בתשובה לeasy, 05/04/15 17:55
יאללה, שד עדתי 653269
מה עם לד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י?
יאללה, שד עדתי 653270
או שאין לי שכנים שאוהבים אותם או שאלה שאוהבים אותם שומרים אהבה זו בין כותלי ביתם.
יאללה, שד עדתי 653271
התחמקת.

האם אתה חושב שיש אנשים שמקשיבים ללד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י "בעוצמה שיכולה להעיר מתים"?

האם אתה מעריך שלד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י הם "בטעם מזרחי" או "בטעם אשכנזי"? (איזו שאלה מטומטמת :)
יאללה, שד עדתי 653275
גם ואגנר יכול להעיר מתים (שלא לדבר על מאהלר או ברוקנר). השאלה היא האם אלו שבוחרים להאזין למוזיקה מסויימת עושים זאת תוך התחשבות בזולת או תוך כפייה של טעמם המוזיקלי על הסביבה.
מי שמאזין למוזיקת רוק בעוצמה גבוהה בהופעה חיה, באוזניות איכותיות או בביתו עם חלונות סגורים לא מפריע לשכניו. מי שעושה את זה בחצר או ברכב עם חלונות פתוחים מפגין זלזול בזולת.
איכשהו לא יצא לי לשמוע נערים או בחורים צעירים עושים ערב קריוקי משירי לד זפלין או רולינג סטונס (או חווה אלברשטיין או שוברט). יצא לי לשמוע לא מעט ביצועים מזעזעים לשירי אייל גולן, פאר טסי או זוהר ארגוב שמשום מה המבצעים הצעירים מצאו לנכון לשתף בהם את כל השכונה.
יאללה, שד עדתי 653278
זה לא רק בצ׳כונה. כך זה גם (למשל) ברכבת ישראל או בשאר התחבורה הציבורית. מעולם לא שמעתי מישהו שמחליט לשתף את כל הקרון באינפקטד משרום, איזה נירוונה או במוזיקת הפורגרסיב רוק החביבה עליו ע״י שמיעתה בפול ווליום מהטלפון הסלולרי המחו#$#$%₪ שלו. וזה לא רק סוג מסוים של מוזיקה - אם היה אפשר להמר על מוצאו של הנוסע שרואה טלויזיה/וידאו מהמכשיר הסלולרי שלו בקול רם ולא עם אוזניות, ועונה בחוצפה כשאיזה אשכנטוז חנון מעיר לו בהססנות, הייתי יכול להיות מליונר. המחלה הזו לא מאפיינת בני נוער בלבד, דרך אגב.

די להתיפיף. ברור שיש אנשים בלתי נסבלים בכל העדות. זה מובן מאליו לכולם. זה לא סותר את זה שכשפוגשים מזרחי זר ואקראי, הסיכוי שפגשת אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב גבוה יותר מבמקרה בו פגשת מישהו מעדה אחרת.

אנשי הפוליטיקלי קורקט מנסים לטעון שזו רק הפנטזיה שלנו ושאין נטיות סטטיסטיות כאלה של אוכלוסיות על בסיס תרבותי. אנחנו גזענים ולכן החוויה שלנו את המציאות משובשת. שיטענו. גם אני הייתי רוצה להשתכנע שהם צודקים. העולם היה מקום טוב יותר אם הם היו צודקים. אבל יש גבול לעד כמה אפשר להגדיר את המציאות עפ״י הרצוי ולא עפ״י מה שבאמת יש בעולם.
יאללה, שד עדתי 653295
אני מתקשה כיום לזהות מראיה או שמיעה את המוצא העדתי של חלק ניכר מהאוכלוסיה. מבטא אופייני די נעלם כבר בדור שלי, יש לא מעט אשכנזים שמאזינים לאייל גולן וגם גוון העור הוא לא ממש אינדיקציה. נישואים בין-עדתיים הופכים את ההגדרה עצמה למעורפלת, כך שאני לא יכול להגיד משהו מבוסס על ההסתברות המותנית למוצא של מישהו בהנתן שהוא ''אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב''.
יתכן כמובן, שכל מי שמקשיב למוזיקה בעוצמה בלתי מתחשבת הוא מזרחי וכל האשכנזים (כולל חובבי אייל גולן והפרוייקט של רביבו) מאזינים רק באוזניות בעוצמה שלא תפגע בעור התוף הלבנבן שלהם. לי אין ראיות לכך.
יאללה, שד עדתי 653424
כדי לעשות את זה עוד יותר מסובך, אם אני זוכר נכון מכתבה במוסף "הארץ" מלפני כשנתיים (בטח יותר) על עולמם של התיכוניסטים, הם אוהבים להזדהות ולזהות זה את זה כ"אשכנזים" ו"מזרחים", בהתבסס על התנהגות (שהם בוחרים לעצמם!) ולאו דווקא על מוצא.
יאללה, שד עדתי 653423
יכול להיות שיש מתאם ססטיסטי כלשהו בין מוצא לבין התנהגות (אני מנחש שאכן יש כזה). אבל עדיין לא נובע מזה מה שאתה חושב (או רוצה) שינבע מזה. כי מאוד ייתכן שההבדלים בתוך כל קבוצת מוצא גדולים בהרבה מההבדל בממוצע בין הקבוצות (אני מנחש, בלי נתונים, שזה המצב). ואם כך, השימוש בהתנהגות כהיורסטיקה למוצא, ובוודאי השימוש במוצא כהיורסטיקה להתנהגות, הוא אולי יותר טוב מהטלת מטבע, אבל לא בהרבה. והנזק שבשימוש כזה הוא עצום.
יאללה, שד עדתי 653287
זה די פשוט. יש מוזיקה שתעדיף לשמוע בשקט, כי זו מוזיקה עדינה שמדברת אל הנפש. יש מוזיקה שחייבת לדפוק על האוזנים ולהעיף את הרגלים, כי היא מחטיאה את המטרה. לכן נוטים להשמיע אותה בעוצמה בלתי נסבלת.
מטבע הדברים, מי שאוהב מוזיקה עדינה, ישמע אותה בעוצמה מעודנת.
יאללה, שד עדתי 653294
יש לא מעט מוסיקה מהתקופה הרומנטית, שלא לדבר על תחילת המאה העשרים, שעונה על ההגדרה של ״לדפוק על האוזניים ולהעיף את הרגליים״. ועדיין, איכשהו, לא מאהלר, וואנגר או שוסטקוביץ׳ משודרים בעוצמה כזו ברשות הרבים.
יאללה, שד עדתי 653323
גם לא את Rage against the machine.

כל הפתיל הזה (שהתחיל כהטרלות פרובקטיביות ולא יותר) היה שווה רק כדי לראות איך אביר הקרנפים מנסה לעלות טיעונים מאולצים כדי להשמע *יותר פוליטיקלי קורקט* וכדי *להתנגד לגזענות*. אם מנסים מספיק, אפשר להוציא מכל אחד את הילדה הסמולנית עם הקוקיות שחבויה עמוק בתוכו.

פרייסלס.
יאללה, שד עדתי 653330
באמת שאין לי מושג איך מישהו מסוגל להגיע למסקנה שאני השמעתי טיעונים מאולצים כדי להשמע יותר פוליטיקלי קורקט.
קרא שוב ובתשומת לב את ההודעה שכתבתי, ותראה שכל כולה גינוי לצביעות של גזענים שמנסים לטעון שהם לא כאלה.
יאללה, שד עדתי 653336
אז אתה בעצם מתנצל?
יאללה, שד עדתי 653349
שוב אתה מבין אותי בצורה שגויה.
מי שעוקב אחר הכתיבה שלי כאן, שם לב שאני לא מקפיד על תקינות פוליטית ולא פוחד להביע דעות שנויות במחלוקת ואפילו מוקצות מחמת מיאוס.
מי ששם לב לזה, מן הסתם לא יחשוב שכתבתי הודעה מסויימת במטרה לשמור על תקינות פוליטית או להציג את עצמי כאביר הקידמה והשיוויון. הרי כבר הצהרתי - אני אביר הקרנפים.
מכאן ניתן להסיק שאת ההודעה כתבתי על הלך מחשבתם של אנשים שכן מתיימרים להיות אבירי הקידמה והשיוויון. אנשים שהתקינות הפוליטית חשובה להם, ולכן הם טורחים לייפות את הגזענות שלהם, למרות שהיא שם, עטופה בנייר צלופן מהודר וסרט מסולסל.
יאללה, שד עדתי 653350
אני חושב שהבנתי. אתה בעצם טוען שאתה תומך במדיניות החוץ של צפון קוריאה. האמנם?
יאללה, שד עדתי 653353
:-) :-) !
יאללה, שד עדתי 653359
אחד מתחביבי הילדות שלי היה משחק עם אפליקציות טקסטואליות בסגנון של אלייזה [ויקיפדיה].
מכניסים עוד ועוד טקסטים מופרכים ומקבלים תשובות של מכונה חסרת אמפתיה, חסרת יכולת לקלוט רמזים בטקסטים לכוונה, ציניות והומור של הכותב. התוכנות הללו חסרות יכולות בסיסיות בניתוח טקסט בשפה טבעית ולכן התוצאות תמיד מצחיקות. זה פשוט ממכר.

עם השנים הגעתי לתובנה המוזרה הבאה: ככל שאדם הוא יותר קיצוני בדעותיו או סתם יותר אידיאליסט, כך גדל הסיכוי שהאופן שבו הוא מנהל שיחות בפורומים באינטרנט הוא קרוב יותר לאותה תוכנה שהרצתי על C64 או Spectra Video 328. האפשרות להוציא ממנו תגובות מצחיקות או לגרום לו להגיד בכמה מהלכים בדיוק מה שאתה רוצה וצופה מראש, ממש מרגיש כמו התעסקות עם בינה מלאכותית. תענוג.
יאללה, שד עדתי 653355
אדם משכיל וידען כמוך וודאי יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה.
יאללה, שד עדתי 653364
ואיך זה גורם לך להרגיש שאדם משכיל וידען כמוני יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה?
יאללה, שד עדתי 653380
ובכן, כתומך במדיניות החוץ של צפון-קוריאה, אני אמור לשלוח לך בדואר טיל גרעיני. היות ובפסח לא אוכלים גרעינים, תאלץ להסתפק בטילון עם שבבי פקאן.
יאללה, שד עדתי 653331
אני לא בדיוק מתמצא ביצירות של מאהלר, וואגנר או שוסטקוביץ', וגם מוזיקה שנתקלתי בה מסרטים של/על אותה התקופה, מוזיקה שנועדה להרקיד בקצב, עושה את זה בטוב טעם ולא בהרעשה ארטילרית.
יאללה, שד עדתי 653443
בעניין ואגנר, ישנה איזו תפיסה רווחת על הבומבסטיות של המוזיקה שלו. זוהי לטעמי תפיסה שגויה, ראה סעיף ה' בתגובה ישנה. זה מגוחך כמו לומר שפוצ'יני "מעיר מתים" (קרי, בומבסטי) על סמך הטה דאום המפורסם ("לכי לדרכך, טוסקה") שמסיים את המערכה הראשונה של טוסקה. זהו אחד הקטעים המצמררים ביותר שחושפים תהומות של רשע - סקרפיה המושחת מקריב את האלוהים על מזבח תאוותו. לעומת זה, דהירת הוולקירות של וואגנר היא ביטוי לחמלה - הוולקירות אוספות את גופות הגיבורים ומביאות אותם למנוחת נצח, בדומה למעשה אנשי יבש גלעד וגופותיהם של שאול ויהונתן. מדהירת הוולקירות היא הבסיס לתנגדותה של ברונהילדה לשרירות ליבו של אביה ראש האלים ווטאן, בשם האהבה. לעומת כמה דקות פה ושם של תרועות ותופים, האופרה מורכבת מחלקים ארוכים (שעות במצטבר) של דואטים וכיוב'.

בעניין שמיעת מוזיקה פופולרית. יש מוזיקה שמחשבת ל"מוסיקת נהיגה". למשל, The Cars או ZZTop. מוזיקה קיצבית, מרטיטיה, שרק עושה חשק לפתוח חלונות, ולצאת בריקוד על הכביש, אם זה בין ת"א לי-ם או בין ניו יורק למיאמי. כזאת גם שרית חדד, סמיר שוקרי וכל השאר.

בעניין הזה אני עם איזי וירדן. בחוף הים באים כל מיני עם מכונות קריוקי שמנגנות בקולי קולות מוזיקת בעיקר טראנס, צעירים ויותר מבוגרים, מצבעי עור ומבטאים שונים.
יאללה, שד עדתי 653445
ואגנר הרוויח ביושר את המוניטין שלו. יש לו קטעים בומבסטים עתירי כלי נשיפה ממתכת והתזמורות שנדרשו לביצוע הטבעת היו הגדולות ביותר עד אז (מאז כבר עברו אותו), כך שבאמת קל לשכוח שיש לו קטעים ליריים מופלאים כמו זה http://youtube.com/watch?v=UgTK-U96k5Q

טראנס? לא זכור לי שיש קריוקי לטרנס ולו כי אין מילים שאפשר לשיר (לא שמוזיקה יש, רק קצב) וכבר הרבה זמן שלא יצא לי לשמוע טראנס. עכשיו כשאתה אומר, אני נזכר שפעם (10 שנים?) היו באמת מכוניות שהרעידו את השכונה עם טראנס, אבל כבר הרבה זמן שלא נתקלתי בזה.
יאללה, שד עדתי 653448
גודל התזמורת נועד, עכש"מ, יותר עבור הנפח ופחות עבור העוצמה. צריך לזכור שתכנון האולם של ואגנר שם את התזמורת מתחת לבמה, ומעליה כיסוי שמסתיר אותה מהקהל, לקבל אפקט של מוזיקה נטו.

עם מכונות קריוקי לא חייבים לשיר, אבל באים גם עם רמקולים גדולים ומחברים אליהם טלפון.

נהם הגלים וקולות מטקות יוק.
טראנס 653484
10 שנים? אז הנה הזדמנות נוספת לאהבה (של טראנס) עם רימייק של היצירה שבלעדיה שום מסיבה לא היתה שלמה (לא זוכר מתי, או למה)
טראנס 653486
איזה יופי, תודה!
יאללה, שד עדתי 653533
להרעיד את השכונה עם טראנס? חובבנים עלובים. אני קניתי מערכת סטריאו 400W במיוחד כדי להרעיד את השכונה עם "זכרון יעקב" של אושיק לוי. עד שמגיעים ל-"יש בקבוקים ריקים בזכרון וכולם שותים הכל" בדרך כלל כבר מגיעה המשטרה.
יאללה, שד עדתי 653536
יפה :)
מנסיוני, נראה לי שגם עם מערכת של 100W, אתה בקלות תגיע לעוצמה שתניס אותך מהבית.
יאללה, שד עדתי 653561
PMPO או RMS?
יאללה, שד עדתי 653680
אם כבר אז כבר, RMS. בשביל אושיק לא חוסכים.
יאללה, שד עדתי 653308
וזכור לטובה זיגי סטארדסט עם ההנחיה המפורשת.
פשוט בחו"ל זיגי היה ערס, ובארץ לפלפון.
יאללה, שד עדתי 653449
ה-Who נכנסו לספר השיאים גינס עם ההופעה1 בעוצמת קול הגבוהה ביותר.

1 לא זאת. הבאתי את הלינק כי הייתי באחד הקונצרטים בסיבוב ההופעות הזה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים