בתשובה לרון בן-יעקב, 03/07/14 14:00
נקמת הרבי 634613
חזון הנירוונה של עולם השכלים הטהורים שאתה מתאר הוא נחלת הרמב''מיסטים שהם חלק משפיע אמנם, אך שולי במספרו בהגות היהודית. רוב התפישות אינן רואות כל רע ברגש, ותפישות חסידיות רבות אפילו מעלות אותו על נס.
נקמת הרבי 634616
אינני יודע עד כמה שולי חלקם, ובאייל התפרסם דיון 1089 שנגע בנושא הזה.

מכל מקום, אין זה מעלה או מוריד אם רואים ברגש רע או נס אלא מה הפער בין ההטפה למעשה.
נקמת הרבי 634617
אני סבור שבעיני מטיפים כאלה אין פער בין ההטפה שלהם למעשה; מבחינתם, הפער קיים בעיניך מפני שאינך מבין את השקפתם לאשורה ואתה מנסה להגביל אותם למה שבעיניך השקפתם אמורה להיות. אני משער שגם האינקוויזיטור הגדול טורקמדה האמין שהוא עושה את המעשה הטוב והראוי, ושאין סתירה בין העינויים שהוא מורה עליהם לבין תורתו של ישו. במקרה של הרב הזה, למשל, הוא מן הסתם יסביר לך שתיקון העולם מתבצע על ידי ביעור הרע לא פחות מאשר על ידי עשיית הטוב, ושהנקמה היא חלק מן הביעור הזה.
נקמת הרבי 634619
אכן כן. ולכן דעתם על מעשיהם איננה מעלה או מורידה (בעצם כן מורידה ומחמירה). מה שכן, שהסברים שלהם כפי שכתבת הם בדיוק מה שסאד כתב על דרכי הרוע הפרוורטיים של כוהני הקודש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים