בתשובה לברונו, 14/04/02 0:12
יריחו והמוסר העברי 65767
אני מוצא את עצמי חוזר על נימוקיי שוב ושוב, משום שאיני מקבל מענה ישיר להם.

מה לדעתך היו עושים האמריקאים לו בעת המלחמה הקרה היו הסוביטים תוקפים את עריהם בנשק גרעיני ?

בהנחה שתשובתם הייתה נקיטת פעולת נגד דומה (הרי ידוע שערי שני הצדדים היו באותה עת מטווחות. לשם מה ?), האם היית רואה מעשה כזה שלהם בלתי מוסרי ?
הירושימה והמוסר העברי 65768
האם השאלה שאתה מעלה ("מה לדעתך היו עושים האמריקאים לו בעת המלחמה הקרה היו הסוביטים תוקפים את עריהם בנשק גרעיני ?") הייתה בכלל רלוונטית אי פעם, או לפחות מרגע שהגיעו שתי המעצמות להשמדה הדדית מובטחת? מצב שכזה הופך את הנשק הגרעיני לבלם במערכת האיזונים הבין-מעצמתית (ומאפשר כמובן, תחת חסותו, את המשך המאבק הקונבנציונלי) אבל לא לנשק בר-שימוש.
הירושימה והמוסר העברי 65775
השאלה הזאת מופנית למי שהביע הסתייגות מהצעתי מסיבות מוסריות. כיון שאתה לא הבעת עד כה כל דעה, או, לפחות, איני זוכר איזו התייחסות שלך לדעתי מבחינה מוסרית, השאלה הזאת לא הופנתה אליך ולכן אני גם פותר עצמי מלהשיב להערתך.
הירושימה והמוסר העברי 65776
אתה אולי עושה לעצמך עבודה קלה בכך שאתה פוטר עצמך מלהשיב להערתי, אבל זה לא משנה את העובדה שהשאלה שהבאת היא כנראה תיאורטית בלבד אך לא מעשית. זה כמו שאני אשאל כגבר "האם מותר *לי* להפיל את העובר שברחמי?" - כלומר שאלה שהיא אולי עקרונית וניתן לפתוח עליה דיון עקרוני מעניין, אך היא אינה מעשית.
הירושימה והמוסר העברי 65780
בעבר הזכרתי כמה פעמים את מורי פרופ' שביט והכתרתי אותו כטוב במורי.
בקרב הסטודנטים היו כלפיו לפעמים טענות שהוא "תיאורטי מדי".
אני זוכר שאחד הסטודנטים ביקש לשאול פעם שאלה בקשר להרצאה, אך פתח את השאלה בהקדמה: "מה שאתה אומר הוא לא מעשי. אני שואל . . ."
המרצה הפסיק אותו בשלב זה ואמר: "מה שאני אומר הוא מאד מעשי ונכון. מה שאתה אומר הוא לא מעשי. עכשיו מה בדיוק השאלה ?"
הירושימה והמוסר העברי 65781
אתה עדין מתחמק מהשאלה שהבאתי כאן: תגובה 65768

אבל אניח לך לנפשך, אולי ברונו, שאיתו התחלת גדיל זה, ירצה להרים את הכפפה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים