בתשובה לאביר הקרנפים, 23/04/15 3:14
מה באמת הכי ישראלי? 654154
שוב, יששבר זה רק שם, העובדה שעדיין לא קוראים לו יששכר, ולכן המדד "המשקל של יששכר" לא מוגדר לא משנה את העובדה שיש למה שיהיה יששכר משקל.

"הישוב העברי לא היה ישראל, והמטבח שלהם לא היה מטבח ישראלי" נכון, המדד "המטבח הישראלי" לא היה קיים, אבל זה רק השם. בדיוק כמו שהמדד המטבח המיאנמרי לא היה מוגדר לפני שינוי השם. אנחנו רוצים לשאול את עצמנו האם הגיל של המטבח, הזמן שעבר מהיום שקיבל את שמו, הוא פקטור מעניין, והתשובה שחוזרת על עצמה פעם אחרי פעם היא לא. המטבח הישראלי לא בקע יש מאין, אנשי הישוב העברי לא למדו על המלפפונים בפעם הראשונה אחרי 1948 מבת קול שבאה אליהם מהשמיים, כשבן גוריון סיים לקרוא את הכרזת העצמאות הוא לא שם משקפי שמש, הוציא את מטה הקסם של גברים בשחור, וגרם לכל מי ששמע אותו או עליו לשכוח את כל מה שידע אי פעם על אוכל או תרבות. אנשי הישוב העברי אכלו אוכל, לא חצץ ולא חול לפני הכרזת העצמאות והמשיכו לאכול את אותו אוכל אחרי הכרזת העצמאות, לפני זה לא קראו לו מטבח ישראלי, אחרי זה כן, אבל - וסליחה שאני חוזר על עצמי בפעם ה-‏200 - זה רק השם.
מה באמת הכי ישראלי? 654168
זה לא משנה אם יקראו לו יששכר או שלמה או חנינא. השם הוא כותרת למהות. מהות שלא היתה קיימת אם העובר לא נולד חי, ומתפתח וגדל. לכן לא קוראים לעובר בשם, כי למרות שהוא קיים, הוא לא נחשב מהות נפרדת ועצמאית. הוא לא נחשב דבר מוגמר. מרגע שהוא נולד, הוא קיים כאדם נפרד. לקיום הזה נותנים שם. ושוב - זה לא משנה אם השם הוא יששכר או זלמן, המהות שהשם מסמל, לא היתה קיימת לפני הלידה.

על פי הדוגמה הזו, הישוב העברי לא היה ישראל לא רק מבחינת השם, אלא מבחינת תרבות וחברה שטרם הבשילה כל צרכה - בערך כמו עובר שטרם נולד. השינויים שעברו על החברה בארץ ישראל עם הקמת המדינה, רבים ומשמעותיים מהשינוי שעברה החברה הבורמזית עם שינוי השם למיאנמר.
מה באמת הכי ישראלי? 654174
לצורך בדיקת המשקל העובדה שאתה לא מחשיב אותו כ"מהות נפרדת ועצמאית" היא חסרת משמעות. הוא גוף מוגדר בעל משקל שניתן למדידה, ויותר מזה, המשקל של הגוף הספציפי הזה לפני היותו יששכר משפיע ישירות על המשקל של אותו גוף לכשנקרא לו יששכר. למעשה, משקלו של יששכר ברגע לידתו הוא בדיוק משקלו של העובר שיהיה יששכר במליונית שניה לפני הלידה.

ברור ש"השינויים שעברו על החברה בארץ ישראל עם הקמת המדינה, רבים ומשמעותיים מהשינוי שעברה החברה הבורמזית עם שינוי השם למיאנמר" אבל זאת בדיוק הנקודה, עצם ההכרזה על הקמת המדינה היא לא גורם מעניין להשוואה, להבדיל, שינויים רבים ומשמעותיים שעוברים על חברה הם כן גורם מעניין. לכן, הכרזת מדינה, בכל מה שנוגע לתרבות אוכל, היא כמו נסיון לרכיבה על אופניים ולא כמו התעברות או אפילו לידה בכל מה שנוגע למשקל, מאורע שמשאיר את רוב (אם לא כל) המדינות בתרבות אוכל כמעט זהה. העובדה שלפני ההקמה של מדינה, כל מדינה, המדד של תרבות האוכל באותה מדינה עדיין לא מוגדר, והעובדה שלרוב אחריה הוא יגדל (כי הוא לרוב גדל עם הזמן) עובדות שגרמה לפונז לקפוץ בשירים וריקודים, היא, כמו שראינו, חסרת משמעות משום שהיא תקפה לכל המדינות כולן, ולא מראה כלום על התפתחות של תרבות האוכל שלהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים