בתשובה לאישקש, 26/11/14 19:51
646355
בחנויות צעצועים במאה שערים תתקשה למצוא גם ספרים שמצוייר בהם כלב. או חתול. או שמש וירח. נכון שתתקשה עוד יותר למצוא חזיר (האמת, לא תתקשה בכלל. לא תמצא, נקודה).
646359
שמש וירח תמצא בלי בעיה,השאר פחות זה נכון
646472
יתכן שאמצא שמש וירח, אבל רק אם הציירים מצאו דרך הלכתית לחמוק מהאיסור שבשולחן ערוך (יורה דעה סימן קמ"א): "אסור לצייר צורות שבמדור שכינה... וצורת חמה ולבנה וכוכבים אסור, בין בולטת בין שוקעת". לא שאין דרכים הלכתיות להתחמק מזה, אבל חרדי מחמיר לא מנסה להתחמק מאיסורים אלא שמח להזדמנות להראות שהוא מקבל אותם על עצמו.
646477
לא כזה מסובך
646491
ויש בשולחן ערוך איסור על ציור חזיר?
מעניין 646496
אבל אני תמה מה בקשר לאיסור הפשוט על "כל תמונה"? עכש"ז הוא היה תקף‏1 לפחות במאה שערים של לפני כמה שנים.
______________
1- באופן המילולי, בלי ההקלות שיכולות לנבוע מהמשך הפסוק.
מעניין 646515
זה איסור שהתוקף שלו מוגבל למדי. כך כותב הרמב"ם:

יד [ט] העושה עבודה זרה לעצמו--אף על פי שלא עשאה בידו, ואף על פי שלא עבדה--לוקה, שנאמר "לא תעשה לך פסל, וכל תמונה" (שמות כ,ג). וכן העושה עבודה זרה בידו לאחרים--אפילו עשה אותה לגוי--לוקה, שנאמר "ואלוהי מסכה, לא תעשו לכם" (ויקרא יט,ד). לפיכך העושה עבודה זרה בידו לעצמו, לוקה שתיים.

טו [י] אסור לעשות צורות לנואי, ואף על פי שאינן עבודה זרה: שנאמר "לא תעשון, איתי: אלוהי כסף ואלוהי זהב" (שמות כ,יט)--כלומר צורות של כסף ושל זהב שהן לנואי, כדי שלא יטעו בהן הטועים וידמו שהן לעבודה. ואין אסור לצור לנואי, אלא צורת האדם בלבד.

טז לפיכך אין צרין, לא בעץ ולא בסיד ולא באבן, צורת האדם: והוא שתהא הצורה בולטת, כגון הציור והכיור שבטרקלין וכיוצא בהן; ואם צר, לוקה. אבל אם הייתה הצורה מושקעת, או צורה של סמנין כגון הצורות שעל גבי הלוחות והטבליות, או צורות שרוקמין באריג--הרי אלו מותרות.

...

יט צורות הבהמות ושאר נפש חיה חוץ מן האדם, וצורות אילנות ודשאים וכיוצא בהן--מותר לצור אותן, ואפילו הייתה הצורה בולטת.

בקיצור - הציור מותר, הפיסול של דמויות אדם אסור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים