בתשובה להפונז, 06/10/14 9:52
בלעם 643853
אין ספק שחלק מהשיח הוא שיח של זכויות (גם מהצד שלנו, כמובן), והוא בוודאי מסייע לענין הפלשתיני. אבל ההגדרה שלי, ובמדה רבה גם של העולם, לעם - גם היא הגדרה פרקטית: אם כמה מיליוני אנשים תופשים את עצמם כעם ומוכנים להלחם על כך, אז הם עם. זה לא מבסס להם אוטומטית זכות למדינה על שטח נתון, מבחינתי לפחות, אבל זה שולל את השיוך שלהם לעם אחר - בוודאי אם אין עם כזה שרואה בהם חלק ממנו. אני גם לא רואה צורך עקרוני שכל אדם בעולם יהיה משויך לאיזשהו עם; אבל אני כן רואה צורך עקרוני שלכל אדם בעולם תהיה אפשרות לקבל אזרחות במדינה שבה הוא נולד וחי.

לגבי כל פרט ופרט, קודם כל - אין כזה דבר "עם פאן-ערבי" ומאז התפרקותה של קע"מ ומותו של נאצר אין מי שמנסה לכונן דבר כזה (וטוב שכך, לא היינו רוצים להתמודד מול מדינה שמשתרעת מהמפרץ הפרסי ועד האוקינוס האטלנטי וחיים בה 300 מיליון איש). כך או אחרת, זה לא כל כך משנה; גם אם כל פלשתיני בשטחים היה יכול לקבל אוטומטית אזרחות של אלג'יריה, נניח, מה זה היה עוזר? הרי לא היינו מקבלים כדמוקרטית מדינה שלא היתה מוכנה לתת אזרחות ליהודים שחיים בה בנימוק שאין בעיה כי אם הם רוצים הם יכולים לקבל אזרחות ישראלית.
בלעם 643867
''הרי לא היינו מקבלים כדמוקרטית מדינה שלא היתה מוכנה לתת אזרחות ליהודים שחיים בה בנימוק שאין בעיה כי אם הם רוצים הם יכולים לקבל אזרחות ישראלית''.
אבל זו המדינה שרוצים להקים לך בין הים לירדן.
בלעם 643872
אבו מאזן לארה"ב: רוצה מדינה נקייה מהתנחלויות
בלעם 643905
אם הם יקימו אי פעם מדינה, היא כנראה לא תהיה דמוקרטית. לא מטריד אותי אם להם תהיה או לא תהיה מדינה דמוקרטית (או מדינה בכלל). מטריד אותי אם לי תהיה מדינה דמוקרטית, או מדינה בכלל.
בלעם 643883
אין כזה דבר "עם פן ערבי" כי יש פשוט עם ערבי ("אלאומה אלערביה"), כמו שיש עם אמריקאי (the American people),
בלעם 643888
אם הגדרת עם אין בצידה זכויות לטריטוריה, המושג הזה הופך לבלתי רלוונטי. כל עוד אין זה על חשבוני, לא אכפת לי שערביי ארץ ישראל יגדירו עצמם כסוסים או טווסים, כי זה עניינם בלבד. אבל כשאחמד טיבי זועק: "המתנחלים אומרים שאין עם פלשתיני" הוא בודאי מתכוון לזכויות שהמעמד הזה מקנה, כי אם לא, מה אכפת לו ?
בלעם 643906
אין ספק שהוא מתכוון לקבל מזה זכויות. הוא גם מתכוון לשייך את עצמו לעם הזה. אני סבור שטריטוריה אינה ההשלכה הרלבנטית היחידה; טיבי עשוי לדרוש אוטונומיה חלקית לערביי ישראל או זכויות קיבוציות אחרות, הכרה בתרבות הפלשתינית במוסדות התרבות של האו"ם, כל מיני דברים שונים ומשונים. הכורדים לא דורשים פורמלית מדינה עצמאית, אבל זה שרוב העולם רואה בהם עם בפני עצמו מחזקת את מעמדם מול המדינות שבהן הם חיים.
בלעם 643913
זכויות מסוג אלה שהזכרת שהוא מבקש אולי עבור הערבים הישראלים הוא יכול לדרוש כערבי שהוא אזרח במדינת ישראל. העובדה שהוא ערבי שהוא אזרח במדינת ישראל היא אמת שאין עליה ויכוח.
אבל טענתו הקולנית השקרית שקיים עם פלשתיני היא לצורך הקמת המדינה הערבית הנוספת.

אשר לכורדים, הם באמת עם, ועוד איך הם רוצים מדינה. בשל היותם עטופים בחזקים מהם במרוצת הדורות לא אמרו את רצונם זה בריש גלי כדי לא להינזק, אבל היום הכל משתנה וייתכן שעוד נראה מדינה כורדית.
בלעם 643921
ערבי שהוא אזרח מדינת ישראל לא יכול לדרוש זכויות כאלה, בדיוק כמו רוסי או איטלקי שהוא אזרח מדינת ישראל. הוא רוצה שערביי ישראל יוכרו כמיעוט לאומי נפרד, בשביל זה ההגדרה כערבים לא מספקת; ערביות אינה מוגדרת כלאומיות ספציפית כלשהי אלא כשיוך-על המאגד בתוכו עמים רבים. מובן שהוא רוצה בהקמת המדינה הנוספת, אבל הוא רוצה גם הכרה בזיקה לאומית בינו, בין תושב שכם ועזה, ובין תושב מחנה פליטים בלבנון או בירדן.
בלעם 643942
לא מסכים עם שום דבר שאמרת, וגם את הזיקה לאחיו שמחוץ למדינת ישראל הוא יכול לחוש כבן הלאום הערבי.
בלעם 644084
הוא יכול. האם הוא חש שהוא הרבה יותר ערבי מפלסטינאי?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים