש, כמובן, קשר בין השניים, ואין זה מקרה שזו אותה מילה. בפרט, מי שאינו חי(2) בוודאי אינו יכול להיות חי(1). אבל ההיפך אפשרי, אולי: נמר מת. הוא בוודאי לא חי(1), אבל יש מקום לטענה שהוא חי(2). שהרי נמר מת הוא עדיין נמר (אם לא, אז הוא לא *נמר* מת). ונמר הוא הרי בעל חיים, ולכן חי(2).

אפשר להתווכח רבות על המהלך הזה ועל טענת הדו-משמעות, ואני לא רוצה במיוחד להגן עליה. אבל אני חושב שקל יותר לטפל לחוד בשני המובנים הללו של "חיים", ואני לא רואה מקום להתאמץ ולתת הגדרה מאוחדת (כפי שעושה המאמר).

וכאן אני חוזר לתחילת המלבן, ולדיון איתך: אני מניח שיהיה לך קל יותר למצוא דילמות אנושיות הנוגעות לחיים(1). אבל נראה שבמובן הזה גם קל יותר לטפל (להגדיר). ואם לחדד עוד יותר, נראה שהדילמות האנושיות שיהיה לך עוד יותר קל למצוא הם אלו שעוסקות בחיים לעומת מוות של בני אדם. ואפשר בוודאי לספר סיפור מד"ב שיראה לנו דילמה הכרוכה בהכרעה בדבר האם אדם מסוים, או "אדם" מסויים, הוא חי או לא חי (מת?). אבל האם נרצה להכריע בדילמה זו עפ"י שיקולים הדומים לאלו שבמאמר? למה? למה שההכרעה האם אדם הוא חי או לא תהיה קשורה לשאלה האם וירוס הוא חי או לא? מדוע שנחשוב שיש קשר בין רמת מורכבות לסוגיה המוסרית שעל הפרק?

ובעיקר, מה לכל זה ולמדע?
אז מה נסגר עם האינטואיציה? 63332
ירדן כתב: "למה שההכרעה האם אדם הוא חי או מת תהיה קשורה לשאלה האם וירוס הוא חי או לא?"
כי אם כבר לשאול את השאלה הלא נכונה אז כבר לתת תשובה לא נכונה.

שוב, אין טעם בלמצוא הגדרה מדוייקת לחיים כמו שאין הגיון בהסתמכות על אינטואיציה אנושית (מה שזה לא יהיה).
הרבה יותר יעיל לחקור כל מקרה לגופו ולהחליט החלטות בלי בלי להרגיש שאנחנו צריכים לתת דין וחשבון לאיזה מישהו/משהו למעלה.

הנה דוגמאת חייזרים לתיבול הדיון:
נגיד שמחר נוחתים בחיפה זן פליט של חייזרים שעולמם הושמד ע"י מטיאור והם רוצים לחיות בינינו. נניח שזהו בכלל זן רובוטי תוצר סיביליזציה מתקדמת מאוד - משהו שמעולם לא נתקלנו בו. (אה, וגם נניח שהם יודעים עברית).
אז איך נחליט איך מתייחסים אליהם? נעשה להם בדיקת דם? מבחן טורינג? חדר סיני? שאלון 300?
כל המבחנים האלה לא יעזרו לנו אם נמשיך לשאול את השאלות הלא נכונות. זה לא משנה אם הם חיים או מהונדסים או אינטיליגנטים וכן הלאה. מה שמשנה הוא היתרון מול החסרון שבשילוב שלהם לחברה שלנו. את זה נצטרך לשקול. (בדיוק נזכרתי ב V...)
בכל אופן, זו הכוונה שלי. ההגדרות שלנו לחיים הן מופשטות מדי ואנחנו מנסים לענות בעזרתן על יותר מדי שאלות. צריך לזכור שאין משמעות גבוהה לחיים ושמה שאנחנו מנסים לעשות פה זה פשוט לחיות כמה שיותר עם כמה שפחות כאב ראש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים