בתשובה לקוף הביגועים האוריינטלי, 20/08/14 7:44
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639298
וגם אשתו ובתו לא צוחקות.
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639588
האם התנקשות כזאת (המביאה למספר רב של נפגעים) היא מוסרית?
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639589
סליחה על הניטפוק, אבל אני מבין שאצלך 2 נחשב מספר רב?
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639593
למען הדיוק נהרגו שלושה לא מעורבים.
מתי אתה היית מונע את הפגיעה בטרוריסט, האם זה היה ששיעור הבלתי מעורבים היה מעל 10 או יותר/פחות?
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639598
השלישי היה ארכי טרוריסט בדרג בינוני, לא?
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639600
זכור לי ששמעתי שאשתו ובנו הצעיר נהרגו ביחד עם עוד נער צעיר, אין לי שמץ אם האחרון היה טרוריסט.
עכשיו תורך לענות על השאלה שלי
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639603
כמובן שהשאלה אם זה מוסרי לא יכולה להיות מנותקת מהקונטקסט, התועלת והמחירים שמסביב‏1. זה קצת כמו לשאול אם אלף דולר זה יקר. זה יקר אם אתה מקבל המבורגר, וזול אם אתה מקבל למבורגיני.
כנ"ל לגבי השאלה שלך - אם אתה יורה סתם והורג אישה וילד, או רק אחד מהם, זה נורא ואיום ולא צריך פה מספרים גדולים. אבל אם אתה משיג בירי מטרה חשובה שתגרום, למשל, לקיצור הלחימה ולמניעת אלפי הרוגים משני הצדדים, אז כנראה שגם עשרה הרוגים זה מחיר שיכול להיות שניתן לשקול אותו, בסיטואציה מסוימת.

צריך גם לזכור שלא תמיד אתה יודע מראש בדיוק כמה חפים מפשע יהרגו, ובנוסף, חשוב כאן גם הענין שהצד השני לא משאיר לך הרבה ברירות ומעודד אותך ככל יכולתו להרוג חפים מפשע. כדוגמה נגדית - במלחמת יום כיפורים הסכנה למדינה היתה גדולה הרבה יותר, למשל בגולן מול הסורים, אבל זה לא הצדיק ירי על אזרחים סורים בלתי מעורבים כלל וכלל, מאחר ושם נלחמו שני צבאות ואף אחד מהם לא הסתתר מאחורי אזרחים.

1 וכבר כתבתי פה יותר מפעם אחת שמוסר הוא תמיד יחסי, אף פעם לא אבסולוטי.
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639607
למען האמת, די שכנעת אותי. שאפו.
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 640664
אז אתה סובל מעשים לא מוסרים של קבוצת אנשים אחרת כמו למשל טרוריסטים? הרי מוסר הוא יחסי ואין טוב ורע?
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 640666
אני חושב שיש לך טעות בהבנת הנקרא. אני לא חושב שהפונז הציג עמדה רלטיביסטית.

לא הבנת את המשמעות של ״מוסר יחסי״ בהקשר הזה. הכוונה היא לא שאין טוב ורע או שהכל תלוי נקודת השקפה. הכוונה היא שבשאלות מסריות שאינן מן הסוג הטריביאלי, הברירה היא לא בין טוב ורע כמו שהיא בין תמהיל של טוב/רע במידה א׳ לבין תמהיל טוב/רע במידה ב׳. היחסיות היא בין כמות הרע שבין שתי ברירות באותו סט של ערכים ולא יחסיות בין סטי ערכים שונים.
!Oh my god,they killed Mohammed Deif. U bastards 639590
כן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים