בתשובה לאביר הקרנפים, 23/04/15 3:14
מה באמת הכי ישראלי? 654149
או אם נרחיב קצת: משקלו של יששכר תלוי *גם* במשקלו בזמן הלידה ו*גם* בגילו. אני מכיר תינוקות שנולדו במשקל קילו, וגם כאלה שנולדו במשקל העקרון שיש אלוהים שצריך להאמין בו ולשמור את מצוותיו שניהם מסכימים? - הרי לך.קל חמישה קילו. וברור שיש לזה השפעה (שקטנה עם השנים אגב) על משקלו של הילד.
אבל זהו בדיוק כשל (אי) הפרדת המשתנים שמלווה את הדיון הזה. זה שמשקלו של יששכר תלוי *גם* במשקלו בזמן הלידה, עדיין לא אומר שמשקלו של יששכר לא תלוי בגילו. אני מקווה שלכולנו ברור שמשקלו של יששכר עולה ביחס ישר לגילו, ושלכן להשוות בין משקלו של יששכר בגיל 15 למשקלו של יהופיץ בגיל 6 זאת השוואה קצת מוטה.
(המשפט האחרון, כשיששכר הוא ארה"ב ויהופיץ הוא ישראל, הוא בדיוק הטענה שלי שהחלה את הפתיל הזה והעלתה את קצפו של אלמוני מסוים).
מה באמת הכי ישראלי? 654150
בתגובה לעיל נפלה טעות - במשפט "שנולדו במשקל חמישה קילו" החליטה המקלדת שלי להעתיק/הדביק באמצעו משפט ממקום אחר. אשמח לתיקון המערכת.
מה באמת הכי ישראלי? 654156
המשקל של הילדים עולה גם מהרגע שבו הם מנסים לרכב על אופניים ללא גלגלי עזר... ככה זה עם פונקציות שרק עולות עם הזמן, הם עולות מהזמן שעבר מכל אירוע שהוא. האנטרופיה רק עלתה מהיום שקמה מדינת ישראל, האם גילה של ישראל משפיע על האנטרופיה? השאלה היא האם הקמתה של מדינה מקביל ללידה או לגיל בו ילד מתחיל לרכב על אופניו. הפרדת משתנים, לפחות הדבר שרוב העולם קורא לו הפרדת משתנים, לא תעזור לך לפתור את השאלה הזאת, שני המשתנים האלה (הזמן שעבר מהלידה והזמן שעבר מהרגע בו הילד ניסה לרכב על אופניים ללא גלגלי עזר) הם משתנים תלויים באותו משתנה (הזמן), לכן הם לא ניתנים להפרדה.

מה שכן, אם תגלה שיששכר שקל 20 קילו ודוד שקל 60 קילו כשהם ניסו לרכב על אופניים ללא גלגלי עזר בפעם הראשונה, ולעומת זאת שניהם נולדו במשקל של 3 קילו, אז אולי תגיע למסקנה שהיום בו הם ניסו לרכב ללא גלגלי עזר הוא לא כל כך חשוב... ולכן ההשוואה של מה שהיה ברגע ההקמה כל כך חשוב להכרעה בשאלה הזאת.
מה באמת הכי ישראלי? 654167
למה הרגע שבו הילד מנסה לרכב על אופנים ללא גלגלי עזר הוא נקודת התחלה במדידת המשקל?
אנחנו מנסים לקבוע את נקודת ההתחלה.
מה באמת הכי ישראלי? 654172
למה לא?

למה "נקודת ההתחלה" מעניינת?
מה באמת הכי ישראלי? 654193
כדי למדוד ותק או כדי לבחון אירועים משפיעים לפני/במהלך/לאחר נקודת ההתחלה.
מה באמת הכי ישראלי? 654205
זה לא ממש ענה לשאלה שלי ("למה לא?") - אני אנסה להסביר בתגובה לתגובה 654194.
מה באמת הכי ישראלי? 654166
והכי חשוב לזכור - נקודת האפס/התחלה היא משקל הלידה.
מה באמת הכי ישראלי? 654173
(לא שהבנתי למה חשוב לזכור את זה, אבל-) אני לא שמעתי על אף תינוק שנולד במשקל אפס.
מה באמת הכי ישראלי? 654194
התכוונתי שהמשקל הלידה של התינוק נחשב לנקודת האפס - נקודת ההתחלה - נקודת הפתיחה - המשקל הראשוני שממנו מודדים התפתחות.
מה באמת הכי ישראלי? 654206
אני אנסה לחזור על הטיעון שלי תוך כדי שימוש בטרמינולוגיה שלך ("נקודת התחלה") ודוגמאות נוספות. אם אתה חושב שמשהו שכתבתי לא נכון, תסביר לי מה בדיוק. אם אתה מסכים עם המסקנה הסופית, שלדעתי נובעת מההסבר, תגיד את זה. אם אתה חושב שההסבר נכון אבל המסקנה שלי לא נובעת ממנו, תסביר לי למה.

הדיון שלנו הוא על השאלה עם הזמן שעבר מ"נקודת ההתחלה" הוא פרמטר מעניין למדד מדיד מסויים. בהקשר של הדיון שלנו, ובהקשר הזה בלבד, אפשר להגדיר את המונח "נקודת התחלה" בשני אופנים שונים:
א. "נקודת התחלה" שמתייחסת לנקודה בזמן שבא נוצרה המהות של הגוף המדיד. לא היה שום דבר מדיד לפני אותה נקודה שיכול היה ללמד אותנו בקלות יחסית על מה יהיה המדד של הגוף אחרי אותה נקודה. לצורך העניין נקרא לה "נקודת התחלה מהותית"
ב. "נקודת התחלה" שמתייחסת לנקודה בזמן שבא התחלנו למדוד את הגוף, שבא קראנו לגוף בשם, שבא הגדרנו את המדד, שבא עבר הגוף המדיד שיוני פורמלי כלשהו. אפשר למצוא או להגדיר בקלות מדד אחר שממנו אפשר לגזור את המדד שמעניין אותנו. לצורך העניין נקרא לה "נקודת התחלה פורמלית".
למיטב הבנתי, הפונז מחליף בין שתי "נקודות ההתחלה" לאורך הדיון, ולכן הוא מתקשה כל כך לענות לשאלות פשוטות בלי לסתור את עצמו. אני אתן כמה דוגמאות פשוטות להסביר את העניין:

נגיד ונרצה לראות איך השתנה המחיר של חבילת במבה בשקלים לאורך השנים. לצורך העניין יש לנו מכונת זמן ואנחנו יכולים ללכת לסופר בכל יום ושנה שנרצה ולבדוק כמה עולה במבה. נקודת ההתחלה הפורמלית תהיה, כמובן, ספפטמבר 85, לפני זה לא נמכר שום דבר בשקלים, אבל נקודת ההתחלה המהותית תהיה, לדעתי, 1965, אמנם במבה נמכרה אז בלירות ולא בשקלים חדשים, אבל ממחיר הבמבות בשקלים באוגוסט 85 אפשר לגזור באופן ישיר את מחיר הבמבות בספטמבר של אותה שנה, להבדיל, לא היה שום דבר ב-‏64 ממנו אפשר היה לגזור בקלות את מחירה הצפוי של הבמבה ב-‏1964.

נגיד ואנחנו רוצים לבדוק את הידע של ילדי ליכטנשטיין במתמטיקה. אנחנו יכולים להסתכל על מבחני פיז"ה ולראות את התוצאות החל משנת 2,000, זאת נקודת ההתחלה הפורמלית, אבל זה לא שילדי ליכטנשטיין לא ידעו מתמטיקה לפני זה, אילו היינו עושים את מבחני פיז"ה ב-‏1983 בליכטנשטיין היינו מקבלים תוצאה מסויימת. או, במילים אחרות, התוצאות של מבחני פיז"ה מעידים על מדד שנקודת ההתחלה הפורמלית שלו היא 2,000.

נגיד ואנחנו רוצים לבדוק כמה מתלמידי כתה י' מדינת ישראל יודעים לצטט את שירת דבורה. ברור שלפני 48 אין למדד הזה הגדרה, ולכן הוא אפס, אבל הרי המספר הזה ביוני 48 היה כמעט זהה למספר של ילדי הישוב העברי שלמדו בכתה י' וידעו לצטט את שירת דבורה, לכן 48 היא "נקודת התחלה" פורמלית בלבד ולא נקודת התחלה מהותית.

נגיד ואנחנו רוצים למדוד את מספר הלווינים תוצרת ידי אדם מסביב לכדור הארץ. בהתחשב בעובדה שאנחנו יודעים שהלווין הראשון נשלח ב-‏1957 יש לנו פה נקודת התחלה מהותית.

נגיד ואנחנו רוצים למדוד את משקלו של דוד בן גוריון כפונקציה של הזמן. אנחנו יכולים לבחור את נקודת ההתחלה ביום שבו הוא שינה את שמו מגרין לבן-גוריון, אבל אני מקוה שברור שזאת לא נקודת התחלה תמהותית, מדובר על שינוי שם בלבד, המשקל של דוד גרין לפני שינוי השם והמשקל של דוד בן גוריון אחרי שינוי השם הוא אותו הדבר.

באותו אופן, נקודת ההתחלה המהותית של תינוק לגבי משקלו היא נקודת ההתעברות ולא נקודת הלידה. העובדה שהזמן שלוקח מההתעברות על הלידה הוא פחות או יותר קבוע והעובדה שקל לתעד ולזכור את זמן הלידה להבדיל מזמן ההתעברות גרמו לנו לבחור את הלידה כנקודת התחלה. אבל מהסיבות שפורטו למעלה, ברור שמדובר בנקודת התחלה פורמלית בלבד, משקלו של התינוק נגזר באופן ישיר ממשקלו של העובר שיהיה תינוק רגע לפני הלידה (לעומת זאת, משקלו של העובר לא נגזר ממשל הביצית ו/או הזרעון רגע לפני ההתעברות).

עכשיו, בהנחה שהדוגמאות מובנות, ואתה מקבל את ההבדל בין נקודת התחלה מהותית לנקודת התחלה פורמלית, נעבור לנושא הדיון. האם רגע הכרזתה של מדינה היא נקודת התחלה מהותית או נקודת התחלה פורמלית לגבי המדידה של תרבות האוכל באותה מדינה. אני חושב שמוסכם על כולנו שרגע ההקמה היא נקודת התחלה פורמלית, ועל זה התבססה ה"הוכחה"‏1 של הפונז‏2, אבל אני טוען, וחור וטוען, וחוזר וטוען לכל אורך הדיון ולרגע נראה היה לי שאתה מסכים איתי, שמדובר בנקודת התחלה פורמלית בלבד ולא בנקודת התחלה מהותית. אני חושב שמספיק להסתכל על רשימת המדינו הקיימות היום‏3, לעבור אחת אחת, ושאול האם תרבות האוכל בה אחרי אותו תאריך היא לא בעצם אותה תרבות אוכל שהיתה נהוגה על ידי אותם אנשים ממש, רק בשם אחר. התשובה, לדעתי, ולצורך זה הבאתי עשרות דוגמאות, היא חד משמעית. עד לרגע זה לא ברור לי איך אפשר לחלוק על זה, אבל אם אתה חולק על זה אשמח אם תביא לפחות דוגמא אחת לפני שנמשיך.

עכשיו, לגבי ישראל, שהיא, כביכול (ועוד שניה אני אתייחס לזה), היוצא מן הכלל. בהנחה שישראל היא באמת היוצא מהכלל, ולשאר המדינות אתה מקבל שתאריך ההקמה הוא נקודת התחלה פורמלית בלבד, אז ברור שאני צודק. הרי השאלה היתה, מתחילת הדיון ועד סופו, על השאלה האם "תאריך ההתחלה" הוא באמת משנה לגבי השוואה בין מדינות. אני מקווה שברור לך, וכאן באה הדוגמא של גבריאל שנפל מאופניו ואיבד את רגליו, שאין מה לדבר כאן על השוואה. לפני שנמשיך הלאה, חשוב לי שתגיד לי אם אתה מסכים עם מה שכתבתי עד כאן, משום שאם כן, חשוב לי שתגיד לפונז שהוא טעה.

ולגבי השאלה האם ישראל היא באמת יוצא מן הכלל, האם תרבות האוכל של מדינת ישראל ביוני 1948היא לא נגזרת ישירה של תרבות האוכל של הישוב העברי באפריל של אותה שנה, אני חושב ששנינו יודעים ומסכימים על התשובה, אבל אם לא, אם אתה חושב שמדובר בשני דברים שונים במהות, שני דברים שלא ניתנים לגזירה זה מזה, שהמלפפונים באמת התגלו בפעם הראשונה ביוני 48, אז את מוזמן להסביר לי, אבל, שוב, תבדיל בין הסברים פורמלים, בין העובדה שאפשר למצוא נקודת התחלה כזאת או אחרת, לבין הסברים מהותיים, אני מחפש הסברים מהסוג השני, וכל מה הבאת עד עכשיו זה הסברים מהסוג הראשון, ומהם אי אפשר להסיק את המסקנה אותה רוצה הפונז לגזור.

1 בחיי שהוא התשמש במילה הזאת.
2 המדד היה אפס לפני, הוא עלה מונוטונית אחרי --> מדובר בנקודת התחלה.
מה באמת הכי ישראלי? 654213
לפעמים קשה להבחין בין נקודת התחלה פורמלית לנקודת התחלה מהותית. האם מהותו של עובר היא כמהותו של ילוד? התשובה איננה חד משמעית. המתנגדים החריפים ביותר להפלות יטענו שזה אותו דבר, אחרים יגידו שכמעט, ולעומתם יש כאלה שיגידו שכל עוד הוא לא עבר בשלום את הלידה, כל עוד הוא לא נושם וחי בכוחות עצמו, עדיין לא נשלמה הכנתו, ולכן מהותו כאדם שלם ומוכן עדיין לא קיימת.

בנוהג שבעולם, שאם רוצים למדוד את משקלו של דוד בן גוריון על ציר הזמן, הנקודה הראשונה שבה מודדים את המשקל שלו זה משקל הלידה, היות ושינוי השם גרין לבן גוריון לא שינה את מהותו של אותו אדם, אבל המעבר מעובר לילוד הפך אותו למשהו שונה במהות.
אז איפה תציב את נקודת ההתחלה המהותית, של אותו אדם שנושם בכוחות עצמו‏1 ואוכל בכוחות עצמו‏1? או אולי ברגע שבו הלב שלו התחיל לפעום‏2? או ברגע שהוא נקלט ברחם? או ברגע ההפריה?
אם נתייחס למשך חייו של האדם, נראה שהשינויים הם הדרגתיים ואיטיים. ינקות, ילדות, נעורים, בחרות, אמצע החיים, גיל המעבר, הזדקנות, שיבה... יש איזו נקודה שיוצרת בבת אחת שינוי מהותי כמו רגע ההפריה או רגע הלידה?
ואני חוזר ומזכיר לך, בן כמה אתה? מה התאריך שלפיו אתה מודד בן כמה אתה? למה דווקא בתאריך הזה?

אנסה דוגמה נוספת. יש אדם נחמד מאוד, קוראים לו מר ישראלי. מר ישראלי נוהג בסוסיתא בת 50. כשהסוסיתא ישבה במפעל והתחילו לחבר לה את החלקים, הגלגלים לא התגלגלו? הדלתות לא נעו על ציריהן? המערכות לא היו קיימות? - הכל היה קיים. אבל תהליך ההרכבה לא הושלם. ברגע שתהליך ההרכבה הושלם, אז נקרא שמה מכונית. לפני זה היא היתה אוסף של חלקים, אבל לא מכונית.
אתה יכול ללכת לכל מוסך או חנות חלפים ולמצוא חלקים שניתן להרכיב מהם מכונית. החלקים קיימים והם טובים ותקינים, אבל הם לא מכונית עד שלא מסתיים הליך ההרכבה.

התרבות הישראלית מורכבת מחלקים ומשפיעים רבים. חלקם היה קיים בארץ עוד לפני קום המדינה, אבל רק חלקם. אילו כדבריך היית בודק את תרבות האוכל הישראלית ביוני 1948, היית מתקשה, בגלל שלא הצטבר מספיק וותק כדי להגדיר משהו כ"ישראלי". כדי להגדיר משהו כ"ישראלי", צריך שיהיה בו אחד מן המאפיינים הבאים:
1. קיים רק בישראל.
2. השימוש הקבוע בו אופייני לישראל.
3. הומצא בישראל או על ידי התרבות הישראלית.

בפרק זמן קצר כל כך, קשה לקבוע מה אופייני למדינה שעדיין לא גיבשה את עצמה‏3. בישוב העברי שחלק גדול ממנו היה מורכב ממהגרים, אנשים נהגו שימוש קבוע לפי ההרגלים מארצות מוצאם, וזה אומר שאם חלק אכלו שניצל והאחרים אכלו ג'חנון, זה לא בגלל שכך היה נהוג בישוב העברי, אלא כי כך היה נהוג במקום ממנו הם באו. רק עם השנים יכולת להבחין בין המאכלים שהפכו עממיים ולנחלתם של כלל תושבי ישראל, ובין מאכלים שנותרו עדתיים.

גם תינוק שנולד לא מעצב את אופיו תוך שבוע. ככל שעובר הזמן ניתן להבחין בתכונות מסוימות שאופייניות דווקא לו.
אם תכונותיהם של הבורמזים התגבשו זה מכבר ולא השתנו בשעה שמדינתם הפכה למיאנמר, כינונה של המדינה לא עשה כלום. יוצאת מן הכלל ישראל, שעם הקמתה תכונות הישוב העברי בארץ טרם התגבשו עד תום. הקמתה של המדינה נתנה קביעות וחופש להליך הגיבוש וקבעה כבר אז חלק מהתכונות. אחרות מן התכונות נוספו עם השנים. בסך הכל, אנחנו מדינה/חברה צעירה.

______________

1 וכאמור - לפני הלידה לא עשה את זה בכוחות עצמו.
2 כעובר.
3 כאמור, עוד לפני קום המדינה התכוון הישוב העברי לקבץ גלויות, והמדינה הוקמה כדי לאפשר קיבוץ גלויות ללא הפרעות מצד הבריטים/האו"ם/הערבים. בנוסף, המדינה עדיין לא גיבשה את מוסדותיה, צבאה והווי החיים של תושביה.
מה באמת הכי ישראלי? 654216
התעלמת לגמרי מהפתיחה שלי. זה מאד מתסכל לנהל דיון בצורה כזאת.

אולי לפעמים קשה להבדיל בין התחלה מהותית להתחלה פורמלית, אבל אני מעוניין להבין אם אתה מסכים שהם לא אותו הדבר, ושלעניין מדידת העושר של האוכל במדינה מסויימת הקמתה של מדינה היא התחלה פורמלית בלבד.

"האם מהותו של עובר היא כמהותו של ילוד? התשובה איננה חד משמעית. המתנגדים החריפים ביותר להפלות יטענו שזה אותו דבר..." אני מנסה להקפיד במה שאני כותב, ובמקרה הזה הפקדתי שבעתיים, וכשכתבתי על התחלה הלידה כהתחלה לא מהותית הקפדתי לכתוב שזה לעניין המשקל ולעניין המשקל בלבד. לא נראה לי שהמתנגדים החריפים ביותר להפלות יחלקו על זה. כמובן שזה לא אומר כלום על מדידות אחרות...

"... היות ושינוי השם גרין לבן גוריון לא שינה את מהותו של אותו אדם, אבל המעבר מעובר לילוד הפך אותו למשהו שונה במהות." שוב, לא מבחינת מדידת המשקל.

"למה התאריך שלפיו אתה מודד בן כמה אתה? למה דווקא בתאריך הזה?" אני די בטוח שעניתי בדיוק לשאלה הזאת (רגע, תן לי לבדוק, כן, הנה זה מה שכתבתי: "העובדה שהזמן שלוקח מההתעברות על הלידה הוא פחות או יותר קבוע והעובדה שקל לתעד ולזכור את זמן הלידה להבדיל מזמן ההתעברות גרמו לנו לבחור את הלידה כנקודת התחלה.")

נקודת ההתחלה של הסוסיטא, לגבי מדידת הבלאי (למשל) היא הפעם הראשונה שבא המנוע שלה פעל. לגבי מדידת עייפות החומר של הצמיגים נקודת ההתחלה היא הרגע בהם הם מיוצרים. לגבי מדידת ההחזקה החוקית בסוסיתה, נקודת ההתחלה היא הנקודה שבא מר ישראלי קנה את הסוסיתה. אתה יכול להמשיך לבד לגבי רוב המדידות האחרות.

אתה טוען שאם היית בודק את תרבות האוכל בישוב העברי בארץ ישראל באפריל 48 האם לא היית מוצא כלום? רק לחם ומים?

בכל מה שנוגע לתרבות אוכל, התכונות של שום מדינה לא התגבשו עד תום בעת הקמתה. למעשה, התכונות של שום מדינה לא התגבשו עד תום עד היום. הם משתנות בכל המדינות כל הזמן. בכל העולם. אני לא מבין איך ישראל יוצאת דופן בעניין הזה (ובכל מקרה, גם אם כן, ושוב, זה מה שחשוב לדיון, פועל יוצא מהטענה שכך הוא שנקודת ההקמה היא נקודה לא מעניינת להשוואה - ככה שאיך שלא תבחר להחזיק את המקל, אתה חייב להסכים איתי שהפונז טעה)
מה באמת הכי ישראלי? 654241
בקיצור ולסיכום.
אם הקמתה של המדינה יצרה מהות חדשה שלא היתה כאן קודם, הקמתה של המדינה זו התחלה מהותית.
גם מבחינת מדידת המשקל, הלידה יוצרת התחלה מהותית. שכן קודם המשקל היה משקל של מהות אחרת שעדיין לא הבשילה לכדי נקודת ההתחלה.

בישוב העברי בארץ ישראל באפריל 48 אכלו הרבה יותר מלחם ומים, אבל רוב האנשים אכלו לפי הרגלים שהביאו מארצות מוצאם, ולכן זה לא היה הרגלים ישראליים דווקא.
מה באמת הכי ישראלי? 654243
עדיין לא ענית לשאלות שלי.

הקמתה של המדינה יצרה מהות חוקתית חדשה שלא היתה כאן קודם. הקמתה של המדינה יצרה מהות מדינית חדשה שלא היתה כאן קודם. הקמתה של המדינה יצרה מהות צבאית חדשה שלא היתה כאן קודם. הקמת המדינה יצרה מהות מוניטרית שלא היתה כאן קודם. הקמתה של המדינה לא יצרה מהות קולינרית חדשה שלא היתה כאן קודם. וזה תקף לכל המדינות באשר הן. בדיוק כמו שהלידה יוצרת מהות חדשה מהרבה בחינות, לא מבחינת המשקל.

נכון, זה לא היה הרגלים ישראלים, משום שלא היתה ישראל, אבל זה רק השם. ושם, כמו שקיוויתי שהסכמנו (אם היית עונה לי ומסביר לי אם אתה באמת מסכים או שזאת רק אשליה זה היה עוזר) לא מעיד על מהות. תקרא לזה הרגלים עבריים, הרגלים יהודיים, הרגלים ערבים, הרגלים ארץ ישראלים או הרגלים פלשתינאים - ברגע שקמה המדינה הם שינו את שמם, ואת שמם בלבד, והפכו להיות הרגלים ישראלים. ומאז הם המשיכו, המשיכו ולא התחילו להפתח - אבל בכל מה שנוגע להשוואה בין התוצרים הסופיים של אותה התפתחות אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיא החלה הרבה הרבה לפני 1948, וב-‏1948 היא כללה הרבה דברים - כולל, אגב, את המלפפון שתורבת כמה שבועות, והגיע למזרח התיכון ולאירופה כמה ימים לפני 1948.
למה אתה מתעקש? 654244
זה לא שלא הבהרת את הנקודה שלך לפני 4379767655756756 תגובות בערך. הם לא מסכימים אתך. תתגבר.
מה באמת הכי ישראלי? 654249
לגבי המלפפון: מצד אחד, הוא בעצם קישוא. מצד שני, את הקישוא החלוצים אכלו בכר בארץ אכלו כבר מסוף המאה שעברה.
שאלה לפונז ולאביר הקרנפים 654248
האם הטענה שלכם נוגעת ספציפית לקולינריה או באופן כללי לתרבות? כלומר, האם לטענתכם גם לא היה מדע ישראלי לפני 1948? לא היתה מוזיקה ישראלית? לא היתה חקלאות ישראלית? או שהטיעון תקף ספציפית רק לקולינריה? (זו לא שאלה שנועדה לקנטר אלא רק להבין את הטיעון, ולכן אשמח לתשובה ישירה).
שאלה לפונז ולאביר הקרנפים 654250
הטיעון הפחות בינארי בהחלט היה מוכן לשים את נקודת האפס כמה עשרות שנים לפני קום המדינה. ברמה העקרונית זה לא שינה את הטיעון (שתרבות האוכל הישראלית היא צעירה מאד, הרבה יותר מהאמריקאית למשל) רק עידן אותו קצת, אבל בטרמינולוגיה של האלמוני אי אפשר היה לדון בגווני אפור שכאלה.
שאלה לפונז ולאביר הקרנפים 654251
ובנוסף, גורם קריטי פה הוא העובדה שישראל היא מדינה של מהגרים ופליטים, ש:
א. החלו להגיע אליה די סמוך להקמתה.
ב. מרגע הקמתה החל זרם מהיר של מהגרים/פליטים ששינה באופן מהותי מאד את התרבות הישראלית. אני אתן דוגמה קיצונית ומקווה שאף אחד לא ייעלב:

נניח שעד 1948 אכלו 60 אחוז מהאוכלוסיה גפילטע פיש. ונניח שעקב הקמת המדינה1 הגיעו לארץ תוך שנה יותר מהגרים מהתושבים שהיו בה‏2, ואף אחד מהם לא אוכל גפילטע פיש. הופ, הנה נעלם הגפילטע פיש מרשימת המאכלים שניתן לקרוא להם 'ישראלים'‏34.

וזה יכול להיות נכון בהכללה גם לתחומי תרבות אחרים. האם היתה מוזיקה ישראלית? אני לא יודע, אולי היתה מעט. המוזיקה מאז שהיום אתה תחשיב כישראלית, היא זאת ששרדה את המעבר למדינה וגיבוש המוזיקה המקומית במדינה. אם חלק מהמוזיקה אז כלל ריקודי פולקה פולניים, שתפוצתם ירדה עד שנעלמה שנים ספורות לאחר הקמת המדינה, אזי השאלה האם ריקודי הפולקה של טרום 48 ראויים להיחשב כתרבות ישראלית אכן ראויה לדיון. אני לא בטוח שהתשובה היא כן.

1 עקב - זאת מילה סיבתית, שלא רכיבה על אופניים ולא תאריך חתונתו של יששכר. זה אומר שהמסובב גורם לסיבה - לא קורלטיבי אליה גרידא, לא תואם לה בזמן - *גורם* לה.
2 לא לגמרי רחוק מהמציאות.
3 כשבוא נסכים שמאכל ישראלי צריך להיות בעל תפוצה רחבה באוכלוסיה, לא שולית.
4 אני אגב, אכן חושב שגם היום גפילטע פיש רחוק מאד מלהיות מאכל ישראלי. הוא מאכל יהודי אירופאי.
מה באמת הכי ישראלי? 654247
היר היר!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים